Registrace elektromobilů v Česku jsou letos jako na houpačce. Po rekordním začátku roku, o který se postarala hlavně Škoda Citigo-e iV, začaly registrace pozvolna klesat, až se o prázdninách vrátily na loňskou úroveň. V září přišel nárůst a za jeden měsíc bylo registrováno více elektromobilů než za oba prázdninové měsíce dohromady, ale v říjnu přišel opět výrazný pokles, jak ukazují data Sdružení dovozců automobilů.
Je ale pravděpodobné, že za poklesem registrací nestojí pokles zájmu, ale spíše komplikace, které jsou způsobené dalšími plošnými opatřeními proti šíření koronaviru. Nejde jen o zavřené autosalony, které musí hledat jiné způsoby jak auta doručit zákazníkům, ale například i zavřená některá pracoviště registru vozidel z důvodu karantény, což se týkalo například dvou pražských na Pankráci a v Břevnově.
Zajímavý ale je vývoj registrací, pokud jde o značky, protože zatímco na začátku roku nasadila domácí Škoda Auto vražedné tempo, teď už jen dobíhá předávání již objednaných vozů Citigo-e iV, protože již v Česku není možné jej objednat. V červenci se tak před ni dostaly automobilky Tesla, Hyundai a Renault, v srpnu a září se zase Škoda Auto vrátila na první místo a teď ji pro změnu sesadil Volkswagen, který začal prodávat novinku ID.3, spolu s Teslou, která se dlouhodobě drží v první trojce, hlavně díky Modelu 3.
Z pohledu čísel od začátku roku se žádné výrazné změny nedějí, Škoda Auto má stále velký náskok, ale její podíl trhu postupně klesá. Se 732 registrovanými elektromobily má už jen 38 % všech registrací elektromobilů, ale pořád bezpečný náskok před druhou Teslou, která má 357 registrací od začátku roku. I třetí místo si bezpečně drží Hyundai s 291 registracemi, ale na čtvrtém místě se schyluje k souboji Renaultu s Volkswagenem, protože mezi nimi je rozdíl pouze 10 registrovaných vozů. Pokud Volkswagen udrží tempo, dostane se před Renault.
Značka | Říjen 2020 | Registrace od začátku roku 2020 |
---|---|---|
Škoda | 25 | 732 |
Tesla | 29 | 357 |
Hyundai | 21 | 291 |
Renault | 6 | 101 |
Volkswagen | 39 | 91 |
BMW | 1 | 51 |
Audi | 3 | 42 |
Kia | 3 | 42 |
Nissan | 4 | 35 |
Peugeot | 8 | 29 |
Mercedes-Benz | 4 | 26 |
Mini | 2 | 17 |
Porsche | 0 | 17 |
Jaguar | 1 | 15 |
Mazda | 7 | 12 |
Smart | 0 | 11 |
Opel | 1 | 10 |
Honda | 2 | 5 |
DS | 0 | 4 |
CELKEM | 156 | 1 888 |
Zajímavé je i srovnání s loňským rokem, protože zatímco letos se již od začátku roku registrovalo 1 888 elektromobilů, za stejné období loňského roku to bylo pouhých 649 elektromobilů, tedy jen přibližně třetina. Celkově se ale letos v Česku za toto období registrovalo méně osobních aut. Zatímco celkový trh osobních aut v Česku poklesl o 21,7 %, nárůst registrací elektromobilů byl 291 %. Ve srovnání se sousedními zeměmi, jako je Německo nebo Rakousko, jsme ale stále výrazně pozadu.
Ze by čtenáři byli takový nevzdelanci???