Jezdí pouze z kopce. Touto frází veškerý humbuk kolem Nikola Motors začal. Odstartoval jej šéf Hindenburg Research, Nate Anderson, který se svým týmem zkoumá finanční situaci firem, na jejímž základě posléze staví investiční strategie. Jeden ze závěrů jeho analýzy o americké automobilce ve volném překladu zněl – firma nedisponuje deklarovanými technologiemi, přičemž nemá ani funkční prototyp. Více se můžete dočíst v oficiální zprávě.
BREAKING: FreightWaves reporting "Trevor Milton has resigned as Executive Chairman of Nikola Motors (NASDAQ: NKLA) and has departed the company effective immediately."
— Hindenburg Research (@HindenburgRes) September 21, 2020
We think this is just the beginning. $NKLAhttps://t.co/vAJYzCCHlB
Anderson odkazuje na video, v němž údajně Nikola pustila tahač One z kopce a při té příležitosti udělala promo záběry. Společnost obvinění odmítá, i když na druhou stranu přiznala, že kamion z kopce skutečně jel. Na její obranu prý ale ani nikdy netvrdila, že se jedná o plně funkční truck. Firma to uvedla v tiskové zprávě a upozornil na to například teslarati.com.
Prakticky ihned po zveřejnění zprávy Hidenburg Research se zakladatel automobilky, Trevor Milton, jal hájit firmu i sám sebe. Aby také ne. Případu se současně ujalo americké ministerstvo spravedlnosti společně s úřadem SEC (Komise pro kontrolu cenných papírů Spojených států). Pro Nikolu z toho kouká malér obřích rozměrů, který ji může klidně položit. Nejeden investor by se totiž mohl cítit oklamán.
Před nedávnem totiž získala značnou podporu od amerického koncernu General Motors. Ten zřejmě nic netušíc nakoupil 11 % všech akcií společnosti s vidinou a cílem snížit svou emisní stopu. O něco dříve, v roce 2019, do Nikoly napumpovala firma CNH Industrial dalších 250 milionů dolarů. V tomto případě měla Nikola poskytnout své know-how v oblasti vodíkového pohonu i pro výrobu vodíkových autobusů značky Iveco, která spadá pod výše zmíněnou firmu. S nimi pak měla zaplavit evropský trh.
Milton se bránil vesměs na sociálních sítích, kde se snažil situaci uhasit v podobném duchu, jako to dělává Elon Musk. Už v neděli nicméně svůj boj vzdal a oznámil rezignaci. Údajně proto, aby ochránil pověst Nikoly. V kuloárech se šušká, že jeho náhradníkem se stane Stephen Girsky – bývalý člen představenstva firmy a bývalý viceprezident koncernu GM.
Úsměvné na celé situaci je, že by se General Motors mohl stát i zachráncem Nikoly. Jak předeslala její CEO, Mary Barra, koncern hodlá dostát ujednanému svazku. Ba co víc, paradoxně má Nikole dodávat palivové články pro tahače. Navíc část výrobní kapacity se přesune přímo do jedné z továren detroitské korporace a z linky zde budou sjíždět slibované pick-upy.
Kauza mystifikace veřejnosti ze strany Nikoly i po Miltonově odchodu tak nabírá na obrátkách. V posledních týdnech je to jako jízda na horské dráze. Mezi nosnými pilíři obvinění je zkreslování pokroku, kterého automobilka ve vývoji technologií dosáhla. I to jí v minulosti vyčítali její kritici, kteří vyjádření o plánech Nikoly označovali za nerealistická. Zajímavé nyní bude sledovat, jak se firma popere o své přežití. Jedno je však jisté, už nikdy zřejmě nikdo Nikolu neoznačí jako vyzyvatele Tesly.