Od 1. dubna musí mít všechna nová auta systém eCall. O co jde a jak to funguje?

6
Od 1. dubna musí mít všechna nová auta systém eCall. O co jde a jak to funguje?
  • Ve chvíli, kdy se stane nehoda, vyšle systém eCall tísňové volání, kterým se automaticky spojí s nebližší tísňovou službou
  • Systém bude fungovat nejen v České republice, ale na území celé Evropské unie
  • Podle odhadů Evropské komise by zavedení eCall zachránilo až 2 500 životů ročně, ušetřen by byl majetek až za 26 miliard eur

Od prvního dubna musejí mít všechny nové modely integrovaný systém eCall. Ačkoli termín padl na den, kdy si ze sebe nejenom lidé, ale i jednotlivé společnosti dělají legraci, tak opravdu o legraci nejde. Co to vlastně systém eCall je? K čemu je dobrý a proč ho nová auto musejí mít?

Jak to funguje?

Ve chvíli, kdy se stane nehoda, vyšle systém eCall tísňové volání, kterým se automaticky spojí s nebližší tísňovou službou. Systém se dá aktivovat jak manuálně, tedy stisknutím tlačítka, nebo se aktivuje automaticky pomocí senzorů ve chvíli, kdy dojde k nehodě. Posádka tak může komunikovat s vyškoleným operátorem, který ihned dostane z auta balíček dat. Ten obsahuje informace o nehodě včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a informace, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky. Výhodou systému jsou okamžité informace a především přesná poloha vozidla.

Asi vám už došlo, že ve voze bude muset být integrovaná SIM karta. Tu si automobilka s velkou pravděpodobností nechá zaplatit přímo při pořízení vozidla. Mluví se o tom, že by mělo jít o investici okolo 2 500 Kč. Samotné volaní na tísňovou linku je poté zdarma.

Proč se systém zavádí?

Podle odhadů Evropské komise by dřívější zavedení eCall zachránilo až 2 500 životů ročně, ušetřen by byl majetek až za 26 miliard eur. Každý rok se v Evropě stane více než 1,7 milionu dopravních nehod, které vyžadují lékařskou pomoc, a mnoho dalších nehod, které vyžadují jiné druhy pomoci. Po nehodě mohou být lidé ve vozidle v šoku, neznají svou přesnou polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo nemohou použít mobilní telefon. Ve všech těchto případech pomůže systém eCall. Může významně zkrátit čas reakce tísňových služeb a tím zachránit životy nebo snížit závažnost zranění. Kdyby všechna vozidla v EU byla vybavena eCall technologií, smrtelné nehody na silnicích by mohly být sníženy o 5 až 10 %.

Pro spoustu automobilek jako BMW, Volvo nebo i Škoda není takový systém ničím novým. Největší novinkou je samotný fakt, že od zmíněného datumu musí mít tento systém všechna nová vozidla.

Další informace:

  • zaznamenává přesnost polohy je na jeden metr
  • průběžně se zapisují tři poslední polohy (tísňová linka pozná, v jakém směru, např. na dálnici, jste)
  • systém má fungovat napříč celou Evropskou unií

Zdroj: hzscr.cz

Diskuze ke článku
Pietro
Zajímala by mně fakta, například spolehlivost eCALL systému v případě:
1, fatální nehody-funkčnost.
2, převrácení vozu vzhledem k funkčnosti GPS lokátoru.
3, funkčnost v případě nehody v tunelu.
4, náklady na provoz "napevno zabudované" sim karty a DAT včetně volání zadarmo? v ČR vážně?
5, možnost zneužití systému hackery a potencionální obchod s DATy ve smyslu poloha a pohyb?
tk
Mimo jine to preda i rychlost. Takze pokud vam neda strejda s hnojem prednost na hlavni po ktere jste jeli misto 90ti treba i jen stovkou, jste v loji. Takze dekuji, takovej kram si nechte.
Honza
Takže další šmírovací zařízení zavedené pod heslem "i kdyby to mělo zachránit jediný život". Jsem velmi znepokojen tím, že budu mít v autě povinně věc, která sleduje mou polohu a rychlost a je schopna ji někam odeslat. Ne, nejezdím přes limit, přesto mi vadí, že bude existovat něco, co mne může napráskat. Jde o princip a o to, že policie cokoli využije proti Vám, ale nikdy a nic ve Váš prospěch. Umím si velice dobře představit široké možnosti zneužití, které toto skýtá. Doufám, že to půjde vypnout, Češi si jistě poradí.
PetrM
A také to umí:
- identifikovat polohu vozu a jeho pohyb - měření rychlosti, automaticky vyhodnocené a i oceněné například, ale jde to využít i jinak
- odposlouchávat rozhovory z vozu
A kdo ví, co ještě...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze