Škoda Auto chce jít v ekologii ještě dál, zkoumá biologické suroviny do interiérů

Škoda Auto chce jít v ekologii ještě dál, zkoumá biologické suroviny do interiérů
Fotografie: Škoda Auto
  • K patentování je přihlášen inovativní ekologický materiál pro možné použití v interiéru
  • Použité zbytkové materiály a přírodní produkty pochází pokud možno z místních zdrojů
  • Technický vývoj společnosti Škoda Auto spolupracuje při výzkumu a vývoji udržitelných materiálů s Technickou univerzitou v Liberci
  • Škoda Auto bude při výrobě budoucích modelů v ještě větší míře spoléhat na přírodní a recyklované materiály

Oddělení Technického vývoje společnosti Škoda Auto společně s Technickou univerzitou v Liberci vyvinula udržitelný, ekologický materiál a přihlásila jej o patent. Jako výchozí materiál pro inovativní surovinu slouží nadrobno rozkrájená cukrová řepa. Škoda Auto navíc v současnosti pracuje ještě na dalším materiálu na bázi traviny rodu ozdobnice. Oba by se v budoucnu mohly používat v interiéru nových modelů Škoda, například jako výplně dveří nebo dekorace na přístrojové desce. Pomocí speciálně připraveného vozu Octavia demonstruje společnost Škoda Auto rozmanité možnosti použití těchto nových materiálů.


Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto za oblast Technického vývoje, vysvětluje: „Je naším požadavkem stát se průkopníkem v otázkách udržitelnosti. Tohoto záměru se ujímáme komplexně a klademe si mnohem širší cíle, než jsou pouze naše flotilové emise CO2. Sázíme tak důsledně i na výzkum a používání ekologicky získávaných materiálů a například prověřujeme, jak bude v budoucnu možné využívat materiály, jakými jsou třeba kokosová vlákna nebo rýžové slupky.

Škoda Auto

Mimořádně vhodný materiál si společnost Škoda Auto již přihlásila k patentování pro použití v interiéru svých vozů: speciální metodou automobilka barví plátky cukrové řepy, aby jejich pomocí například vytvořila v interiéru charakteristický design. Automobilka odebírá tento materiál přímo z obce Dobrovice ležící nedaleko hlavního závodu v Mladé Boleslavi. Takto je možné se vyhnout dlouhým dodavatelským řetězcům a optimalizovat uhlíkovou stopu. Další udržitelný materiál získala Škoda Auto z traviny rodu ozdobnice: její vlákna je možné příslušným způsobem zpracovat a použít například pro obložení dveří. Zbytkové organické materiály z výroby se obzvlášť dobře hodí jako ekologická surovina: lze je dále zpracovávat, aniž by bylo nutné používat další materiály. Proto se snižuje potřeba výchozích průmyslově vyráběných materiálů.

Od suroviny do vozu: přístupný demonstrační automobil Octavia

Společně s Technickou univerzitou v Liberci pracuje Škoda Auto trvale na inovativních a udržitelných materiálech, které bude možné používat ve výrobě vozů. Nové vhodné suroviny společnost Škoda Auto testuje ve voze Octavia, upraveném speciálně pro tento účel. Podlaha a pravá bočnice byly z tohoto takzvaného demonstračního vozu odstraněny s cílem umožnit designérům a konstruktérům ničím neomezený pohled do interiéru. Zde tyto nové materiály zpracovávají a prověřují, zda jsou příjemné na dotyk a mají dobrý tvar. Získávají tak přesný obraz toho, které ekologické materiály jsou vhodné pro použití v sériově vyráběném modelu. Obložení dveří a sloupky vozu jsou vyrobeny z tkaniny na bázi traviny ozdobnice, na dveřních panelech a přístrojové desce se používají plátky cukrové řepy.

Škoda Auto

Škoda Auto realizuje výrobu vozů co nejudržitelněji: u modelu Škoda Enyaq iV tvoří potahy sedadel designové varianty Lodge ze 30 procent přírodní vlna, která je certifikovaná podle přísných požadavků Woolmark Company, a zbývajících 70 procent látky polyester získaný z recyklovaných PET lahví. Potahy mají unikátní povrch a zajišťují klimatickou pohodu při sezení. Také u kůže společnost Škoda Auto obzvlášť dbá na udržitelnou výrobu: designová varianta ecoSuite se vyznačuje kůží v barvě koňaku, vyrobené bez použití chemikálií. Namísto nich se pro její vyčinění používá extrakt z listů olivovníku.

Další možností pro používání udržitelných surovin je například regenerativní palivo HVO, na které přejdou naftové motory vozů Škoda od modelového roku 2022. Čisté HVO je již k dostání ve Švédsku a Finsku. HVO se vyrábí z různých obnovitelných zdrojů. Používání těchto zdrojů energie může snížit emise skleníkových plynů až o 90 procent.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze