Podle pamětníků a lidí z organizačního výboru si letošní 56. ročník Rallye večerní Prahou pro soutěžící připravil doposud nejobtížnější a nejrozmanitější soutěžní úkoly. Na startu se dohromady sešlo 44 posádek, z nichž bylo několik skutečně jedinečných, zejména v kategorii historických vozů, nicméně nejspíš nejoriginálnější závodní vůz byla naše elektrická dodávka Maxus EV80, která svými výkony udivovala nejednoho ze soupeřů, a to nejen v kategorii elektromobilů.
Denní část byla rozdělena na 3 etapy a každá se jela na několik úseků, ve kterém jsme se museli pokaždé orientovat podle jiných příkazů. 1. etapa začala částečně slepou mapou a naváděni jsme byli za pomoci světových stran, dále jsme jeli na základě zakreslených odboček a jejich vzdáleností, jako tomu bývá u klasického rallye, poté jsme byli orientováni pomocí šipek ve slepé mapě a následováním jednotlivých bodů v ní, přičemž jsme museli body projíždět na základě instrukcí jako: přijeďte do bodu M od jihu, do bodu K vjeďte jako první a při pokračování nejkratší možnou cestou k bodu H nesmíte protnout bod K atp., což bylo opravdu náročné a v této části jsme pokazili, co se dalo a pak už se jen pokračovalo do časové kontroly, která se nacházela v Premium outlet Prague Airport, kde jsme měli 2 hodiny pauzu. Během ní jsme museli zajet jízdu zručnosti.
Jak jste asi správně uhodli, tak jízda zručnosti byla s dodávkou celkem obtížná, ale i přesto jsme nebyli zdaleka poslední. V druhé etapě jsme jeli část cesty podle slepé mapy. Šlo pouze o zakreslenou čáru v itineráři, kterou jsme museli na pauzovací papír obkreslit a následně přiložit k mapě Prahy v měřítku 1:20 000, abychom zjistili, kudy máme pokračovat, dále jsme jeli podle „chlupaté čáry“. Jde o přímku, která má po stranách ramena, jež znázorňují jednotlivé křižovatky na naší cestě a ukazují také, kam se bude na dané křižovatce ubírat cesta. Poté už jsme se orientovali na základně podobných příkazů, které se vždy malinko lišily, například v použití jednotek času nebo vzdálenosti a bylo potřeba si je přepočítávat.
Na startu večerní etapy jsme obdrželi jen seznam ulic, délku tratě + průměrnou rychlost na etapu a museli jsme ulicemi projet tak, jak šly na papíře po sobě. V průběhu každé etapy jsem ještě vyplňovali několik soutěžních úkolů a skrytých indícií, které jsme museli zapisovat do jízdního výkazu, tak jak šly za sebou. Na začátku jednotlivých etap jsme také obdrželi vědomostní kvízy s otázkami jak z autoškoly. Zkrátka a dobře, při Rallye noční Prahou se člověk vážně nenudí.
Na startovním poli kategorie elektromobilů se objevily vozy jako Volkswagen e-Golf a Nissan Leaf první generace, dále také Tesla Model S a dokonce Tesla Model 3. Oproti loňskému roku byla účast elektromobilů trojnásobná. Naše redakce se po úmorném boji umístila na 4. místě za vozy Volkswagen e-Golf na 3. místě, Tesla Model S na 2. místě a Nissan Leaf na 1. místě v kategorii elektromobilů a na celkovém 28. místě ze všech 44 posádek.
Když porovnám náš Maxus EV80 s ostatními posádkami, musím říct, že jsme zvolili moudře. Například posádka e-Golfu s dojezdem 300 km si za celou dobu nezapnula ani jednou topení, aby mohla dojet, zatímco my jsme museli často větrat kvůli horku, také jsme se neustále ztráceli a snažili se dohnat ztrátu, takže jsme se ani přinejmenším nesnažili jezdit úsporně. I tak jsme po zakončení denní části měli přes 70 kilometrů dojezdu a nabíjení před večerní etapou jsme provedli pouze preventivně. Dokonce i v úzkých zapadlých uličkách s ostrými zatáčkami, kudy trasa vedla, jsme manévrovali s naprostou lehkostí a nebýt faktu, že jsme neustále chybovali, zmatkovali a přehlíželi indicie, Maxus by neměl nejmenší problém bojovat o první příčky. Stačilo, aby jej kočíroval někdo zkušenější a všímavější. Děkujeme společnosti CV Tech za zapůjčení vozu Maxus EV80, už nyní se těšíme na příští ročník a můžeme vám pouze doporučit, abyste se zúčastnili také.