Audi dnes na světové virtuální premiéře odhalilo e-tron GT, dalšího člena své rozrůstající se rodiny elektromobilů e-tron. Ta dosud čítá dva SUV modely – e-tron a e-tron Sportback, e-tron GT však je sportovní sedan kategorie Gran Turismo, který stojí na stejné platformě J1 jako špičkové Porsche Taycan. Ve verzi RS jde o vůbec nejsilnější Audi historie a vypadá nádherně.
Vzhled konceptu zůstal zachován
Audi v podstatě zachovalo design, který jsme mohli obdivovat u konceptu, což je pozitivní zpráva. 5 metrů dlouhý sedan s dlouhým rozvorem 2,9 metru, který vychází ze sesterského Taycanu od Porsche, jde vlastní designovou cestou a nabízí dynamický a svalnatý vzhled, výraznou přední masku a neobvykle střižená a rozměrná zadní LED světla.
Součinitel odporu činí jen 0,24 a auto je, i přestože má pod podlahou velkou baterii, dokonce nižší než porovnatelný model A7 Sportback, a to o 17 milimetrů. e-tron GT nabídne i speciální průduchy „air curtains“ v předním nárazníku nebo vysouvací spojler. Auto si můžete vyšperkovat až 21palcovými koly nebo karbonovými doplňky, dostupné bude kromě klasických i v několika zajímavých barevných verzích, například hnědo-zelené „Tactical Green“ nebo pastělově šedé „Daytona Grey“.
Na stovku za 3,3 vteřiny a výkon 475 kW
Novinka bude dostupná pro začátek ve dvou výkonových verzích, přičemž vrcholem nabídky se stane Audi RS e-tron GT, nejvýkonnější sériově vyráběné Audi v historii. To bude mít v režimu „over-boost“, který trvá 2,5 vteřiny, k dispozici až 475 kW, tedy 646 koní. Postará se o to přední synchronní elektromotor s výkonem 175 kW a zadní (rovněž synchronní) s výkonem 335 kW. Tato porce výkonu vystřelí 2,3 tuny těžké Audi z nuly na stovku za 3,3 vteřiny. Maximální rychlost je pak elektronicky omezena na 250 km/h. Trvalý výkon po vyčerpání režimu „over-boost“ pak je 440 kW. To jsou jen o chlup horší hodnoty oproti Porsche Taycan Turbo, ze kterého RS e-tron GT vychází. Porsche na stovku zrychlí za 3,2 vteřiny a má 500 kW, nicméně v rukávu má ještě vrcholnou verzi Taycan Turbo S s 560 kW, která na stovku zrychlí za 2,8 vteřiny. Je tedy vidět, že pomyslné žezlo nejvýkonnějšího koncernového elektromobilu a vyzyvatele Tesly si stále udrží Porsche.
V prodeji pak bude ještě méně výkonná a levnější verze e-tronu GT. I ta bude mít pohon všech kol quattro, maximální výkon 390 kW (trvalý 350 kW) a na stovku zrychlí za 4,1 vteřiny s tím, že maximální rychlost bude omezena na 245 km/h. Vzhledem k tomu, že Porsche nedávno představilo také základní Taycan pouze s pohonem zadních kol, lze očekávat, že se v budoucnu dočkáme podobné verze i v případě Audi e-tron GT.
Vzhledem k tomu, že Audi sdílí techniku s Porschle, můžeme se těšit na naprosto špičkové jízdní vlastnosti jako u Taycanu. Očekávat můžeme vzduchový podvozek s tříkomorovými měchy a variabilní světlou výškou, který bude sportovní, ale zároveň dostatečně komfortní a vhodný i na dlouhé cestování či rozbité české silnice. Také zadní náprava je řiditelná a do rychlosti 50 km/h se umí natočit až o 2,8 stupně v opačném směru oproti předním kolům pro lepší průjezdy zatáčkami. Naopak při vyšších rychlostech se natočí mírně stejným směrem pro zlepšení stability.
