Slevy nejsou zadarmo. Tesle prudce klesly marže, už v nich nedominuje

2
Slevy nejsou zadarmo. Tesle prudce klesly marže, už v nich nedominuje
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Cenová válka spuštěná Teslou překreslila žebříček automobilek s nejvyššími maržemi
  • Tesla se propadla ze suverénního vedení na čtvrté místo
  • Aktuální medailisté mohou možná překvapit

Ještě vloni Tesla vydělávala více než 20 % na každém autě, o čemž si kompletní konkurence mohla nechat jen zdát. Jen pro srovnání: Škoda Auto, která patří k nejziskovějším automobilkám, dosahovala v nejlepších letech něco přes 10 %, Porsche jako koncernové stříbro vydělávalo přes 14 %. Aspoň tedy do covidu. Tesla prošla i pandemií prakticky bez ztráty finanční kytičky, jenže Elon Musk se letos pustil do agresivní cenové politiky, která vše změnila. Slevy percentuálně vyjádřené dvojcifernými čísly měly podpořit a také podpořily prodeje především Modelu Y. Jeho prodeje vystřelily k nebesům a na chvíli dokonce ovládly kompletní evropský žebříček. Jenže hlavy nyní chladnou a nastává čas začít počítat, na kolik to celé vyšlo.

Teslu to konkrétně stálo půlku EBIT marže a s hodnotou 11,4 % za první čtvrtletí letošního roku se podle Marketscreener propadla za dvě evropské a jednu korejskou automobilku. Mercedes-Benz se totiž ujal vedení s hodnotou 14,7 %, těsně následovaný BMW (14,6 %). A na pěkných 12,4 % dosáhla Kia. Období honu na maximální marže ovšem evidentně končí. Ačkoliv prodeje za první letošní kvartál vyskočily zhruba o 19 %, tržby vyrostly jen čtyři procenta a marže o 6,1 %. A výhledy praví, že automobilky už nebudou moci dále rychle zdražovat jako dosud. Měly by také rychle zapracovat na ziskovosti elektromobilů, která u většiny z nich zatím pokulhává za konvenčními spalovacími modely.

Diskuze ke článku
Tomáš Čermák
Tomáš Čermák
To se dalo cekat. Ale Tesla fans budou zurit a tvrdit neco jako ze to Musk dela z dobrocinnosti k zivotnimu prostredi.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze