Audi postupně odhaluje technické podrobnosti o svém dalším elektromobilu e-tron GT, který bude sportovním GT se vším všudy. Ba co víc, bude to nejvýkonnější sériové Audi, které kdy automobilka vyrobila. Jak už víme, e-tron GT sdílí platformu a techniku s ultravýkonným koncernovým kolegou Porsche Taycan. Designem, výbavou, multimédii a charakterem je ale typickým Audi. Ačkoliv ještě auto nebylo finálně představeno, Audi ho stále ukazuje už jen s marketingovým polepem a můžeme si udělat dobrou představu o designu. Že to bude novince hodně slušet už víme, nyní jsme se dozvěděli ale i technické podrobnosti. Na novinářské prezentaci jsme se nyní dočkali představení nejvýkonnější verze označení e-tron RS GT.
Jako první to, co vás zajímá nejvíc – výkon. Elektro-GT od Audi bude mít v režimu over-boost k dispozici až 475 kW, tedy 646 koní. Postará se o to přední elektromotor s výkonem 175 kW a zadní s výkonem 335 kW. Tato porce výkonu vystřelí 2,3 tuny těžké Audi z nuly na stovku za méně než 3,5 vteřiny, přesné číslo si ale kvůli stále probíhající certifikaci nechává Audi pro sebe. Je pravděpodobné, že to ve výsledku bude ještě o desetinku či dvě méně. Maximální rychlost je pak elektronicky omezena na 250 km/h.
Audi RS e-tron GT – představení
Čísla jsou to zajímavá, a to nejen svojí výší. Očekávali jsme totiž, že e-tron GT RS bude mít stejný výkon a parametry jako jedna z verzí sesterského Porsche Taycan, ale nestalo se tak. Výkonem elektromotorů i hodnotou zrychlení se totiž napasovalo někam mezi druhou nejvýkonnější verzi Porsche Taycan Turbo a druhou nejslabší verzi Taycan 4S Performance Battery Plus. Jen pro srovnání – nejvýkonnější verze Taycan Turbo S má 560 kW a na stovku zrychlí za 2,8 vteřiny. Je tedy vidět, že pomyslné žezlo nejvýkonnějšího koncernového elektromobilu a vyzyvatele Tesly si stále udrží Porsche.
Audi rovněž potvrdilo, že v prodeji budou ještě jiné výkonové verze. Vzhledem k tomu, že se představená verze jmenuje „RS“, což je označení pro vůbec nejvýkonnější vozy Audi, lze očekávat, že bude v prodeji ještě slabší verze podobná Porsche 4S.
Baterie bude mít kapacitu 93 kWh (celková) s využitelnou kapacitou 83,7 kWh a pro Audi ji bude opět vyrábět LG Chem. Použije 396 článků v 33 modulech. Maximální nabíjecí výkon baterie bude 270 kW, což je společně s Porsche Taycan nejvíc ze všech elektromobilů. Za 5 minut lze dobít 100 kilometrů dojezdu, a jak jsme se přesvědčili v našem reálném testu Porsche Taycan, je to reálná hodnota. Zajímavostí je, že pokud budete mít v navigaci nastavenou zastávku na nabíjecí stanici, začne auto baterii teplotně připravovat několik minut před příjezdem, aby byla teplota pro nabíjení optimální. Zatímco Tesly, které jako jediné tuto funkcionalitu mají, baterii ale zahřívají, Audi ji v případě potřeby zchladí.
Na důkladné chlazení celé soustavy se ostatně Audi hodně zaměřilo a vzhledem k tomu, že Porsche Taycan v tomto oproti konkurenci exceluje, můžeme očekávat skvělé výsledky na okruhu i při rozjezdech, a to i opakovaně bez omezení.
Slíbený dojezd je přes 400 kilometrů podle cyklu WLTP, což je velmi podobná hodnota jako u Taycanu Turbo. Záviset bude ale na obutí. K dispozici budou 19, 20 a 21palcová kola, vybírat budete moci také mezi vzduchovým odpružením s tříkomorovým systémem a tradičními pružinami. Na výběr budou i tři druhy brzd, od klasických ocelových přes potažené karbonem až po plně keramické. Zadní náprava je řiditelná a ve vyšších rychlostech se zadní kola natočí kvůli lepší stabilitě stejným směrem jako ta přední, pro co nejlepší zážitek na okreskách či okruhu se v prudkých zatáčkách naopak natočí zadní kola opačně pro optimální dynamiku.
Oficiální představení Audi e-tron GT by mělo proběhnout na konci letošního, roku případně na začátku příštího, kdy se dostane také do prodeje.