Nechybí unikátní dvoustupňová převodovka, která kolem rychlosti 130 km/h přeřadí „na dvojku“ a tam, kde jiným elektromobilům při zrychlení už dochází dech, bude Audi uhánět stále svižně vpřed a v závodech na čtvrt míle bude velmi těžkým soupeřem. Naopak v módu „efficiency“ se bude Audi rovnou rozjíždět na dvojku a bude mít lepší efektivitu.
Dojezd téměř 500 kilometrů a ultrarychlé nabíjení
Baterie bude mít kapacitu 93 kWh (celková) s využitelnou kapacitou 83,7 kWh a pro Audi ji bude opět vyrábět LG Chem. Použije 396 článků v 33 modulech a stejně jako Porsche, i Audi bude používat 800V napětí. Zajímavostí je vykrojení baterie v místě nohou vzadu sedících pasažérů, kteří tak nebudou mít tak vysoko kolena.
Maximální nabíjecí výkon baterie bude 270 kW, což je společně s Porsche Taycan nejvíc ze všech elektromobilů. Za 5 minut lze dobít 100 kilometrů dojezdu, a jak jsme se přesvědčili v našem reálném testu Porsche Taycan, je to reálná hodnota. Audi deklaruje, že nabití baterie z 5 na 80 % bude trvat méně než 23 minut. Součástí výbavy je automatické plánování nabíjecích zastávek e-tron route planner a zajímavostí oproti současným e-tronům je, že pokud budete mít v navigaci nastavenou zastávku na nabíjecí stanici, začne auto baterii teplotně připravovat půl hodiny před příjezdem, aby byla teplota pro nabíjení optimální. Takto dokáže baterii nejen ohřát, ale i zchladit v případě, že jste si před nabíjením užívali velmi dynamické jízdy, třeba na okruhu. Na důkladné chlazení celé soustavy se ostatně Audi hodně zaměřilo a vzhledem k tomu, že Porsche Taycan v tomto oproti konkurenci exceluje, můžeme očekávat skvělé výsledky na okruhu i při rozjezdech, a to i opakovaně bez omezení.
Palubní nabíječka bude mít základní výkon 11 kW, k dispozici bude také příplatková 22kW palubní AC nabíječka a stejně jako u současných e-tronů, i u e-tronu GT můžete mít nabíjecí zásuvky z obou stran, přičemž na jedné straně je rychlonabíjení a standardní AC nabíjení, na straně druhé pouze standardní AC nabíjení.
Také s e-tronem GT budete moci pochopitelně využívat síť 200 000 nabíjecích stanic po celé Evropě s jednou kartou e-tron charging service.
A cestování na dlouhé vzdálenosti bude i s e-tronem GT velmi pohodlné. Deklarovaný dojezd dle cyklu WLTP se blíží 500 kilometrům, konkrétně jde o 488 kilometrů u modelu e-tron GT a 472 kilometrů u silnějšího RS e-tron GT. Reálné hodnoty se pak určitě přehoupnou přes 400 kilometrů. Pomáhat tomu bude i masivní rekuperace, kdy e-tron GT brzdí motory až do zpomalení kolem 0,3G, kdy zpět do baterie pumpuje elektřinu výkonem až 265 kW. Při zastavení z 200 km/h tak lze takto přidat až 4 kilometry dojezdu. Standardem je také tepelné čerpadlo, které ušetří energii a prodlouží dojezd v zimních měsících.
Interiérem typické Audi. A můžete ho mít i bez kůže
Interiér se nese v duchu Audi a výrobce se rozhodl nijak neexperimentovat. Luxusně a přitom sportovně působící interiér se středovým panelem s 10" displejem je natočený směrem k řidiči, prim pak hraje virtuální kokpit před řidičem s 12" displejem. Samozřejmě nechybí ani head-up displej, oproti současným e-tronům nebo Taycanu však chybí dolní displej pro ovládání klimatizace, u které Audi používá zpět klasická tlačítka. Infotainment bude stejný, jaký známe z dosavadních e-tronů, tedy nový MIB3 s integrovanými datovými službami. Audi slibuje dostatek místa i pro osoby na zadních sedadlech, kufr pak má objem 405 litrů a k dispozici je i přední kufr o objemu 85 litrů.
Standardem jsou v osmi směrech nastavitelná elektrická sedadla, za příplatek můžete mít i sportovní s 18 směry nastavení. Nechybí ambientní osvětlení a špičkové materiály včetně kůže. K mání bude ale i eko varianta zcela bez použití kožených prvků.
K dispozici bude kompletní plejáda asistentů a příplatkové výbavy. Už ve standardu budou například Matrix světla, za příplatek budete moci mít i laserová. Pro audiofily bude přichystán prémiový audiosystém Bang & Olufsen s 16 reproduktory a výkonem 711 W. Nechybí například také noční vidění, ale překvapením je absence virtuálních zpětných zrcátek. Ta Audi údajně zvažovalo, ale vzhledem k proporcím auta by vizuálně nevypadala dobře a nakonec se tak Audi rozhodlo pouze pro klasická zrcátka. Stejně tak, na rozdíl od klasického Audi e-tron, nebude k dispozici odemykání a zapnutí auta přes NFC mobilem. Audi údajně připravuje novou technologii a stávající Audi Connect klíč se rozhodlo do Audi e-tron GT neimplementovat.
Stejně muziky za méně peněz. A už na jaře.
Předprodej Audi e-tron GT bude v České republice zahájen ve druhé polovině února. Cena základního modelu Audi e-tron GT o výkonu 350 kW s kapacitou akumulátoru 93kWh byla v České republice stanovena na 2 774 900 Kč včetně DPH. Sportovní verze Audi RS e-tron GT o výkonu 440kW s kapacitou akumulátoru 93kWh je 3 756 900 Kč včetně DPH. V obou případech je zahrnutá prodloužená záruka na 4 roky / 120 000 kilometrů a servisní balíček na 5 let / 120 000 kilometrů a samozřejmě také záruka na baterii 8 let nebo 160 000 kilometrů. Pro srovnání – prakticky stejně výkonné Porsche Taycan Turbo se prodává za 4,3 milionu korun, u Audi tak stejnou techniku dostanete podstatně levněji.
Audi e-tron GT se už nyní vyrábí v německé továrně Böllinger Höfe v Neckarsulmu, která používá ze 100 % obnovitelné zdroje energie pro elektřinu i vytápění. Emise, které zatím nemohou být ve výrobním procesu eliminovány, Audi kompenzuje financemi do globálních projektů na ochranu klimatu.
I přestože se světová premiéra auta kvůli koronaviru trochu posunula, prodej auta bude zahájen v původním termínu, a to hned na jaře 2021 s tím, že prvním zákazníkům by auta měla dorazit ve stejném termínu. Audi navíc i přes vysokou cenovku autu věří a letos plánuje prodat necelých 10 tisíc e-tronů GT. Vzhledem k velkému úspěchu sesterského (a dražšího) Taycanu by neměl být problém toho dosáhnout.
Technické parametry Audi e-tron GT RS
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 989 × 2 158 × 1 413 mm, 2 420 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 475 kW, 646 koní, točivý moment: 830 Nm |
Baterie | 93 kWh (83,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 270 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 21,5 kWh / 100 km, dojezd: 472 km |
Cena od | 3 756 900 Kč |
Technické parametry Audi e-tron GT quattro
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 989 × 2 158 × 1 413 mm, 2 350 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 390 kW, 530 koní, točivý moment: 630 Nm |
Baterie | 93 kWh (83,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 270 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 21 kWh / 100 km, dojezd: 488 km |
Cena od | 2 774 900 Kč |