Škoda Transportation představila novou push-pull soupravu pro České Dráhy

7
Škoda Transportation představila novou  push-pull soupravu pro České Dráhy
Fotografie: Škoda Transportation
  • Maximální rychlost soupravy je 160 km/h
  • Jednotky můžou mít variabilní délku 2 až 7 vozů
  • ČD objednaly pro Moravskoslezský kraj pět 3vozových souprav

Vedení Českých drah a zástupci Moravskoslezského kraje si 24. června 2021 na železničním zkušebním okruhu ve Velimi prohlédli první novou dvoupatrovou push-pull soupravu typu Škoda 13EV. Nový vlak představili zástupci konsorcia společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka, která soupravu vyrobila. Součástí prezentace byl slavnostní křest soupravy za účasti ministra zahraničí a následně předváděcí jízdy po zkušebním okruhu. Souprava ještě do konce roku začne jezdit ve zkušebním provozu na trati mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem, Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm.

Soupravy push-pull jsou netrakční vozy tažené nebo tlačené lokomotivou (proto se jim říká push-pull, tedy tlačit-táhnout). Velkou výhodou takové soupravy je její flexibilita a modularita. Může být totiž spojena a vedena jak s elektrickou lokomotivou, tak například s dieselovou lokomotivou, tedy je možný provoz na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. Na konečných stanicích není nutné lokomotivu přepřahat, strojvůdce pouze přejde z kabiny lokomotivy do kabiny řídícího vozu a opačně. Jedním směrem strojvůdce řídí vlak z lokomotivy která vlak táhne, v opačném směru vlak řídí z kabiny řídícího vozu a lokomotiva vlak tlačí. „Další výhodou je možnost modulárně měnit kapacitu soupravy přidáním více vložených vozů a měnit takto efektivně kapacitu soupravy dle aktuálních potřeb dopravce,“ vysvětluje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva skupiny Škoda Transportation.

Škoda 13EV pro ČD

Jde o první vlak tohoto typu na území České republiky, který bude v Moravskoslezském kraji jezdit v konfiguraci jednoho řídícího vozu a dvou vložených vozů. Flotilu ČD letos rozšíří prvních pět těchto vlaků, které si národní dopravce objednal v březnu 2019. Soupravy budou obsluhovat modernizované dieselektrické lokomotivy řady 750 známé jako „brejlovec“ s maximální rychlosti 100 km/h. Po elektrifikaci trati se později počítá s nasazením elektrických lokomotiv s vyšší maximální rychlostí.

Moderně řešené soupravy umožňují pohodlný nástup z nástupišť s výškou 550 mm nad TK (temenem kolejnice). Soupravy jsou plně klimatizované, nechybí Wi-Fi připojení k internetu, elektrické zásuvky 230 V a USB pro každého sedícího cestujícího. Každá souprava může přepravit až 30 jízdních kol, 6 kočárků, 4 invalidní vozíky a 30 páru lyží. V soupravě je pět WC, z toho jedno je určené pro osoby na vozíčku a jedno má také sklopný stůl pro přebalování kojenců. Soupravy jsou uzpůsobené pro dopravu nevidomých cestujících a jedny dveře řídicího vozu jsou vybavené dálkovým ovládáním obsluhovaným slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem. Pro nevidomé a slabozraké jsou uvnitř souprav k dispozici také informační štítky v Braillově písmu. Samozřejmostí je moderní informační systém s LCD monitory a prodejní terminály a validátory jízdenek ODIS. Délka souprav (bez lokomotivy) je 79,76 metrů. Soupravy mají 356 pohodlných sedadel, z toho je 10 sedadel v první třídě. Řídící mikroprocesorový systém umožňuje ovládat soupravy z kabiny řídícího vozu nebo lokomotivy jedním strojvedoucím bez přítomnosti další osoby. Soupravy jsou vybavené nejmodernějším zabezpečovacím systémem ETCS

Zkušební jízda byla příjemná, tichá, bez vibrací. Vzhled soupravy je velmi moderní, použité materiály, barevnost a uspořádání interiéru dosahuje vysoké úrovně. Souprava je až na některé detaily identická se soupravami, které Škodovka dodala na náročný německý trh. Německé dráhy DB objednaly 6 souprav po šesti vozech včetně nejmodernějších elektrických lokomotiv Emil Zátopek, které byly dodány v roce 2020. Tyto soupravy se řadí ke světové špičce.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 30. 6. 2021 18:51
To je kombinace, Brejlovec a poslední výrobek Škody. Nemít ČD 45 let staré mašiny, tak to asi bude stát někde v kopřivách.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze