Tvůrci oblíbené aplikace PID Lítačka informovali v tiskové zprávě o tom, že během prvních tří měsíců pilotního provozu poptávkové dopravy PID Haló na Českobrodsku využilo tuto službu 1 148 cestujících. Jde přitom o službu, která přizpůsobuje trasy skutečné poptávce, takže si lidé mohou například zajistit spojení ve večerních hodinách, kdy je nabídka běžných linkových spojů omezenější. Jak služba funguje, to pak pěkně ilustruje video, jež můžete vidět níže.
Halo)), kam to bude?
— PID (@PIDoficialni) August 29, 2024
Nestíháte poslední autobus? Objednejte si službu PID Haló. https://t.co/fCQa3A4ZJQ pic.twitter.com/NI6N09kyGw
„Jednou z největších výhod, kterou cestující oceňují, je možnost objednat si jízdu přímo v aplikaci PID Lítačka. Stačí několik kliknutí, a spojení je naplánováno. Zájem o tuto novinku je patrný – během tří měsíců se poptávková doprava objevila při plánování trasy v aplikaci více než 13 tisíckrát,“ říká Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje.
V rámci aplikace PID Lítkačka lze také objednat jízdu pomocí chatbota, jenž celý proces objednávky ještě zjednodušuje. Ve zprávě o pilotním provozu se lze dočíst, že ve 2 816 případech se uživatelé PID Lítačky rozhodli zkoumat možnosti jízdy právě prostřednictvím chatbota. Výhodu služby přitom je, že využívá přizpůsobená vozidla, pro něž není problémem ani přeprava kočárků či osob na invalidním vozíku.
„Aplikace PID Lítačka již prokázala, že technologie může výrazně zjednodušit cestování pro každého, ať už jde o rodiče s kočárky nebo osoby s omezenou mobilitou. Poptávková doprava PID Haló je dalším krokem v našem úsilí o zlepšování uživatelského komfortu při pohybu po Praze a Středočeském kraji pomocí vyhledávače tras nové generace v aplikaci PID Lítačka,“ dodává Luboš Kratochvíl, generální ředitel pražské městské společnosti OICT, která aplikaci vyvíjí a spravuje.
Pro maximální efektivitu poptávkové dopravy je přitom důležité, aby dopravce zajistit co nejefektivněji využíval zdroje, což se dařilo skvěle. V praxi to znamená, že v méně vytížených časech nahrazuje klasické autobusy menšími a úspornějšími vozidly. To má několik aspektů – minimalizuje se tím provoz poloprázdných autobusů pro udržitelnější přístup k dopravě, současně ale také díky tomu veřejná doprava zůstává dostupná i v hodinách, kdy by jinak bylo neekonomické ji provozovat. Poptávková doprava má také za cíl přispět k odlehčení dopravy a parkovacích kapacit v okolí nádraží.
„Průběžně vyhodnocujeme výsledky a zpětnou vazbu od cestujících, abychom zjistili, jak tento model co nejlépe využít. Pokud se poptávková doprava PID Haló osvědčí, rádi bychom ji rozšířili i do dalších míst, kde by mohla podobně zlepšit dostupnost a komfort veřejné dopravy,“ uvádí Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje. „Věříme, že chytrá a inovativní řešení by měla sloužit především lidem. S aplikací PID Lítačka neustále hledáme nové možnosti, jak reagovat na moderní trendy a potřeby uživatelů, abychom jim usnadnili každodenní cesty,“ uzavírá Luboš Kratochvíl, generální ředitel OICT.