Volkswagen e-Crafter
test

Volkswagen e-Crafter

V dodávce jako nikdy předtím
3
  • Volkswagen e-Crafter byl nakonfigurován na základě náročných analýz, které společnost provedla
  • S e-Crafterem jste vázáni pouze na městský a příměstský provoz, ale má to své opodstatnění
  • Množstvím asistenčních systémů se dodávka řadí spíše do kategorie luxusních vozů a řidiče si opravdu hýčká
  • Cena je v porovnání se spalovacími verzemi mnohem vyšší, ale e-Crafter vám to časem vrátí

Společnost Volkswagen není ve světě elektrických vozů žádným nováčkem a už vůbec pak není nováčkem ve světě lehkých užitkových vozů. Proto se Volkswagen rozhodl zužitkovat své zkušenosti z obou oblastí. Vznikl tak model e-Crafter, který je budoucností pro kurýrní, logistické a další přepravní služby.

Volkswagen e-Crafter (test) - V dodávce jako nikdy předtím

Technické parametry Volkswagen e-Crafter

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 5 986 × 2 × 2 mm, 2 160 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment: 290 Nm0
Baterie35,8 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 50 kW, palubní: 4 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 21,5 kWh / 100 km, dojezd: 173 km
Cena od1 645 409 Kč

Dvakrát měř a jednou řež

Před zahájením vývoje společnost vyhodnotila více než 210 tisíc provozních profilů a chování více než 1 500 zákazníků využívajících užitkové vozy – teprve pak na základě těchto dat započal vývoj e-Crafteru. Výsledkem výzkumu bylo zjištění, že řidiči užitkových vozů najezdí průměrně mezi 70 až 100 km za den na trasách s častými zastávkami a přerušeními jízdy v centrech velkých měst. A právě pro toto využití byl e-Crafter stvořen. Hlavní pozornost směřovala na prakticky využitelný dojezd, nikoli na maximální možný. Proto s ním ujedete 173 km v cyklu NEDC. Dále je omezena maximální rychlost na 90 km/h. A konečně elektromotor, který vychází z modelu e-Golf, byl také lehce přepracován, takže nabízí 100 kW a maximální točivý moment 290 Nm.

Svou českou premiéru si e-Crafter odbyl na výstavě e-SALON v pražských Letňanech loni v listopadu. Ovšem ještě před svým uvedením na trh získal „Evropskou cenu za trvale udržitelnou dopravu 2018“ v kategorii pro lehké užitkové a dodávkové vozy. Bylo to na základě faktu, že e-Crafteru se ani v blízké budoucnosti nebude týkat zákaz vjezdu do jakékoli emisní zóny kdekoli po světě, a to díky jeho bezemisnímu provozu. T je v době, kdy se pravidla pro vjezd do center velkých měst neustále zpřísňují, obrovskou výhodou.

Mrštná městská myška

Jak jsem již zmínil, motor má výkon 100 kW a maximální točivý moment 290 Nm. Hnací síla je přenášena pouze na přední nápravu, což může být v zimních měsících při sněhu a náledí s těžkým nákladem malinko problém. Za běžných podmínek však e-Crafter exceluje svou akcelerací i s nákladem, natož pak prázdný. Baterie je chytře umístěna pod podlahou nákladového prostoru, čehož si všimnete vlivem 10 cm vysokému schůdku, ale i tak je od podlahy ke stropu více než 180 cm místa. Kapacita baterie je 35,8 kWh a teoretický dojezd 173 km, avšak já se stěží přiblížil 140 km. Uváděná spotřeba je se zatížením 1 tuny 21,54 kWh / 100 km. Já se v Praze pohyboval kolem této hodnoty i nenaložený, ale je pravda, že jsem se nesnažil jezdit na spotřebu.

Nabíjení je kapitola sama pro sebe. Jestliže se nějakému řidiči povede najezdit za svou směnu více, nebo je jeho náklad natolik těžký, že se mu nepodaří návrat na základnu na jednu baterii, není to žádný problém. Nabíjecí management je též převzatý z e-Golfu. Máte tedy možnost rychlonabíjení, což jsem osobně ohromně ocenil a věřím že nebudu sám, zvlášť po zkušenosti kolegy s eVitem od Mercedesu, které rychlonabíjení nemá.

Baterie se na běžné rychlonabíječce s výkonem 50 kW nabije na 80 % kapacity za něco málo přes půl hodiny. Nabití doplna je pak otázkou necelých 50 minut. V případě nabíjení z wallboxu o výkonu 7,2 kW zabere nabíjení na 100 % kapacity 5 hodin 20 minut. Toto řešení se mi zdá pro každodenní provoz ideální – dodávka přes den odvede svou práci a na noc se odstaví na hlídané parkoviště společnosti, která vůz využívá, kde se v klidu dobije. Ráno je pak vůz opět připravený.

Uživatelsky přátelský

Dříve jsem pracoval jako stěhovák a chvíli jsem též rozvážel potraviny pro restaurace, takže jsem v dodávce po Praze strávil nespočet hodin, dní a měsíců. Na test této novinky jsem se vyloženě těšil a byl jsem zvědavý, jak moc se liší třeba od modelu Daily od Iveca, které jsem dříve používal nejvíce. Jako první mě mile překvapil moderní a členitý interiér. Při práci nejen kurýra oceníte množství odkládacích prostor na palubní desce i ve dveřích. Musím říct, že v tomto ohledu e-Crafter předběhl všechny. Nejenže máte na výběr z mnoha úložných prostor, ale také jsou v těchto prostorech drobné vychytávky, které dobrý dojem ještě umocňují. Například v přihrádkách na palubní desce byly navíc integrovány USB porty a také 3,5 mm jack. Dále v interiéru najdete 3 držáky nápojů a vývod klimatizace do úložné uzavíratelné přihrádky před spolujezdcem, takže svěžest svačiny se v letních měsících o dost prodlouží. V Ivecu jsem měl ještě ukládací prostor pod stropem, který zde nebyl, ale bez problémů by se vešel. Na druhou stranu je ve voze úložného prostoru i tak dost. Povinná výbava je chytře umístěna na podlaze před sedadlem spolujezdce.

Nákladový prostor a rozměry

Vnější rozměry e-Crafteru jsou 5 986 × 2 040 × 2 590 mm, takže se vejde prakticky všude. Nákladový prostor má objem 10,7 m3 a rozměry 3 201 × 1 832 × 1 861 mm. Šířka mezi podběhy činí 1 380 mm. Maximální užitečná hmotnost se liší podle verze, ale pohybuje se mezi 0,975 až 1,720 tunami. Nákladový prostor je osvětlen čtyřmi LED světly ve stropě a přístup vám umožní jak zadní skříňové dveře s upravitelným kloubem pro rozhraní otevření, tak šoupací dveře na boku.

Limuzína, nebo dodávka?

Co mě na e-Crafteru zaujalo nejvíce jsou asistenční systémy, kterých má dlouhou řadu. Díky nim jde o moderní a vyspělý vůz. Vychází z 2. generace modelové řady Crafteru 2017, takže panel infotainmentu není ještě plně dotykový, ale kombinuje tlačítka s dotykovým displejem, což mám osobně možná raději, protože dotykový displej je pak neustále upatlaný. Nabízí navigační systém „Discover Media“ a funkci „App-Connect“, která umožní propojení s aplikacemi chytrého telefonu. Možné je také přenesení kontaktů i hlasové ovládání a na přání lze prostřednictvím „Car-Net Guide & Inform“ využít mobilní internetové služby.

16 parkovacích senzorů a zpětná kamera snižují riziko poškození okolních předmětů a vlastního vozu. Také je tu asistent při rozjezdu do kopce a sytém City Brake, který v případě, kdy odstup od překážky klesne pod kritickou mez, pomáhá zkrátit brzdnou dráhu. Dále nechybí asistent pro kompenzaci bočního větru a co jsem ocenil asi nejvíce je systém držení v jízdním pruhu, u kterého mi ale dost chyběl adaptivní tempomat. Ve výbavě jsem měl i vytápěné přední sklo, vyhřívané sedačky nebo automatické přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly.

A jaký tedy je?

Když porovnám e-Crafter s jinými dodávkami a skříňovými vozidly, se kterými jsem jezdil, musím říct, že řidiče možná až moc rozmazluje. Na druhou stranu je svým dojezdem a rychlostí trošku omezený a nedovolí vám to, co by s konkurenčními vozy nebyl problém. Cena také není právě nízká. V ČR startuje na 1 milionu 700 tisících, zatímco dieselový Crafter v téměř plné výbavě stojí okolo 800 tisíc. Věřím ale, že v případě denního využití se vám ty peníze zanedlouho vrátí. Volkswagen e-Crafter má svá „pro“ a svá „proti“, ale u mě převážila ta „pro“. Myslím že na trhu, pro který je určen, má své místo a je opravdu dobře vymyšlený.

Diskuze ke článku
Q
Dodávka, která nemůže vyjet ven z města, za 2 miliony? Dobrý úlet :-)
Hobit
Nejdřív jsem si myslel že je to tisková zpráva, protoze první polovina se nedá číst jaj tam jsou ty "marketingový kecy" o tom, že když že VW žil 1000 let zkušeností a a bla bla bla.

A pak z toho vyjde zase další parodie na elektromobil!

Kdyby opravdu využili info od lidí co od takového auta chtějí a potřebují tak tomu autu dají :
1. minimálně 70kWh baterii ideálně 100kWh!
2. dobíjení minimálně 150 kW DC a 40kW AC!

Všechno farní jsou blbosti. Zvlášť psát jako kdovijakou výhodu že to má USB port?!? Sorry ale tohle za pár korun by snad měl být v dnešní době jako standard. Nedat USB do auta za 1,6 mil. To by byl fakt faild.
Iveco
Víte, co chtějí za Iveco? 125-135 tisíc euro. Prej, že si mam vyřídit dotaci mantáci. tady se někdo ekologicky zbláznil a myslí si, že tu ekologii řízenou dětma někdo s radostí zaplatí.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze