První české bateriové vlaky míří za hranice. Na nabití ujedou 80 km

První české bateriové vlaky míří za hranice. Na nabití ujedou 80 km
Fotografie: Škoda Group
  • Škoda Group dodá ZSSK až 36 dvouvozových bateriových vlaků v hodnotě téměř 332 milionů eur
  • Nové jednotky nahradí motoráky na neelektrifikovaných tratích, nabídnou dojezd min. 80 km na baterii a rychlost až 120 km/h mimo trolej

První české bateriové vlaky míří do zahraničí. Škoda Group společně s partnery ŽOS Trnava a Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) podepsala rámcový kontrakt na dodávku až 36 bateriových dvouvozových elektrických jednotek. Hodnota zakázky dosahuje téměř 332 milionů eur, tedy přibližně 8 miliard korun. Slovenský dopravce plánuje v první fázi objednat 16 vlaků, dalších 20 si může přikoupit díky opci.

Nové bateriové soupravy budou sloužit na regionálních tratích, kde dnes provoz zajišťují převážně dieselové jednotky. ZSSK tím chce odstranit nutnost přestupů mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky, zvýšit komfort cestování a zároveň snížit emise. Podle dopravce i výrobce by měly nové vlaky přinést úsporu emisí CO₂ až v řádu desítek až stovek milionů kilogramů ročně. Část výroby navíc vznikne přímo na Slovensku, o což se postará konsorciální partner ŽOS Trnava.

V bateriových vlacích vidíme rychlou a realistickou cestu k bezemisní regionální dopravě na Slovensku. Spojují výhody klasických elektrických jednotek s provozem na neelektrifikovaných tratích, bez nutnosti vysokých investic do infrastruktury. S radostí se staneme technologickým partnerem slovenských železnic při tomto zásadním kroku na cestě za moderní a udržitelnou mobilitou. Naše zkušenosti s provozem bateriových vlaků ukazují, že jejich nasazení do provozu cestující oceňují a na linkách jsou nárůsty počtu cestujících až o desítky procent,“ říká Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group.

Financování nákupu podpoří evropské fondy. Podle státní tajemnice slovenského ministerstva dopravy Denisy Žilákové jde o klíčovou investici, která propojuje moderní technologie, ekologii i efektivní využití evropských zdrojů. „Je pro mě velkou ctí, že ZSSK je průkopníkem veřejné železniční dopravy s využitím alternativních pohonů. Na Slovensku budeme první, kteří nabídnou cestujícím bezemisní elektro-bateriové vlaky. Těchto 16 vlaků pomůže nahradit zastaralá motorová vozidla, protože umožňují provoz na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. Tento projekt zapadá do vize moderní a udržitelné železnice, která přináší vyšší komfort cestujícím a lepší technické i pracovní podmínky našim zaměstnancům,“ dodává Ivana Piňosová, generální ředitelka ZSSK.

Bateriové jednotky každopádně vycházejí z konstrukce elektrických vlaků typu Panter. V elektrickém provozu dosáhnou rychlosti až 160 km/h, v čistě bateriovém režimu 120 km/h. Trakční baterie umožní minimálně 80 km provozu bez napájení z troleje, což podle ZSSK pokryje většinu regionálních výkonů. Baterie se budou dobíjet jak za jízdy, tak v depu; na neelektrifikovaných úsecích využijí i rekuperační brzdění. Každá dvouvozová jednotka nabídne kapacitu 157 míst k sezení, nízkopodlažní nástup, klimatizaci, Wi-Fi, zásuvky 230 V s USB, moderní informační systémy a zabezpečovač ETCS Level 2. Důraz je kladen na tichý provoz a plynulou jízdu, což ocení obyvatelé obcí v blízkosti tratí.

Slovensko má zhruba 3 630 kilometrů tratí, z toho elektrifikovaných je jen 1 585 km. Právě na zbylých úsecích mohou bateriové jednotky přinést rychlou změnu a umožnit ekologický provoz bez nutnosti nákladné elektrifikace. Projekt tak představuje jednu z největších modernizačních investic slovenské regionální dopravy za poslední roky a zároveň první vývoz českých bateriových vlaků na zahraniční trh.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze