Na cestu si redaktoři whatcar.com vzali růžové Porsche Taycan, které díky svému nejrychlejšímu nabíjení ze všech aktuálně prodávaných elektromobilů dávalo nejlepší předpoklady ke splnění plánu. Ten zněl naplánovat podle Google Map trasu vedoucí v dosahu nabíječek Ionity či jiných dostatečně rychlých. Což se prý ukázalo jako překvapivě snadné; právě Ionity totiž rozmístilo své ultrarychlé stanice s nabíjecím výkonem 350 kW na každém stojanu inteligentně podél hlavních tahů Evropou. Záměr zněl stihnout za 24 hodin 13 zemí, a výrazně tak pokořit tříletý rekord, kdy se Audi e-tron v rámci propagačního turné Ionity podívalo za jediný den do 10 zemí.
Důležitým předpokladem rovněž byl co nejpřesnější systém plánování trasy včetně nabíjecích zastávek; právě s ním bývají u většiny konkurentů největší trable, protože obvykle pracuje s málo přesnými geografickými daty. Porsche se však v tomto ohledu ukázalo jako téměř neomylné, což výrazně snížilo stres testovací posádky, kterou zpočátku sužoval strach z dojezdu. Snaha zmapovat Zemi 3D daty místo někdejších 2D, jejíž pionýrem bývalo před lety BMW a pak se rychle přidaly ostatní automobilky, zjevně přinesla ovoce.
Is it feasible to go on a good old-fashioned European driving holiday in an electric car? We find out – and try to break a world record in the process ... https://t.co/Hj6MqmKmmB pic.twitter.com/i03WJ0aHQi
— What Car? (@whatcar) August 22, 2022
Posádka si naplánovala výjezd s baterií nabitou na 100 %, celkem šest 30minutových nabíjecích zastávek a součástí záměru byly i 20minutové časové sloty na přejezdy mimoschengenských hranic, které se později ukázaly jako příliš optimistické. Rozpis zněl na 23 hodin a 10 minut. Ještě v počáteční nedůvěře v přesnost palubního itineráře však přidala posádka rychlé a neplánované sedmé zastavení po projetí Eurotunelem ve Francii, pak už se ale pokračovalo podle plánu směr Nizozemsko s nabíjecí zastávkou. Tam také samotný pokus oficiálně začal.
Kdo by se těšil, že optimální trasa vedla přes Česko, byl by zklamán. Lákadlu v podobě infrastrukturou dobře pokrytého Beneluxu hned na začátku se odolat nedalo. Takže z Nizozemska hned do Belgie, Lucemburska, Francie, Německa, Švýcarska, Lichtenštejnska, Rakouska, Slovinska a Chorvatska. Bezproblémový průběh cesty a nečekaně prázdné dálnice v Chorvatsku nakonec vedly k operativnímu plánu udělat smyčku přes Maďarsko a neoficiální rekord ještě vylepšit. A potom Bosna a konec v Srbsku. Tam už je to sice s dálnicemi i nabíječkami slabší, avšak nahloučení většího množství menších zemí bylo rovněž lákadlem.
Porsche Taycan se se svou aerodynamickou karoserií ukázal jako skvělá volba, nezůstával daleko za svým deklarovaným dojezdem 484 km, ani když průměrná cestovní rychlost zpočátku atakovala 113 km/h a za celou cestou dosáhla díky hustému dálničnímu pokrytí velmi slušných 98 km/h. Celkem posádka urazila 1 930 km a díky drobnému triku navštívila dokonce 14 místo plánovaných 13 zemí. Zatímco z Chorvatska do Maďarska se posádka dostala bez potíží, zpátky byla mnohahodinová fronta. A tak redaktoři přemluvili celníky, aby je nechali přímo na hranici otočit a vrátit se do Chorvatska okamžitě. To jim umožnilo dokončit pokus, projet Bosnou a Hercegovinou a nakonec přejet bosensko-srbské hranice přesně deset minut před uplynutím limitu.
A závěr? Po Evropě už dnes lze cestovat elektricky skutečně bez problémů. I na delší vzdálenosti. Jen se k tomu hodí elektromobil, který dokáže opravdu rychle nabíjet, takový ale zatím bývá drahý. Vývoj by ovšem měl i tuto nesnáz rychle vyřešit.
Technické parametry Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 963 × 1 966 × 1 381 mm, 2 220 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 420 kW, 571 koní, točivý moment: 650 Nm |
Baterie | 93,4 kWh (83,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 270 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 24,6 kWh / 100 km, dojezd: 463 km |
Cena od | 3 236 500 Kč |