Zhruba před měsícem podepsali zástupci společností Škoda Auto, ČEZ, Ministerstva dopravy, Ministerstva průmyslu a obchodu a několika dalších státních organizací memorandum o spolupráci v rozvoji elektromobility. V jeho rámci bude Škoda Auto poskytovat informace a spolupracovat v odborných otázkách výstavby dobíjecích stanic a jejich kompatibility s uživatelským rozhraním. Její znalosti pomohou i k určení konkrétních lokalit pro dosažení optimálního pokrytí celého území ČR dobíjecí infrastrukturou. Ta má do budoucna držet krok s dynamickým růstem počtu elektromobilů na českých silnicích.
Memorandum předpokládá, že do roku 2025 vznikne na území ČR několik tisíc nových dobíjecích bodů pro elektromobily. Tyto dobíjecí stanice mají být zřizovány především na nádražích a podél nejfrekventovanějších hlavních silničních tahů, napájeny budou uhlíkově neutrální elektřinou od společnosti ČEZ. Důraz by měl být kladen především na vybudování dostatečného počtu rychlonabíječek tak, aby uživatelé elektromobilů mohli plnohodnotně využívat své vozy i při jízdách na delší vzdálenost. Do budoucna mladoboleslavská automobilka hodlá spolupracovat i s dalšími subjekty na českém trhu. Výstavba dobíjecí infrastruktury má výrazně urychlit přechod k elektromobilitě, a tím přispět i k uhlíkové neutralitě celé země.
Škoda Auto pomáhá nejen s budováním potřebné infrastruktury, ale investuje také do služeb pro uživatele elektromobilů. Pro maximální využití hospodárnosti elektrifikovaných vozů Škoda nabízí tuzemské zastoupení mladoboleslavské automobilky ve spolupráci se svými autorizovanými obchodníky balíčky služeb eMobility, které byly navrženy na míru jednotlivým skupinám zákazníků. Všechny služby jsou rozčleněny do tzv. zákaznických balíčků, které se liší svým rozsahem. Aktuálně jsou firmám i soukromým osobám k dispozici balíčky S, M a L definované podle rozsahu poptávaných služeb, plánovaného způsobu dobíjení, počtu elektromobilů či požadovaných wallboxů.
Škoda iV Chargery umožňují rychlé a pohodlné nabíjení elektrifikovaných vozidel a lze je snadno využívat ve vlastní domácnosti. Kromě toho mohou sloužit také jako benefit například pro zaměstnance ve firmách nebo pro klienty soukromých hotelů a restaurací. Služby, které prodejci značky Škoda poskytují zákazníkům, jdou ovšem nad rámec pouhého prodeje Chargerů. Karta Powerpass dovoluje majitelům elektrických vozů používat na cestách po Evropě více než 200 000 dobíjecích bodů. Kromě veřejných rychlonabíjecích stanic celoevropské sítě Ionity sem patří také nabíjecí stanice autorizovaných prodejců značky Škoda a další veřejné nabíjecí stanice jiných provozovatelů. Nově je pak k dispozici nabíjecí aplikace Chargee, která nabízí komplexní řešení elektromobility zejména pro fleetové zákazníky s elektrifikovanými vozidly a vlastním řešením jejich dobíjení včetně rozúčtování a dalších služeb vhodných pro fungování firemních flotil. Součástí obou řešení jsou všechny velké energetické společnosti působící na českém trhu.
„K největším výhodám elektromobilů patří kromě nulových lokálních emisí i nižší provozní náklady a v neposlední řadě snazší údržba. Samotné řízení elektromobilu je pohodlné a jízda velmi dynamická. Zároveň Škoda Auto Česká republika nabízí pro zákazníky využívající elektromobily kompletní ekosystém, který zjednodušuje každodenní používání a zajišťuje maximální komfort z hlediska pořízení vozu, jeho provozu, servisu a nabíjení,“ vysvětluje rozsah služeb Jiří Maláček, vedoucího českého zastoupení společnosti Škoda Auto. Zákazníci si však při přechodu z vozů na fosilní paliva často kladou otázku, zda bude o jejich elektromobil náležitě postaráno z pohledu servisu. Ani v tomto případě se není čeho obávat. Všechna servisní místa autorizovaných partnerů Škoda Auto Česká republika jsou schopna se postarat o běžný servis takového vozidla. Veškerý personál byl proškolen na servisní standardy eMobility a seznámen s předpisy o zacházení s elektrickými zařízeními. Pokud by byl nutný složitější úkon, provede ho specializované centrum. Tito specializovaní servisní partneři dokáží opravit závadu například na trakční baterii nebo vysokonapěťových komponentech.
Roli lídra v oblasti elektromobility plní domácí automobilka i v počtu registrací nových vozů. Za období leden až říjen roku 2021 vévodí statistikám Sdružení dovozců automobilů právě vozy s okřídleným šípem ve znaku. Za letošek zaregistrovala Škoda Auto už 650 nových elektromobilů, z nichž 558 připadá na model Enyaq iV. Celkový podíl elektrických vozů Škoda na trhu elektromobilů tak činí přes 36 %. Samotný model Enyaq iV bezkonkurenčně vede v kategorii bateriově poháněných vozů s podílem téměř 31 %. Stejně úspěšné jsou i modely s plug-in hybridním ústrojím. Zde na prvních dvou místech figurují Škoda Octavia iV (601 vozů) a Škoda Superb iV (349). Dohromady mají oba tyto modely téměř 30% podíl na celkových registracích plug-in hybridů. Každý třetí takový model tak sjíždí z linky české automobilky
Škoda Auto zahájila cestu k elektromobilitě již v roce 2019, kdy uvedla na český trh svůj první elektromobil Citigo iV a plug-in hybridní verzi modelu Škoda Superb iV. Vlajkovou lodí nové éry se však pro mladoboleslavskou automobilku stal model Enyaq iV, jehož verzi Coupé spatří zákazníci v příštím roce. Do roku 2030 se v rámci strategie NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 představí minimálně další tři čistě elektrické vozy patřící v modelovém portfoliu pod Enyaq iV, čímž se elektromobilita otevře pro další zákaznické skupiny. Předpokládá se, že v roce 2030 bude Škoda Auto prodávat mezi 50 až 70 % bateriových elektromobilů. Také z toho důvodu investuje v následujících 5 letech do oblasti eMobility zhruba 1,4 miliardy eur.
Všechny elektrifikované vozy a celý ekosystém služeb prezentuje Škoda Auto na probíhajícím třetím ročníku veletrhu e-SALON, který se koná ve dnech 11. – 14. listopadu 2021 na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech.