Škoda Vision O: Design, která předznamenává věci příští

Mnichovský autosalon 2025
1
Škoda Vision O: Design, která předznamenává věci příští
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Původně se předpokládalo, že Škoda Vision O bude předobraz elektrické Octavie
  • Nakonec se ale ukázalo, že jde o studii, která dává výhled do příští dekády
  • Rozměry auta odpovídají spíše Superbu Combi, než Octavii Combi

Automobilka Škoda představila studii Vision O, která přináší řadu překvapivých novinek a zásadně mění pohled na budoucí směřování značky. Tato studie není tím, co by se na první pohled mohlo zdát. Název Vision O totiž nevypovídá o elektrické Octavii, jak by mnozí očekávali podle písmena O (a jak jsme předpokládali i my), ale skrývá mnohem hlubší a komplexnější filosofii designu, která bude formovat budoucí dekádu vývoje vozů této tradiční české značky.

Překvapivý odklon od očekávání

Když automobilová veřejnost poprvé uslyšela název Vision O, logicky předpokládala, že se jedná o předobraz budoucí elektrické Octavie. Toto očekávání bylo podpořeno i dříve viděnými hliněnými modely, které naznačovaly vývoj kombíku zhruba velikosti Octavie, tedy přibližně o deset centimetrů kratšího než současný model, ale s interiérem prostorem odpovídajícím současné Octavii. Tyto modely však měly designové prvky známé z aktuálních modelů Škoda, jako je Enyaq, Elroq nebo nedávno představený Epiq, které všechny vycházejí z designového jazyka Modern Solid představeného poprvé na studii Vision 7S.

Škoda Vision O je vize budoucnosti, která vám vezme dech

Vision O však přináší zcela jiný přístup. Písmeno O v názvu neodkazuje na Octavii, ale symbolizuje holistický, tedy celostní přístup k návrhu vozidla. Tento revoluční způsob vývoje znamená, že se k automobilu přistupovalo jako k jednotnému celku, kde všechny součásti a komponenty musí být v dokonalém souladu. Proces začínal od interiéru, od prostoru pro posádku a zavazadla, a postupně se rozšiřoval směrem ven. Každý detail, včetně aplikací a doplňků, byl navrhován tak, aby ladil s celkovým konceptem vozidla.

Nová interpretace designového jazyka Modern Solid

Studie Vision O představuje evoluci designového jazyka Modern Solid do podoby nazvané Modern Solid New Generation. Zatímco současné modely jako Enyaq, Kodiaq nebo nově představený Epiq vycházejí z původní studie Vision 7S a zachovávají její charakteristické prvky, Vision O jde ještě dále a odvažuje se k minimalistickému přístupu, který předznamenává designový směr na celou příští dekádu.

Tento nový designový jazyk si klade za cíl nejen estetickou dokonalost, ale také praktičnost a jednoduchost výroby. Zjednodušování designových prvků má za následek nejen čistší vzhled, ale také ekonomičtější produkci, což je v současném konkurenčním prostředí klíčové. Vision O tak ukazuje, jak může být minimalistický design současně elegantní a funkční.

Přední partie: Tech Loop místo Tech Deck

Nejmarkantnější změnou oproti současným modelům je přepracování charakteristického Tech Deck prvku, který známe z modelů jako Enyaq nebo Epiq. Místo tradičního horizontálního pruhu, který charakterizuje současný Modern Solid design, zde nacházíme zcela nový element nazvaný Tech Loop. Tento designový prvek má oválný tvar a spojuje se do uzavřené smyčky, čímž vytváří zcela nový vizuální dojem.

Přestože Tech Loop vypadá odlišně od svého předchůdce, zachovává si podobné detaily a funkce. Stále zde najdeme charakteristické prvky, které spojují Vision O s ostatními modely značky, ale jejich interpretace je svěží a moderní. Tato evoluce ukazuje, jak může designový jazyk růst a vyvíjet se, aniž by ztratil svou identitu.

Zachován zůstal i ikonický T-symbol ve světlech, který je charakteristický pro současné modely Škoda. Na Vision O je však tento symbol umístěn poněkud jinak - je mírně posunut dolů a jeho celková podoba je přizpůsobena novému designovému jazyku. Přestože je na první pohled rozpoznatelný, jeho nová interpretace dodává vozidlu svěží a futuristický vzhled.

Dalším prvkem, který zůstal zachován z předchozích modelů, je charakteristická tvář kapoty s vystouplým nosem, na kterém je umístěno logo Škoda. Tento designový prvek se stal jedním z rozpoznávacích znaků současných modelů značky a jeho zachování na Vision O potvrzuje kontinuitu designové DNA. Celkově však přední partie působí hranatěji a geometričtěji než u současných modelů.

Aerodynamická dokonalost

Významný důraz je na studii Vision O kladen na aerodynamiku, což je klíčové pro elektrické vozidlo, kde každý detail může ovlivnit dojezd. Přední partie obsahuje řadu inovativních řešení pro optimální proudění vzduchu kolem karoserie. Kapota není jen designovým prvkem, ale obsahuje sofistikovaný systém vzduchových kanálů. Vzduch se nasává ve spodní části, proudí pod kapotou a je následně vyváděn přes speciální výdechy.

Ve spodní části přídě, tedy na nárazníku, se nachází aktivní mřížka, která se otevírá a zavírá podle aktuálních potřeb vozidla. Když je potřeba více vzduchu pro chlazení, mřížka se otevře, když je prioritou aerodynamika, mřížka se zavře a vytvoří hladší povrch.

Inovativní světelná technika

Jednou z nejoriginálnějších technologických novinek na Vision O jsou vysouvací světla. Tento koncept přináší jak praktické, tak estetické výhody. Když je vozidlo vypnuté a zaparkované, světla se zasunou do karoserie, čímž jsou chráněna před poškozením, vandalismu nebo nepříznivým povětrnostním podmínkám.

Když řidič přistoupí k vozidlu, světla se elegantně vysunou do provozní polohy jako součást uvítacího rituálu vozidla. Tento efekt nejen vypadá futuristicky, ale také signalizuje, že vozidlo je připraveno k jízdě. Přestože se jedná zatím pouze o studii, představuje to zajímavý směr, kterým by se mohla ubírat budoucí světelná technika automobilů. Ale uvidíme v budoucnu.

Holistický přístup k designu

Písmeno O v názvu Vision O má hlubší význam než pouhý odkaz na konkrétní model. Symbolizuje holistický, tedy celostní přístup k návrhu vozidla, který představuje paradigmatickou změnu v přístupu k vývoju automobilů. Tento revoluční způsob myšlení znamená, že se k automobilu nepřistupuje jako k souboru jednotlivých komponentů, ale jako k jednotnému organismu, kde každá část musí být v harmonii s celkem.

Vývoj Vision O začínal netradičně od interiéru směrem ven. Nejprve byly definovány požadavky na prostor pro posádku, pohodlí cestujících a praktičnost využití zavazadlového prostoru. Teprve poté se přistupovalo k navrhování exteriéru tak, aby optimálně obaloval požadovaný vnitřní prostor. Tento přístup je opačný než tradiční metoda, kdy se nejprve navrhne vnější tvar a následně se do něj snaží vtěsnat interiér.

Každý detail vozidla, od nejmenších ovládacích prvků přes materiály sedadel až po aplikace na palubní desce, byl navrhován tak, aby ladil s celkovým konceptem a filosofií vozidla. Výsledkem je automobil, který působí jako jednotný celek, kde není žádný prvek cizí nebo nevhodný.

Revoluční interiér zaměřený na praktičnost

Interiér Vision O přináší zásadní změny oproti současným modelům Škoda a představuje návrat k praktičnosti a bezpečnosti ovládání. Nejviditelnější změnou je umístění hlavního displeje. Místo tradičního středového displeje najdeme široký, ale nízký displej umístěný v horní části palubní desky, těsně pod předním sklem v přímém zorném poli řidiče. Toto umístění má několik výhod - řidič nemusí odvracet pohled tak daleko od silnice a informace má stále na dosah oka.

Středový displej je navržen vertikálně, což je pro Škodu nezvyklé řešení. Tato orientace může být praktická pro některé aplikace, jako jsou mapy nebo seznamy, ale bude zajímavé vidět, jak si na tuto změnu zvyknou uživatelé zvyklí na horizontální displeje. Vertikální orientace také lépe využívá výšku palubní desky a může poskytnout více informací najednou.

Nejdůležitější změnou je však důraz na haptické ovládání. Škoda uznává, že ovládání všech funkcí prostřednictvím dotykových displejů není bezpečné za jízdy. Proto se snaží přesunout ovládání nejčastěji používaných funkcí zpět na fyzická tlačítka a ovladače. Tento trend jsme mohli pozorovat již u nového Superbu a Kodiaqu, kde se setkal s velmi pozitivní odezvou zákazníků i odborné veřejnosti.

