Praha zahájila projektové přípravy elektrifikace důležité autobusové linky

Praha zahájila projektové přípravy elektrifikace důležité autobusové linky
Fotografie: Dopravní podnik hl. m. Prahy
  • Do roku 2024 chce vedení Prahy dosáhnout poklesu emisí o jednu pětinu
  • Současně je v plánu výběrové řízení na nákup 140 hybridních autobusů

S ohledem na naplňování klimatického závazku, plnění připravované legislativy v oblasti obnovy vozového parku autobusů a rovněž naplňování Klimatického plánu hl. m. Prahy Rada hl. m. Prahy dnes schválila zahájení projektové přípravy elektrifikace linky č. 201 (Nádraží Holešovice – Černý Most) včetně rozšíření nabíjení pro bateriové trolejbusy v garáži Klíčov, odkud je linka č. 201 převážně vypravována. Záměr elektrifikace linky č. 201 (Nádraží Holešovice – Černý Most) spočívá ve vybudování potřebné nabíjecí infrastruktury a nahrazení stávajících naftových autobusů elektrickým pohonem pro zhruba 58 % z celkové délky trasy. Pro napájení uvedené nabíjecí infrastruktury se počítá s využitím stávajících měníren Trojská a Letňany. Nově je nutné prověřit vznik nových měníren v lokalitě Střížkov, Toužimská a Černý Most. Součástí projektu elektrifikace linky č. 201 je také potřebné rozšíření nabíjecích kapacit v garáži Klíčov, které zároveň vytvoří potřebnou rezervu pro možnost pořízení bateriových trolejbusů a elektrobusů pro linky v severovýchodní části Prahy v návaznosti na vznik nabíjecí infrastruktury v oblasti Letňan, Čakovic, Kbel a podobně. Odhadovaná výše nákladů na projektovou přípravu záměru souhrnně činí zhruba 18 až 20 milionů korun, na elektrifikaci linky č. 201 pak asi 600 milionů korun.

Linka 201 je přitom celoměstsky významná a vede mezi Nádražím Holešovice a Černým Mostem. Zároveň projíždí rušnou ulicí V Holešovičkách, kde se sníží negativní dopady dieselových autobusů na místní obyvatele z hluku i emisí. Do roku 2024 chce vedení Prahy dosáhnout poklesu emisí o jednu pětinu a do roku 2030 by měla mít třetinu autobusů poháněnou elektrickým pohonem. Do flotily DPP tak přibude prvních 14 elektrobusů. Aktuálně běží také výběrové řízení na 20 velkokapacitních trolejbusů s dynamickým dobíjením pro linku na letiště. V budoucnu Prahu čeká výběrové řízení na nákup 140 hybridních autobusů, 15 kloubových trolejbusů a 45 bateriových trolejbusů pro elektrifikaci linek na levém břehu Vltavy. Postupná elektrifikace autobusů v Praze, která je v souladu s cíli Klimatického závazku hl. m. Prahy, schváleného v roce 2019, přispívá stále více ke snížení emisí z dopravy. Další výhodou elektrifikace dopravy je i to, že dojde ke snížení hlukové zátěže ve městě. DPP v současnosti připravuje několik rozvojových projektů elektrifikace autobusových linek. Jedná se o elektrifikaci linek v levobřežní části Prahy (linky č. 119, č. 131, č. 137, č. 176 a č. 191) a v severovýchodní části Prahy (linka č. 140 z Palmovky do Miškovic).

Ve všech zmíněných případech je počítáno s využitím technologie tzv. dynamického nabíjení (In Motion Charging), kdy budou stávající naftové autobusy nahrazeny ekologickými a tiššími bateriovými trolejbusy. Projekt linky č. 140 se nachází již před realizací, kdy je v současné době připravována veřejná zakázka na výběr zhotovitele stavby.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze