Statistiky registrací elektromobilů a plug-in hybridů v Česku, stejně jako přehled počtů registrací jednotlivých druhů pohonů a paliv, přínášíme průběžně za každý měsíc. V říjnu bylo dle statistik SDA registrováno 16 283 osobních automobilů, což je sice ve srovnání s loňskem, kdy došlo ke značnému propadu, nárůst o 28%, ale registrace nedosáhly ani úrovně roku 2020 a oproti roku 2019 jsou nižší o 8,3%. Počet registrovaných elektrických vozidel ale v říjnu meziročně stoupl o 46 %.
Registrace elektromobilů v Česku za říjen 2022
Samotných elektromobilů se v Česku za říjen 2022 zaregistrovalo 287, což je sice mírný pokles proti září (o necelých 6 %), ale mnohem více vypovídající je meziroční srovnání se stejným měsícem předchozího roku. Tam byl nárůst 46,4 %, což je poměrně výrazné. Zatímco v září si nejvíce registrací nových elektromobilů připsala Tesla, v říjnu se na první příčku vrátila domácí Škoda, která se tam s výjimkou minulého měsíce drží dlouhodobě. Překvapením není ani Volkswagen na druhém místě, ale na třetí příčku vyskočila automobilka Volvo, která mezi první trojicí ještě nebyla.
Počty registrovaných elektromobilů za prvních 10 měsíců
Když se podíváme na data za prvních 10 měsíců letošního roku, je letošních 3 156 nově zaregistrovaných elektromobilů dokonce 56% nárůst oproti stejnému období loňského roku. Z pohledu značek na prvních třech místech se ale nic nezměnilo. První Škoda Auto (1 133 registrací) má velký náskok před druhým Volkswagenem (339 registrací) a třetím Hyundai (243 registrací). Více než 200 nově registrovaných elektromobilů od začátku roku pak má na kontě i čtvrtá Tesla a pátý Mercedes-Benz.
Registrace plug-in hybridů za prvních 10 měsíců letošního roku
Podíváme-li se na plug-in hybridy, tam vidíme naopak pokles oproti minulému roku. Zatímco v západní Evropě dlouhodobě vedou elektromobily před plug-in hybridy, u nás to do minulého roku bylo obráceně. Loni se jich za prvních 10 měsíců registrovalo 3 212, tedy více než elektromobilů letos. Za letošních prvních 10 měsíců jsme ale zaznamenali pouze 2 781 registrovaných plug-in hybridů. To je tedy meziroční pokles o 13,4 %. Zde nemá domácí Škoda Auto zdaleka tak velký náskok jako mezi elektromobily. Se 447 nově registrovanými plug-in hybridy je poměrně těsně před Mercedesem, který má 369 registrací. Ten totiž jako jediný nabízí i plug-in hybridy s naftovým motorem, o které je poměrně velký zájem. Třetí Hyundai má 250 registrací plug-in hybridů a za zmínku stojí i čtvrté BMW, které je také nad hranicí 200 registrací.
Součet registrací všech nabíjecích aut od začátku roku
I když plug-in hybridy zaznamenaly pokles, tak díky výraznému meziročnímu nárůstu počtu registrovaných elektromobilů narostl i celkový počet nově registrovaných nabíjecích aut. Zatímco loni jich za stejné období bylo 5 233, letos se jich zaregistrovalo 5 937. To je tedy celkový nárůst 13,5 %. Ani zde není v pořadí první trojice značek žádná změna. První je samozřejmě domácí Škoda Auto (1 580 registrací) a druhý tradičně silný Mercedes-Benz (588 registrací). Jen těsně pod hranicí 500 registrovaných nabíjecích aut je třetí Hyundai a čtvrtý Volkswagen. Páté BMW je už pod hranicí 400 registrovaných aut do zásuvky.
Elektromobily dotahují vozy na LPG
Poslední statistikou, na kterou se vždy díváme, je poměr jednotlivých pohonů, respektive paliv. Drtivá většina patří benzínu, druhá je nafta a na třetím místě hybridy bez externího nabíjení. Těch se od začátku roku zaregistrovalo již více než 20 tisíc, z toho necelých 16 tisíc s benzínovým motorem a 4 351 vozů s naftovým motorem. Vozy s naftovým motorem jsou mild-hybridy, protože na trhu není žádný full-hybrid s naftovým motorem. Benzínové hybridy jsou pak mild-hybridy a full-hybridy dohromady, ale statistiky SDA nerozlišují mezi těmito dvěma pohony. To vše jsou ale pohony, které jako palivo využívají benzín/naftu. Z alternativních paliv stále vede LPG, byť za samotný říjen se opět zaregistrovalo více elektromobilů. Takže v číslech od začátku roku elektromobily dotahují počty registrací vozů na LPG. Třetí z alternativních pohonů jsou plug-in hybridy. Pohon na CNG skomírá, zaznamenal od začátku roku pouze 726 registrací. A dva registrované vozy na vodík ani nestojí za řeč.
Vývoj tedy pokračuje v trendu, který sledujeme od začátku letošního roku. Tedy převaha elektromobilů nad plug-in hybridy. Zajímavě se ale vyvíjí souboj mezi dříve silnějšími vozy na LPG a elektromobily. Už druhý měsíc po sobě se zaregistrovalo více elektromobilů než vozů na LPG. Poslední měsíce v roce, zejména pak prosinec, bývají tradičně velmi silné. Dotáhnou elektromobily náskok vozů na LPG a stane se za celý rok elektřina nejoblíbenějším alternativním „palivem“? Můžete napsat do komentářů, jaký vývoj předpokládáte vy.