Na Vision O nejsou použity otočné ovladače jako u současných modelů, ale mechanické ovladače doplněné jedním centrálním otočným ovladačem uprostřed. Tento přístup má za cíl zjednodušit ovládání a zvýšit bezpečnost jízdy, protože řidič může ovládat klíčové funkce bez nutnosti hledět na displej.

Udržitelnost a ekologické materiály

V souladu s moderními trendy a požadavky na udržitelnost jsou v interiéru Vision O použity recyklované a ekologické materiály. Opěrky hlavy jsou vyrobeny ze speciálního síťovaného materiálu, který kombinuje pohodlí s environmentální odpovědností. Tento materiál představuje inovaci v oblasti interiérových materiálů a ukazuje možný směr budoucího vývoje.

Škoda Vision O

Rohožky v interiéru jsou vyrobeny z recyklovaných kožených odřezků, které normálně vznikají jako odpad při výrobě kožených interiérů. Tyto odřezky jsou rozemlety a zpracovány do nového materiálu, který zachovává některé vlastnosti kůže, ale je ekologičtější a ekonomičtější. Tento přístup ukazuje, jak může automobilový průmysl snižovat svou environmentální stopu prostřednictvím inovativního využití odpadních materiálů.

Celkový interiér je navržen ve světlých barvách, což má za cíl zdůraznit použité technologie a nový způsob ovládání. Světlé barvy také opticky zvětšují prostor a vytváří příjemnější atmosféru pro cestující. Kombinace světlých povrchů s moderními materiály a technologiemi vytváří interiér, který působí futuristicky, ale zároveň útulně a prakticky.

Rozměry a pozice v portfoliu značky

Jedna z největších překvapení studie Vision O se týká jejích rozměrů a pozice v portfoliu značky. Přestože název naznačoval souvislost s Octavií, skutečnost je jiná. Vision O se rozměrově pohybuje někde mezi současnou Octavií a Superbem, což výrazně mění perspektivu na účel této studie.

Toto umístění naznačuje, že Vision O není předobrazem budoucí elektrické Octavie, jak se původně předpokládalo, ale spíše ukazuje směr vývoje budoucího elektrického Superbu. Elektrická Octavia, o které se v automobilovém světě dlouho spekuluje, by měla být podle dostupných informací dokonce o něco menší než současná spalovací verze, přibližně 4,6 metrů oproti současným 4,7 metrům.

Toto zmenšení je možné díky prostorově efektivnější elektrické platformě, která nevyžaduje prostor pro velký spalovací motor pod kapotou. Kratší kapota umožňuje při stejné nebo dokonce větší vnitřní délce vytvořit kompaktnější celkové rozměry vozidla. Elektrická Octavia tak bude moci nabídnout stejný nebo větší vnitřní prostor při menších vnějších rozměrech.

Vision O tedy svými rozměry spíše odpovídá budoucímu elektrickému Superbu, který by měl zachovat minimálně stejný prostor jako současný model, pravděpodobně však nabídnout ještě více místa pro cestující i zavazadla. Toto pozicování dává smysl také z obchodního hlediska, protože Superb je pro Škodu velmi důležitým modelem.

Zachování praktické kombi karoserie

Vision O zachovává kombi karoserii, což je pro Škodu strategicky důležité rozhodnutí. Kombíky jsou pro českou značku klíčové jak na soukromém trhu, kde jsou oblíbené u rodin pro svou praktičnost, tak na firemním trhu, kde tvoří významnou část flotilových prodejů. Octavia Combi a Superb Combi patří mezi nejúspěšnější modely značky a jejich elektrické následovníky bude třeba navrhnout tak, aby zachovaly všechny praktické výhody.

Revoluční technické inovace

Oboustranné nabíjení jako řešení praktických problémů


Jednou z nejzajímavějších technických novinek Vision O je systém nabíjecích konektorů umístěných na obou stranách vozidla. Toto řešení má řešit praktický problém, se kterým se setkává každý majitel elektrického vozidla – nevhodné umístění nabíjecích stanic vzhledem k pozici nabíjecího konektoru na vozidle.

V současnosti mají elektrická vozidla nabíjecí konektor typicky na jedné straně, což může způsobovat problémy při nabíjení. Pokud je nabíjecí stanice umístěna na opačné straně, než kde má vozidlo konektor, musí řidič buď zaparkovat vozidlo jinak (což nemusí být vždy možné), nebo použít delší kabel, pokud je k dispozici. Vision O má nabíjecí konektory na obou stranách, takže bez ohledu na umístění nabíjecí stanice bude možné vozidlo pohodlně nabít. Pokud tedy toto řešení vydrží i do sériové podoby v budoucnu.

Škoda Vision O

Co je ještě pozoruhodnější, hovoří se o možnosti rychlonabíjení z obou stran. V současnosti mají některá vozidla, jako Audi Q8 e-tron nebo Porsche Taycan, konektory na obou stranách, ale rychlonabíjení je možné pouze z jedné strany, zatímco druhý konektor slouží pouze pro pomalé nabíjení. Pokud by Vision O skutečně umožňovalo rychlonabíjení z obou stran, bylo by to průlomové řešení.

Praktické výhody tohoto systému jsou zřejmé každému, kdo má zkušenosti s nabíjením elektrických vozidel. Často se stává, že ideální nabíjecí místo není dostupné právě kvůli nevhodnému umístění konektoru. Oboustranné nabíjení by tento problém vyřešilo a výrazně by zlepšilo uživatelský komfort.

Aerodynamická optimalizace pro maximální efektivitu

Celé vozidlo Vision O je navrženo s důrazem na minimální odpor vzduchu, což je u elektrických vozidel kritické pro dosažení maximálního dojezdu. Aerodynamická optimalizace se projevuje v řadě designových prvků, které nejsou jen estetické, ale mají konkrétní funkci.

V zadní části vozidla je výrazná odtoková hrana, která pomáhá čistě oddělit proudící vzduch od karoserie. Správné oddělení vzduchového proudu je klíčové pro minimalizaci turbulencí a vírů za vozidlem, které výrazně zvyšují odpor vzduchu. Vision O je navrženo tak, aby se vzduch plynule spojoval a odtrhával od karoserie bez vytváření výrazných vírů.

Škoda Vision O

Boční linie vozidla jsou mimořádně hladké a čisté, s minimálními prolisy a výstupky. Jediným výraznějším designovým prvkem je černý pruh v spodní části, který vizuálně spojuje přední Tech Loop se zadní partií. Tento minimalistický přístup není jen módní trend, ale má konkrétní aerodynamické důvody.

Minimalistický design jako filosofie

Studie Vision O se vyznačuje extrémně čistými liniemi a minimalistickým přístupem k designu. Tato filosofie vychází z přesvědčení, že méně je někdy více, a že čistý, neskomplikovaný design může být působivější než složité tvarování s množstvím detailů.

Minimalistický přístup má však také praktické důvody. Jednodušší tvary jsou levnější na výrobu, vyžadují méně nástrojů a jsou méně náchylné k výrobním problémům. V době, kdy automobilky hledají způsoby, jak snížit náklady na výrobu elektrických vozidel, je tento přístup velmi rozumný.

Celkový dojem z vozidla je velmi čistý a elegantní. Design působí nadčasově a je pravděpodobné, že i za několik let bude vypadat moderně. To je důležité zejména u elektrických vozidel, která mají delší životní cyklus než spalovací vozy a majitelé je často používají po delší dobu.

Zadní partie a světelná signalizace

Zadní část Vision O více připomíná původní designový jazyk Modern Solid, jak ho známe ze studie Vision 7S. Tato podobnost naznačuje, že přestože Vision O představuje evoluci designového jazyka, nezříká se úplně svých kořenů. Zadní světla a celkové uspořádání zadní partie zachovávají charakteristické prvky značky Škoda.

Zajímavým detailem je náznačná podoba „tech-loopu“ v zadní části, která koresponduje s Tech Loop prvkem vpředu. Toto vizuální propojení přední a zadní části vytváří pocit jednoty a kontinuity designu. I když se jedná o subtilní detail, přispívá k celkovému dojmu z vozidla.

Uprostřed zadní části se nachází výrazné svítící logo Škoda, které představuje jeden z nejefektnějších prvků celého designu. Svítící logo vypadá velmi futuristicky a dodává vozidlu prémiový vzhled. Bohužel, z hlediska současné legislativy není pravděpodobné, že by se tento prvek dostal do sériové výroby v této podobě. Většina zemí má přísné předpisy ohledně světelných prvků na vozidlech a svítící logo by pravděpodobně neprošlo homologací.

Přesto je tento prvek důležitý pro studii, protože ukazuje směr, kterým by se mohla ubírat budoucí světelná signalizace. Možná že v budoucnu se podaří najít způsob, jak podobný efekt dosáhnout v souladu s legislativou, nebo se legislativa sama změní tak, aby umožnila inovativnější světelné prvky.

Protisměrně otevírané dveře a jejich účel

Studie Vision O je vybavena protisměrně otevíranými dveřmi, což znamená, že přední dveře se otevírají dopředu a zadní dozadu. Tento typ otevírání dveří není jen designovým prvkem, ale má konkrétní praktický důvod související s filosofií vývoje vozidla.

Protože vývoj Vision O začínal od interiéru, bylo třeba zajistit maximální přístupnost k vnitřnímu prostoru pro prezentaci a hodnocení. Protisměrně otevírané dveře umožňují zcela otevřít celou stranu vozidla a vytvořit tak maximální přístup do interiéru. To je důležité zejména při prezentacích a výstavách, kde je třeba umožnit snadný přístup většímu počtu lidí.

V sériové výrobě by protisměrně otevírané dveře pravděpodobně nebyly praktické z několika důvodů. Zaprvé jsou konstrukčně složitější a dražší. Zadruhé mohou být méně bezpečné při nehodě. Za třetí jsou méně praktické při každodenním používání, zejména na parkovištích s omezeným prostorem. Přesto tento prvek ukazuje, jak důležitý je pro Vision O interiér a jak moc se designéři snaží zdůraznit inovace ve vnitřním prostoru vozidla.

Výhled do budoucnosti a časové horizonty

Vision O představuje výhled na další dekádu automobilového designu Škoda. Sériový model založený na tomto designovém jazyce můžeme očekávat až po roce 2030, možná dokonce až v polovině třicátých let. Do té doby budou uvedeny modely, které už byly představeny alespoň jako hliněné prototypy nebo koncepty.

Je zajímavé spekulovat o tom, jak bude vypadat automobilový svět kolem roku 2030 a jak se Vision O bude hodit do tehdejšího kontextu. Pravděpodobně budou elektrická vozidla již zcela běžná, infrastruktura pro nabíjení bude rozvinutější a zákazníci budou mít jiné požadavky než dnes.

Závěrečné hodnocení a budoucí perspektivy

Studie Škoda Vision O představuje odvážný a promyšlený krok směrem k budoucnosti elektromobility. Kombinuje inovativní design s praktickými řešeními a ukazuje, jak může tradiční automobilka evolovat, aniž by ztratila svou identitu. Vision O není jen dalším konceptem, ale představuje komplexní vizi budoucnosti, která zahrnuje design, technologie, materiály i filosofii výroby.

Holistický přístup k návrhu vozidla představuje paradigmatickou změnu v automobilovém průmyslu. Místo tradičního přístupu, kdy se různé týmy starají o různé aspekty vozidla často nezávisle na sobě, Vision O ukazuje výhody integrovaného přístupu, kdy všechny prvky vozidla jsou navrženy jako součást jednoho celku.

Návrat k praktičnosti v interiéru, zejména důraz na haptická ovládání, ukazuje, že Škoda naslouchá zpětné vazbě zákazníků a je připravena opravit chyby minulosti. Trend směrem k čistě dotykovému ovládání se ukázal jako slepá ulička a Vision O nabízí rozumnou alternativu.

Technické inovace, jako je oboustranné nabíjení, ukazují, že Škoda myslí na praktické problémy svých zákazníků a hledá způsoby, jak je řešit. I když není jisté, které z těchto inovací se dostanou do sériové výroby, jejich existence ukazuje směr vývoje.

Vision O tak představuje více než jen designovou studii. Je to manifest budoucí filosofie značky Škoda, která kombinuje inovace s praktičností, eleganci s funkčností a modernost s respektem k tradici. Bude zajímavé sledovat, jak se tyto myšlenky projeví v sériových modelech příští dekády a jak ovlivní celé portfolio značky.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Ať je to jak chce, ta přeměna Škodovky v moderní tech firmu je úchvatná. Vždyť ještě před třemi lety dělali na Superbu 4 - teda větším faceliftu Superbu 3 z roku 2015. Já nechci hodnotit, jestli se mi to líbí, jestli chci zábavní centrum na kolech atd... jen to, že ze 100% strojírenské firmy je něco úplně jiného a to to má stoletou tradici, tisíce zaměstnanců, tisíce strojů, miliony procesů...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze