Řešení ZF ADAS na klíč. Společnost ZF nabízí hardwarová i softwarová řešení

Řešení ZF ADAS na klíč. Společnost ZF nabízí hardwarová i softwarová řešení
Fotografie: ZF
  • Společnost ZF je lídrem na trhu inteligentních kamer pro pokročilé jízdní asistenty ADAS
  • Výpočetní výkon může být podle přání od XS do XXL
  • Funkce ADAS se staly samostatným softwarovým modulem, snadno integrovatelným do softwarově definovaných vozidel
  • Vývoj nových funkcí a součástek urychlilo virtuální testování a validace s pomocí umělé inteligence

Všechna nová vozidla, registrovaná od července 2024 v Evropské unii, musí plnit nařízení GSR 2 (General Safety Regulation 2), které činí cestování bezpečnějším a pohodlnějším. Podle něj musí být vybavena asistenty nouzového brzdění, udržení v jízdním pruhu a kontroly rychlosti. Nové asistenční systémy, ať už ty povinné, či volitelné, však vyžadují čím dál vyšší výpočetní výkon. Donedávna byly řešeny jako samostatné, snadno namontovatelné a do značné míry autonomní moduly, které zároveň zpracovávaly získané informace a řídicí jednotce předávaly pouze nastavené signály či povely. To se nyní mění; novým trendem je přesun výpočtů a inteligence do centrálních počítačů, které zároveň řídí i jízdní dynamiku a mohou tak řízení jízdy, komfortu a bezpečnosti daleko účinněji integrovat a zrychlovat. Na tomtéž místě se řídí i infozábavní systémy vozidla.

ZF ADAS

Světový lídr v oblasti inteligentních automobilových kamer pro ADAS

Společnost ZF drží 30 % světového trhu s chytrými kamerami pro pokročilé asistenční systémy ADAS, které kombinují snímání i následné výpočty pro řízení jízdy. Na celém světě jich od roku 2008 prodala již 75 milionů. Během času je neustále vylepšovala a jako první přicházela s inovacemi typu kamery s horizontálním zorným polem 100 stupňů. Nejnovější generace, nazvaná Smart Camera 6, již pokryje úhel 120 stupňů a mezigeneračně nabízí čtyřnásobné rozlištění 8 megapixelů a s tím související vyšší výpočetní výkon. Nechybí ani možnost dálkových aktualizací OTA, díky nimž lze kameře dodatečně zvyšovat výkon a přinášet nové funkce. Mezi odběrateli výrobků ZF v této oblasti je více než deset světových automobilek.

ZF ADAS

Společnost ZF si však drží pozici inovátora a sleduje nejnovějších trendy. Proto dokáže již nabídnout kompletní řešení pro softwarově definovaná vozidla i integrovanou E/E architekturu. Pro ně lze díky ZF svěřit řízení jízdy i samostatnému softwaru, který lze nově nahrát flexibilně do cizích řídicích jednotek různých dodavatelů. Ten zvládne ovládat i akční členy, díky čemuž dokáže zasahovat do brzd, řízení, vnější signalizace vozu a dalších prvků prostřednictvím centrálních nebo doménových počítačů. Firma ZF vychází vstříc rostoucí poptávce zákazníků po řešeních ADAS na klíč a nabízí i potřebné testování, validaci a homologaci. Tyto zdlouhavé procedury nyní urychluje umělá inteligence. Příkladem je software ZF Annotate, který zkouší a validuje hardware i software pro ADAS.

ZF ADAS

ADAS a parkovací funkce jako samostatná softwarová řešení

Funkce ADAS, například parkovací asistenty, si tak dnes mohou automobilky objednat nejen v podobě hardwarových modulů s příslušným výpočetním výkonem, ale i jako softwarové moduly. Ty nabízejí zhruba 25 bezpečnostních, komfortních a parkovacích funkcí, z nichž si každá automobilka může vybrat podle libosti. A rovnou si může u ZF objednat i centrální počítač ProAI pro zpracovávání všech potřebných dat, funkcí a povelů. Ten lze namodulovat a naškálovat přesně podle potřeb, kromě vysokovýkonných verzí jsou k mání i levnější pro levnější modely či méně náročné trhy. K dispozici jsou pro něj i samotné softwarové moduly pro jednotlivé funkce, vůz tak lze vybavit jednotlivými prvky ADAS zcela přesně klientových potřeb.

ZF ADAS

ProAI: výpočetní výkon pro všechny oblasti vozidel

K dispozici je mnoho různě výkonných řešení, mezi nimiž nově přibyly i levné, méně výkonné moduly, určené jen pro kamery či parkovací asistenci. K dispozici jsou ale výkonné, komfortní konfigurace pro autonomní jízdu úrovně 2+ a 3 včetně řízení podvozku či superpočítače typu „vše v jednom“ pro plně autonomní jízdu, ovládající zároveň ADAS, podvozek i infozábavu. Ty pracují s více doménami a nabízejí výpočetní výkon více než 1 500 TOPS, čili 1,5 biliard výpočetních operací. Jejich základní desky lze podle přání osadit mikroprocesory všech hlavních výrobců a různými operačními systémy. Tak lze navrhovat nová, softwarově definovaná vozidla skutečně s maximální volností.

ZF ADAS

ProConnect: Propojení vozidel a cloudu

Automobily se začínají propojovat, jako lidé. I tomu vychází společnost ZF vstříc komplexním řešením konektivity ProConnect, schopným vyhovět i nejvyšším požadavkům autonomních vozidel až do úrovně 4. Jeho součástí jsou hardwarové moduly pro veškerou myslitelnou konektivitu, ať už mobilní, satelitní, bluetooth, Wi-Fi či V2X. Postaráno bylo i o kybernetickou bezpečnost, flexibilní cloudové prostředí a komplexní nabídku digitálních služeb (OTA aktualizace, generování HD map, řízení vozového parku, sběr dat, řešení nehod, telematika atd.), plnících požadavky softwarově definovaných vozidel. Nechybí ani přesné určování polohy s pomocí služby ProConnect GNSS včetně korekcí satelitních signálů.

ZF ADAS

Annotate: Virtuální testování a ověřování funkcí ADAS

Součástí úspěšného vývoje je i vylepšování vývojových prostředků. Proto společnost ZF vyvinula cloudovou validační službu ZF Annotate, která usnadňuje kalibraci senzorů díky takzvané „absolutní pravdě“, neboli souboru ověřených reálných dat pro porovnání získaných výsledků. Kalibrují se na dálku i senzory v zákazníkově vozidle prováděním redundantního měření, zároveň se v cloudu shromažďují získané informace o všech relevantních objektech, ať už statických či dynamických. Ty druhé jsou zároveň sledovány. V takto vytvořeném a neustále zpřesňovaném virtuálním světě lze až 10× urychlit validaci nových výrobků a zkrátit jejich anotaci ze 12 na 2 měsíce.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze