SAIC Motor Maxus EV80
test

SAIC Motor Maxus EV80

Elektrizující budoucnost užitkových vozů

Jak dobře víme, Čína a Asie celkově je ve světě elektromobility o pořádný skok vepředu. Na elektrické dopravní prostředky tam narazíte už běžně a některé z nich se pomalu, ale jistě dostávají i do našich končin. Jedním z nich je i elektrická dodávka společnosti SAIC Motor s označením Maxus EV80. Na její přednosti, nedostatky a konkurenci se zaměříme v dnešním testu.

SAIC Motor je čínská designová a výrobní společnost zabývající se výrobou komponentů, jako jsou motory a převodovky, ale také zajišťuje výzkum, výrobu a prodej osobních i užitkových vozidel. Společnost spolupracuje s několika západními značkami, jako jsou General Motors, Volkswagen a Iveco. S příjmy ve výši 106,7 miliardy dolarů se SAIC vyšplhal v roce 2018 na 30. místo v globálním seznamu Fortune 500 a je tak nejen jednou z největších společností v Číně, ale rovnou na celém světě. Roční produkce činí přes 4,5 milionu vozidel, z čehož více než 1 milion tvoří užitková vozidla.

SAIC Motor Maxus EV80

Technické parametry SAIC Motor Maxus EV80 Dodávka

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 5 700 × 1 998 × 2 345 mm, 2 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment: 320 Nm
Baterie56 kWh (56 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 28 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 192 km
Cena od1 270 000 Kč

Na evropský trh se Maxus vydal v loňském roce a zacílil především na Německo a Rakousko. Od letošního roku rozšířil své pole působnosti dále po Evropě a pár vozů se podívalo i sem k nám do Česka, a to díky společnosti CV TECH s.r.o., která SAIC zastupuje na českém trhu.

Za zapůjčení elektrické dodávky SAIC Motor Maxus EV80 děkujeme společnosti CV-TECH s.r.o., která ji má v nabídce.

A teď už k samotnému vozu Maxus EV80. Maxus Dodává se v širokém spektru nástaveb: konkrétně jej lze dostat s podvozkem pouze připraveným k nástavbě valníku a 3stranného sklápěče, s nástavbou pro svoz komunálního odpadu, s chladírenskou nástavbou až 17 m3, jako skříňové vozidlo s přestavbou na 8+1 mikrobus, jako mikrobus s možností přepravy tělesně postižených, jako sanitní vozidlo pro převoz pacientů a dalších individuálních úpravách na přání zákazníka. Společnost CV TECH s.r.o., která je i výhradním importérem v České republice, garantuje dodání vozidla s jakoukoli základní nástavbou do 14 dnů od objednání.

Technická data jsou následující. O pohon se stará elektromotor naladěný na výkon 100 kW a 320 Nm točivého momentu. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 100 km/h. Zajímavostí je využití 56kWh lithium-fosfátové baterie, která je nehořlavá, nejde téměř poškodit a zvládne 3× více nabíjecích cyklů než lithium-iontová baterie. Podle cyklu NEDC nabízí na jedno nabití dojezd až 192 kilometrů. Na propagační fotografii je baterie pod proudem celá ponořena bez obalu do akvária a v jejím okolí bezpečně proplouvají ryby. Baterii je možno nabíjet maximálně 30 kW, ale příkonem 60A po celou dobu nabíjení, takže nabíjení přes konektor CCS Combo nezabere déle jak 2 hodiny. Dále je zde Mennekes Typ 2, přes který vůz nabijete za 7,5 hodiny.

Zajímavostí je využití 56kWh lithium-fosfátové baterie.

Automobil je ve standardní výbavě vybaven několika asistenčními systémy včetně parkovacích senzorů. Za příplatek můžete dostat mimo jiné i dotykové 10" autorádio s podporou Android Auto a Apple CarPlay, parkovací kameru, posuvné dveře na levé straně a tažné zařízení. Užitná hmotnost vozidla je na českých a evropských silnicích 1 235 kg, ale v Číně jsou předpisy pro užitková vozidla jiná. Tam jsou užitková vozidla považovaná za vozidla do 4,2 tuny a Maxus je tomu uzpůsoben, takže užitná hmotnost je téměř 2 tuny. Nákladový prostor má objem 10,2 m3 až 11,5 m3 podle konfigurace.

Maxus má oproti konkurenci pár užitečných drobností, které mohou být ve výsledku klíčové. Nejpodstatnější z nich je bezesporu absence kabelů v namáhaných částech, jako jsou šoupací a hlavně skříňové dveře. Tento problém bývá nejčastější příčinou poruch na těžce vytížených užitkových vozech, které využívají k přenosu elektřiny k zadním světlometům a senzorům klasické kabely. Maxus má pro tento problém speciální konektory, které jsou prakticky nezničitelné. Dále je také možno otevřít skříňová vrata až do více než 255 stupňů. Navíc je v nich chytře umístěný magnet a vrata se vám díky němu nezavřou. Maxus EV80 je v České republice dostupný od 1 270 000 Kč, což je v současné době v segmentu elektrických dodávek nejnižší cena elektrické dodávky na trhu.

Celkové dojmy

Zprvu na vás Maxus působí jako sympatické autíčko, kterému nic nechybí, ale zároveň nic nepřečnívá. A tento dojem ve vás i zanechá. Také si ihned všimnete interiéru à la Tesla Model 3, kdy před vámi nejsou žádné budíky a ukazatele – vše je návykově orientováno na střed palubní desky. Co bych malinko vytkl je kvalita audio systému, který zní velmi ploše, tedy bez basů a výšek, a možnosti palubního počítače, které jsou velice omezené – dozvíte se pouze dojezd a aktuální odebíraný proud z baterie, přičemž informace o průměrné spotřebě zde nenajdete. Také jsem nebyl nijak oslněn použitými materiály v interiéru a jejich zpracováním. Co mě naopak velmi mile překvapilo je, že údaj o dojezdu se nijak neliší od reality bez ohledu na využití klimatizace, styl jízdy a váhu nákladu. Vždy jsem podle ukazatele na displeji zvládl ujet přesně 190 kilometrů.

SAIC Motor Maxus EV80
Údaj o dojezdu se nijak neliší od reality.

Co se týče jízdy, jde přeci jen o elektromobil, takže akcelerace je poměrně slušná. Poloměr otáčení je 13 metrů, což je na předokolku možná zbytečně moc, ale i tak se málokdy stane, že budete při obracecím manévru potřebovat zpátečku. Co je malinko jiné než u ostatních elektromobilů je způsob rekuperace. Zatímco u všech ostatních elektromobilů je přechod mezi rekuperací a odběrem z baterky plynulý a nevšimnete si ho, tak Maxus umí buď rekuperovat, nebo odebírat z baterie – neumí jednoduše plachtit, k čemuž je potřeba zařadit neutrál.

Porovnání s Volkswagenem e-Crafter

U vozu Maxus EV80 máte možnost zvolit z několika typů zadní nástavby, zatímco u Volkswagenu můžete zvolit pouze variantu se skříní. Maxus dále nabízí v základní výbavě podlahu s protiskluzovou úpravou a několika zabudovanými oky pro uchycení přepravovaného nákladu, což je u e-Crafteru za příplatek. Nabídka asistenčních systémů je u e-Crafteru mnohem širší – Maxus nenabízí ani tempomat. Infotainment u e-Crafteru má mnohem širší nabídku možností a informací o autě. I zpracování interiéru je na jiné úrovni. EV80 má ale zase o téměř 10 cm vyšší úložný prostor ve skříňové nástavbě.

Pro zajímavost

Česká pošta má v současné době přes 5 500 vozidel, z nichž má více než 2 000 vozidel denní nájezd pod 80 kilometrů. Denně je potřeba servisovat 400 vozidel a více než 1 000 vozidel měsíčně vyžaduje složitější servisní zásahy. Velice často se jedná o opotřebení namáhaných dílů, které elektromobily nevyužívají, a to bez ohledu na náklady na pohonné hmoty. V současné době dokončil Maxus své testovací období ve společnosti DPD i u Pražských služeb a obě společnosti hodnotí zkušební období v superlativech. Do budoucna proto počítají s pořízením několika vozů do své flotily.

Vyplatí se tedy elektrická dodávka?

Elektrické dodávky mohou mít ve velkých společnostech operujících ve velkoměstech opravdový smysl. Jejich vyšší pořizovací cena se v budoucnu změní na velké množství ušetřených financí, ať už za pohonné hmoty, servis nebo další náklady spojené s provozem spalovacích vozů. Maxus EV80 sice neoplývá závratnými technologiemi, jako je držení v pruzích či kompenzace bočního větru, ale svou práci odvede na 100 %. Zároveň je u něj méně věcí, které by se mohly porouchat a vyžadovat drahou opravu. A to je možná cennější než být v dodávce obklopen luxusem.

Za zapůjčení elektrické dodávky SAIC Motor Maxus EV80 děkujeme společnosti CV-TECH s.r.o., která ji má v nabídce.
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze