Od prvního dubna musejí mít všechny nové modely integrovaný systém eCall. Ačkoli termín padl na den, kdy si ze sebe nejenom lidé, ale i jednotlivé společnosti dělají legraci, tak opravdu o legraci nejde. Co to vlastně systém eCall je? K čemu je dobrý a proč ho nová auto musejí mít?
Jak to funguje?
Ve chvíli, kdy se stane nehoda, vyšle systém eCall tísňové volání, kterým se automaticky spojí s nebližší tísňovou službou. Systém se dá aktivovat jak manuálně, tedy stisknutím tlačítka, nebo se aktivuje automaticky pomocí senzorů ve chvíli, kdy dojde k nehodě. Posádka tak může komunikovat s vyškoleným operátorem, který ihned dostane z auta balíček dat. Ten obsahuje informace o nehodě včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a informace, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky. Výhodou systému jsou okamžité informace a především přesná poloha vozidla.
Asi vám už došlo, že ve voze bude muset být integrovaná SIM karta. Tu si automobilka s velkou pravděpodobností nechá zaplatit přímo při pořízení vozidla. Mluví se o tom, že by mělo jít o investici okolo 2 500 Kč. Samotné volaní na tísňovou linku je poté zdarma.
Proč se systém zavádí?
Podle odhadů Evropské komise by dřívější zavedení eCall zachránilo až 2 500 životů ročně, ušetřen by byl majetek až za 26 miliard eur. Každý rok se v Evropě stane více než 1,7 milionu dopravních nehod, které vyžadují lékařskou pomoc, a mnoho dalších nehod, které vyžadují jiné druhy pomoci. Po nehodě mohou být lidé ve vozidle v šoku, neznají svou přesnou polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo nemohou použít mobilní telefon. Ve všech těchto případech pomůže systém eCall. Může významně zkrátit čas reakce tísňových služeb a tím zachránit životy nebo snížit závažnost zranění. Kdyby všechna vozidla v EU byla vybavena eCall technologií, smrtelné nehody na silnicích by mohly být sníženy o 5 až 10 %.
Pro spoustu automobilek jako BMW, Volvo nebo i Škoda není takový systém ničím novým. Největší novinkou je samotný fakt, že od zmíněného datumu musí mít tento systém všechna nová vozidla.
Další informace:
- zaznamenává přesnost polohy je na jeden metr
- průběžně se zapisují tři poslední polohy (tísňová linka pozná, v jakém směru, např. na dálnici, jste)
- systém má fungovat napříč celou Evropskou unií
Zdroj: hzscr.cz
1, fatální nehody-funkčnost.
2, převrácení vozu vzhledem k funkčnosti GPS lokátoru.
3, funkčnost v případě nehody v tunelu.
4, náklady na provoz "napevno zabudované" sim karty a DAT včetně volání zadarmo? v ČR vážně?
5, možnost zneužití systému hackery a potencionální obchod s DATy ve smyslu poloha a pohyb?
- identifikovat polohu vozu a jeho pohyb - měření rychlosti, automaticky vyhodnocené a i oceněné například, ale jde to využít i jinak
- odposlouchávat rozhovory z vozu
A kdo ví, co ještě...