SEAT zkoumá autonomní technologie v městském provozu s prototypem DIANA

SEAT zkoumá autonomní technologie v městském provozu s prototypem DIANA
Fotografie: SEAT
  • DIANA je pilotní projekt, který zkoumá možnosti využití autonomních automobilů pro inteligentní městskou mobilitu
  • Větší autonomie vozidel přispěje v budoucnosti k minimalizaci počtu nehod a výskytu dopravních zácp
  • DIANA po objednávce v aplikaci vyzvedne cestující na stanoveném místě, odveze je do cíle nebo vyhledá parkovací místo, a to vše nezávisle

Diana byla v římské mytologii bohyní lovu, patronkou přírody a Měsíce. Ochránkyně, zobrazovaná vždy s lukem a šípy, dohlížela na lesy a veškerý život, který se v nich zrodil. Dnes její šípy ukazují cestu k mobilitě budoucnosti. Její jméno převzal pilotní projekt autonomního automobilu, na kterém pracují inženýři společnosti SEAT S.A. ve spolupráci s Galicijským centrem pro automobilové technologie (Centro Tecnolóxico de Automoción de Galicia, CTAG). Projekt DIANA je také součástí platformy Innova společnosti SEAT S.A., která podporuje nepřetržité inovace ve všech podnikových činnostech a pomáhá rozvíjet nové způsoby práce na základě principů společné tvůrčí činnosti a startupového modelu.


Laboratoř na kolech

DIANA je inovačním projektem, který vznikl za účelem testování funkcí autonomní jízdy využívajících budoucí vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driving Assistance Systems). Základem prototypu je SEAT Leon vybavený 5 lidarovými senzory, 5 radarovými snímači, 6 kamerami, 12 ultrazvukovými detektory a 8 počítači. Tato technika umožňuje vozu „vnímat“ své okolí v rozsahu 360°. „Uvedené prvky generují velká množství situačních dat, která jsou zpracována během milisekund a odeslána do lokalizačního modulu,“ vysvětluje Oriol Mas, inženýr z výzkumného a vývojového oddělení společnosti SEAT S.A. Oriol k tomu ještě dodává: „Vůz díky tomu ví, kde se nachází a jaké překážky jsou v jeho okolí. Na základě toho se může rozhodovat, jakým směrem musí jet, a autonomně ovládat volant, brzdy, pedál plynu a řazení.

V prototypu DIANA předá řidič kontrolu nad vozem technice, která vystupuje v roli „šoféra“. V případě nutnosti však vozidlo vrací otěže zpět řidiči. Ten proto musí stále věnovat jízdě pozornost pro případ, že by se musel znovu chopit volantu. DIANA má tři funkce: Autonomní šofér, kdy systém zajišťuje řízení vozu v silničním provozu při nízkých rychlostech jízdy a dokáže se rozjíždět i zastavovat; Automatizované parkování jako služba zaparkování vozu bez přítomnosti řidiče; a Příjezd na zavolanou, což znamená vyzvednutí majitele a dalších cestujících a jejich odvoz do cíle zadaného v příslušné aplikaci. Testy vozu probíhají v areálu společnosti SEAT S.A. v Martorellu a nedávno byly rozšířeny i na uzavřený městský okruh s kontrolovanými podmínkami.

Plynulá jízda

Řidič si vůz přivolá prostřednictvím aplikace. DIANA se automaticky rozjede a zařadí se do správného jízdního pruhu. „Vůz díky lokalizačnímu systému s mapami o vysokém rozlišení, který pracuje s přesností na centimetry, vždy ví, že je ve správném jízdním pruhu,“ říká Oriol. Když vůz zastaví, aby vyzvedl uživatele, dveře se samy odemknou a výstražné ukazatele signalizují, že vůz stojí. „Jakmile uživatel nastoupí a zavře dveře, vůz se znovu zamkne, signalizuje rozjezd a vydá se na cestu,“ vysvětluje Oriol. Vůz dokáže rychle detekovat překážky na silnici, například chodce, a sám zabrzdit. Jakmile vůz vysadí uživatele v zadaném cíli, vyhledá si volné parkovací místo a automaticky zaparkuje.

Překážky a výzvy při vývoji. Tým se během vývoje tak technicky náročného pilotního projektu potýkal s mnoha výzvami: „COVID-19, povolení k provozu, integrace senzorů, řídicích systémů vozidla, ověřování algoritmů... byla to opravdu výzva a stále máme před sebou hodně práce, ale jsme na dobré cestě,“ vysvětluje Rubén Pérez, inženýr z výzkumného a vývojového oddělení ve společnosti SEAT S.A. Vývoj autonomního automobilu je mimořádně komplexní záležitostí.

Jízda do budoucnosti

V klasifikaci vyspělých asistenčních systémů ADAS (Advanced Driving Assistance Systems), která sahá od 0 do 5, dosáhl prototyp DIANA autonomie úrovně 3. „Je důležité pokračovat ve vývoji a testování této technologie, abychom zajistili 100% bezpečnost tohoto systému,“ říká Oriol. Se vzrůstající úrovní autonomie přispívají asistenční systémy stále více ke snižování nehodovosti a pomáhají předcházet dopravním zácpám. „V budoucnosti budou vozidla s větší autonomií schopna nabízet a podporovat nové inteligentní služby pro mobilitu a eliminovat dopravní zácpy ve velkoměstech a oblastech s komplikovanou mobilitou,“ dodává nakonec inženýr.

6 úrovní automatizace řízení automobilu

Vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) jsou rozděleny do šesti kategorií podle úrovně autonomie vozidla:

  • 0: Žádná automatizace, řidič ovládá veškeré funkce vozidla.
  • 1: Vůz má některé asistenční funkce, například posilovač řízení nebo tempomat, ale je na řidiči, zda je bude používat, či nikoli.
  • 2: Řidič má řízení stále pod svou kontrolou, ale systém může zasahovat do řízení a regulovat rychlost jízdy pod dohledem řidiče.
  • 3: Systém nezávisle ovládá a sleduje veškeré dynamické aspekty řízení automobilu (řízení, rychlost jízdy a okolní prostředí), aniž by řidič musel zasahovat. Řidič však musí být připraven převzít řízení v případě nebezpečí. DIANA je v současnosti na této úrovni.
  • 4: Vozidlo dokáže za všech okolností autonomně vykonávat všechny funkce, takže řidič se může věnovat jiným činnostem, aniž by musel být připraven na to, že mu vůz může předat řízení.
  • 5: Kompletní automatizace. Z řidiče je cestující uvnitř vozu a systém ve všech situacích a za všech okolností nevyžaduje žádné lidské zásahy.
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze