Koncem minulého týdne Tesla v rámci svého „Plaid eventu“ představila světu horkou novinku v podobě Modelu S Plaid. S ním opět posunula hranice o kus dál, a to především po stránce výkonu – vůz by měl uhánět maximální rychlostí 320 km/h, disponovat výkonem 1 020 koní a zároveň by se mělo jednat o první sériově vyráběné auto se zrychlením z nuly na 60 mil/h (0 až 96 km/h) pod 2 vteřiny. Závod na čtvrt míle zvládne za 9,23 vteřiny. K tomu všemu autu dopomáhá kompletně přepracovaná pohonná jednotka hned se třemi elektromotory (jeden na přední nápravě a dva na zadní) s možností vektorování točivého momentu, které díky karbonem „obaleným“ rotorům zvládnou vyvinout nevídaných 20 000 otáček za minutu. Tesla se tak opět obejde bez použití převodovky. Nicméně velké změny se odehrály i po softwarové stránce, respektive v uživatelském rozhraní.
Nadstandardní možnosti individualizace
O uniklých záběrech nového softwaru Tesly jsme psali už dříve, nicméně, nyní se odhalila jeho definitivní podoba a nutno uznat, že infotainment prošel opravdu velkými změnami. Grafické pojetí se nyní více podobá Modelům 3 a Y (které mají rovněž středovou konzolu orientovanou horizontálně) s tím, že u Plaidu je design infotainmentu přeci jen ještě o něco čistší a celkově modernější. Přesto největší změnou jsou bezpochyby téměř neomezené možnosti individualizace, kdy si uživatel může volně rozbalovat jednotlivá okna s danými funkcemi nebo je vzájemně prohazovat. Díky tomu je možné například přehodit mapu navigace do levé části k řidiči s tím, že spolujezdec si může mezitím volně procházet menu auta nebo třeba zásobovat novou audio aparaturu o 22 reproduktorech (s výkonem 920 W) skrze alba ve Spotify. Zároveň nechybí možnost nastavení oblíbených zkratek k funkcím, které daný uživatel používá nejčastěji. To vše na zcela novém 17" velké displeji o rozlišení 2 200 × 1 300 pixelů.
Zároveň musíme podotknout, že systém je mimořádně rychlý, Tesla tak nechala definitivně zapomenout na doby, kdy hardware centrálního displeje označovaný jako MCU (Media Control Unit) zkrátka nestíhal dostatečně rychle obsloužit funkce infotainmentu. Přes takzvané MCU2, běžící na rychlejším čipu od Intelu (kterým Tesla v roce 2018 nahradila původní MCU s poněkud archaickým čipem od NVIDIe), se nyní s Modely Plaid dopracovala k multimediálnímu zařízení, které by mohl závidět nejeden vášnivý hráč počítačových her.
Technické parametry Tesla Model S Plaid
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 5 021 × 2 037 × 1 431 mm, 2 265 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 750 kW, 1 020 koní, točivý moment: 1 420 Nm |
Baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,7 kWh / 100 km, dojezd: 600 km |
Cena od | 3 465 900 Kč |