Start Green Rallye Tatry se uskutečnil v Popradu v pátek 25. 5. 2018. Program byl přichystán už na 14. hodinu, ale oficiální start a představení posádek proběhlo až v 17 hodin 15 minut, což se nám s kolegou hodilo, protože jsme dřív nestíhali. Po příjezdu jsme se přivítali s ostatními posádkami z Asociace pro elektromobilitu ČR a vyrazili jsme na Popradské náměstí, kde jsme vjížděli na pódium před zraky diváků a prezentovali naše auta. Po tomto oficiálním odstartování soutěže jsme měli pár hodin na ubytování, kam za námi dorazil jeden z pořadatelů a dodatečně nám vysvětlil všechna pravidla a úkoly, jakými budeme procházet, protože Slovenská rally se malinko lišila od té v Českém Krumlově. Polepili jsme si auta závodními čísly a vyrazili na start první večerní etapy, která měla start krátce po půl deváté večer. Tato etapa probíhala na městském okruhu v Popradu, na uzavřené trati a nebyla bodovaná klasicky jako zbytek soutěže, ale byla spíš taková zkušební.
Penalizační body bychom obdrželi pouze tehdy, kdybychom se nedostavili na start. Tam si nás přebral safety car a my jsme za ním pouze projeli 2 kolečka po okruhu, a to jako předjezdci noční etapy Rallye Tatry spalovacích motorů. Po dokončení jsme se vrátili na hotel a pár z nás se vydalo na tuto večerní rally podívat, čímž byl první den u konce.
Ráno byl start v 9:30 a čekalo na nás několik úseků s různými úkoly. Na první zkoušce jsme měli klasicky dodržet průměrnou rychlost na daném úseku s několika skrytými kontrolními body. Na většině dalších jsme plnili stejný úkol, ale místo kontrolních bodů jsme v průběhu museli kompletovat číslice a písmena umístěná na náhodných místech na pravé straně silnice a museli je zapisovat do našich indexů. Tuto část jsme zakončili na velkém parkovišti, kde pro nás byla přichystána jízda zručnosti. Museli jsme projet slalom, kde byly připravené i další prvky. Museli jsme se například dotknout nebo shodit malé kužely umístěné v těsné blízkosti vysokých stojanů, pak jsme měli zacouvat zpátky slalomem mezi připravené značky a překročit je pouze zadní nápravou. Pak už jsme měli projet slalomem zpátky ke startu a zastavit pravým předním kolem v malém čtverci na zemi. Jízda zručnosti byla na čas a na přesnost. Byla to celkem podívaná.
Při této zastávce jsme absolvovali i soutěže, které jsme plnili jen jako posádka mimo vůz. Byl pro nás připravený odhad vzdálenosti, kde jsme z jednoho bodu měli říkat, jak daleko jsou podle nás jednotlivé body v okolí. Pak jsme museli našroubovat několik matek na šrouby různých rozměrů, další úkol byl slalom se zavázanýma očima, kde si jeden z členů posádky musel zavázat oči a druhý ho navigoval slalomem. Poslední, co na nás čekalo, bylo házení kruhů na tyč. Každá z těchto disciplín byla bodovaná a na konci jsme dostali konečný součet trestných bodů. Bylo to celkem pěkné zpestření od neustálého řízení.
Dál nás čekal výjezd do Tater, kde jsme si po cestě zase museli hlídat písmena a číslice a také jsme v této zkoušce měli připravený test akcelerace na 250 metrů, který jsme zajeli za 10,041 vteřiny. Dál po cestě nás čekal ještě test, kde jsme se rozjížděli do prudkého kopce a při rozjezdu jsme nesměli couvnout. Pokračovali jsme dále do Tater a pod námi se začala otevírat nádherná krajina. Cíl tohoto úseku byl v luxusním Grand Hotelu Kempinski, kde na nás mimo dechberoucího výhledu čekal i vynikající oběd.
Na start další zkoušky se všechny posádky dostavily se zpožděním, protože se nikomu nechtělo pryč, nicméně jsme se vydali do poslední etapy, kde jsme zase zapisovali písmena a číslice a taky nás čekala ještě jedna jízda zručnosti na parkovišti. Systém byl podobný, ale tentokrát jsme museli po absolvování slalomu zajet do úzké garáže sestavené z kuželů, dále vycouvat ke zdi z kuželů, kde jsme se zase měli dotknout nebo shodit malé tyčky před velkými a slalomem zase do cíle.
Potom nás čekala už jen cesta zpět na náměstí v Popradu, kde jsme přečkali sčítání výsledků, které bylo dost napínavé, protože jsme za vedoucí posádkou pokulhávali jen o necelých 20 bodů a následné vyhlášení. Jako první se vyhlašovala kategorie hybridů, kde byly na startovním poli vozy jako Lexus LS 500h, Lexus NX 300h, Toyota RAV4 Hybrid, nejnovější Toyota Prius a raritní Fisker Karma. Kategorii hybridů vyhrála posádka s Toyotou Prius. V naší kategorii elektromobilů byli tři Tesly Model S a Tesla Model X, všechny za Asociaci pro elektromobilitu ČR, pak Kia Soul a maličký ZhiDou D2 Sport. V naší kategorii i celkově jsme skončili těsně na 2. místě se ztrátou 10 bodů na posádku Tesly Model X.
Green Rallye Tatry byla výborně zorganizovaná událost a konala se na nádherném místě. Chtěl bych poděkovat organizátorům, dále také celé Asociaci pro elektromobilitu ČR, hotelu Kempinski za bezkonkurenční služby a svému řidiči Jaromíru Vegrovi.