Nové Audi e-tron GT. Mistrovské dílo přichází a je ve všem podstatně lepší

4
Nové Audi e-tron GT. Mistrovské dílo přichází a je ve všem podstatně lepší
Fotografie: Audi AG
  • Nová generace přichází ve třech verzích
  • Vrcholem je provedení e-tron GT RS performance
  • Změnami prošel podvozek, nabíjení a elektromotory

Audi e-tron GT je od své premiéry v roce 2021 elektrickým a sportovním top modelem v produktovém portfoliu výrobce. Čtyřdveřové Gran Turismo kombinuje emocionální design s výkonným pohonem a dynamickým jízdním chováním. S nově přicházející generací a novými třemi verzemi se tento model výrazně zlepšil v disciplínách, jako je dojezd, výkon, nabíjení a ovladatelnost. RS e-tron GT performance je zcela novou variantou a současně se jedná o nejrychlejší vůz z celé nabídky Audi. „S novým modelem e-tron GT nastavujeme nové standardy výkonu. Zvýšený nabíjecí výkon zajišťuje lepší použitelnost na dlouhé vzdálenosti a elektrický pohon poskytuje výrazně více výkonu. Nově vyvinutý podvozek nabízí rozsah mezi jízdním komfortem a jízdní dynamikou, jakého dosud nebylo dosaženo,“ říká Gernot Döllner, generální ředitel Audi.

Nové varianty řady e-tron GT kombinují progresivní design s inovativní technologií a jasně se od sebe vizuálně odlišují. Nové Audi S e-tron GT znamená elegantní sportovnost. Design jeho přední části je jak homogenní, tak výrazný. Zcela uzavřený a obrácený rámeček obklopuje černá maska, která přebírá specifický designový jazyk modelů e-tron. Reliéfní struktury dodávají grilu přesnou trojrozměrnou texturu. Novinkou jsou výraznější vzduchové clony, které zajišťují lepší proudění vzduchu kolem předních kol. Zadní části dominuje elegantně řešený aerodynamický difuzor se svislými lamelami. Spona nad zadním difuzorem v barvě karoserie opticky dodává ještě větší strukturu a funguje jako spojovací prvek mezi difuzorem a nárazníkem. Náročnější zájemci mohou sáhnout po verzi Audi RS e-tron GT.

To se také stalo ještě sportovnějším. Příď je nyní radikálnější. Černá maska vozu využívá 3D voštinovou strukturu, je opticky širší a ve spojení s větracími otvory ve tvaru L to vše umožňuje vozidlu stát nízko a pevně na vozovce. Zadní část verze RS e-tron GT využívá mnohé prvky z motoristického sportu. Zcela nový je difuzor, zvětšily se otvory pro odvod tepla od brzd a mezi aero kanály je vertikální červený reflektor, což je jeden z detailů odkazující na okruhové závody. Vrcholem je pak verze Audi RS e-tron GT performance. Ta se vyznačuje speciálními designovými prvky a od RS e-tron GT se odlišuje volitelnou matnou zatmavenou karbonovou střechou v kombinaci s volitelnými prvky karoserie v karbonovém dekoru.

Nové Audi e-tron GT se bude nabízet v mnoha barvách karoserie. Na výběr jsou barvy Arkona White, Ascari Blue, Daytona Grey, Florett Silver, Kemora Grey, Mythos Black a Progressive Red. Nimbus šedá je k dispozici výhradně pro verzi RS e-tron GT a RS e-tron GT performance. Naopak nová barva Bedford zelená je určena jen pro RS e-tron GT performance. Nezapomnělo se ani na kola. Nové jsou 20" disky, které tvoří základ nabídky. U modelů RS představuje Audi také dvě nová kola v designu se šesti dvojitými paprsky. Tato kovaná a frézovaná 21" kola připomínají tzv. AVUS kolo, které bylo v roce 1991 představeno na studii Audi Avus quattro. Změny se odehrály taktéž v kabině. Zde jsou nově tvarovaná sedadla, sportovnější volant a upravena byla také projekce dveřních světel.

Pro celou řadu e-tron GT jsou v kabině k dispozici nové dekory. Vybrat lze například břízu a nebo matný karbon. Novinkou je taktéž antracitový dekor, jenž vypadá odlišně v závislosti na světelných podmínkách. Samozřejmostí jsou nově tvarovaná sedadla s elektrickým ovládáním, výhřevem a ve verzi performance nebude chybět zelené prošívání a masážní funkce. Po technologické stránce je nový e-tron GT je plně digitální a propojený. Díky četným službám připojení, funkcím na vyžádání a obchodu s aplikacemi nabídne Audi virtual cockpit například informace o teplotě baterie a ukazuje možný výkon nabíjení v reálném čase. Prosklená panoramatická střecha nyní nabízí funkci okamžitého ztlumení slunečního svitu a po stisknutí tlačítka se stane zcela neprůhlednou.

To nejdůležitější je ale pohonné ústrojí. To ve všech verzích nabídne přední elektromotor s výkonem 239 koní. Verze performance má dokonce upravenou výkonovou elektroniku na přední nápravě s přepracovaným pulzním měničem pro ještě vyšší vybíjecí proudy. Změny se odehrávají i vzadu, kde se podle zvolené verze ukáže jinak nastavená elektronika a další elektromotor. Jedná se o synchronní typ s permanentními magnety (PSM), axiální délkou 192 milimetrů a průměrem 230 milimetrů. Vždy platí, že jeho výkon činí 564 koní a výsledný kombinovaný výstup se liší podle nastavení elektroniky. Základní verze „S“ tak nabídne kombinovaný výkon 679 koní, silnější RS má 856 koní a verze performance všem vyrazí dech výkonem 925 koní. Asi není divu, že vrchol nabídky dokáže nabídnout zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy.

Standardem je nově vyvinutý a zvětšený brzdový systém s ocelovými kotouči a černými brzdovými třmeny. Za příplatek lze zvolit sestavu s brzdovými kotouči potaženými karbidem wolframu, popřípadě karbon-keramickou sestavu s červenými či antracitovými třmeny. A co baterie? U té se povedlo snížit hmotnost a zároveň zvýšit hustotu energie. I přes vyšší energetický obsah klesla hmotnost o devět kilogramů na 625 kilogramů. Baterie má hrubou kapacitu 105 kWh (využitelná činí 97 kWh). Zvýšil se také výkon rekuperace z 290 na 400 KW. Změněné chemické složení článků a dále optimalizovaný inteligentní prediktivní tepelný management s vylepšeným spínáním čerpadel a ventilů zajišťuje, že během procesu nabíjení může protékat do baterie více proudu. Celkově se maximální nabíjecí výkon zvýšil o 50 kW na 320 kW. To znamená, že baterie nového Audi e-tron GT se za ideálních podmínek nabije z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut. Za pouhých deset minut tak zákazník získá dojezd 280 kilometrů.

Tepelný management, který se skládá ze čtyř optimalizovaných chladicích okruhů, udržuje baterii a komponenty pohonu na ideální teplotní úrovni. Baterie se během jízdy ochlazuje nebo zahřívá v závislosti na venkovní teplotě, aby se dala rychle nabít. Standardně dodávané tepelné čerpadlo zajišťuje energeticky nenáročnou klimatizaci interiéru, a zvyšuje tak dojezd – zejména v zimě. Po jízdní stránce se novinka pochlubí standardně dodávaným nově vyvinutým vzduchovým odpružením s 2komorovou 2ventilovou technologií, které nabízí významné výhody z hlediska jízdní dynamiky, aniž by došlo ke snížení komfortu. Za příplatek lze volit aktivní vzduchové odpružení, které umí potlačovat náklony v zatáčkách a při akceleraci/brzdění. A kolik vlastně nová německá střela stojí? Výrobce prozradil, že základní verze S stojí 126 000 eur (3,1 milionu Kč), zatímco RS e-tron GT vyjde na 147 500 eur (3,6 milionu Kč) a verze performance nejméně na 160 500 eur (3,9 milionu Kč).

Technické parametry Audi e-tron GT (2024) S e-tron GT

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 997 × 1 964 × 1 369 mm, 2 310 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon500 kW, 679 koní, točivý moment: 895 Nm
Baterie105 kWh (97 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 320 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 609 km
Cena od
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 08:52
Mimochodem, dobíjecí výkon 320 kW už sliboval původní Taycan, nakonec to bylo jen 270 kW. Mě by zajímalo, tak to vyřešili s lidma, co si původní Taycan koupili a čekali na ten over the air update, co jim zvýší dobíjecí výkon. Evidentně ho nikdy nedostanou, když pro to bylo potřeba změnit hardware. Mně se líbí, jak si někteří lidé myslí, zejména uživatelé Tesly, že díky OTA, dostanou každý rok zcela nové, nadupadné auto. Vždyť tam to bylo jako přes kopírák s tím autopilotem, co už se zcela správně, ani autopilot jmenovat nesmí, protože je to čirá lež. Ti lidi, co dalí stovky tisíc na autopilota, nikdy nedostanou funkci, kterou jim Tesla slibovala. Nevíte někdo, jestli probíhá nějaká hromadná žaloba na totot téma? Podle mě byly zákazníci určitě okradeni a měl by jim být vrácena kupní cena "autopilota". Stejně tak by lěmi dostat slevu majitelé původního Taycanu, kteří asi nikdy těmi 320 kWh dobíjet nebudou.
Jan Jakubík
Mimo jiné, kamarád pracuje v hodně velké nadnárodní firmě, řiká mi, jak jdou ven jen ty úžasné věci vyšperkované PR oddělením takovým způsobem, že by si technik myslele, že ten člověk lže. A všechno je jenom účel, skrytá reklalam a nějaký záměr, jinak se ty "průsery" ven zajisté nedostávají, to se všechno schová pod pokličku.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze