Audi e-tron GT je ikonou značky, takzvaným „brand shaperem“. Dvojče Porsche Taycan nabídne svalnatý design, dechberoucí výkon i dynamiku, precizní techniku a opravdovou radost z řízení. V loňském roce prošel vylepšením, které vnější vzhled (naštěstí) takřka nezměnilo, ale pořádně se zlepšila technika. Inovovanou verzi jsem si měl možnost pořádně otestovat už dříve, nepřehlédněte tak moje dřívější dojmy.
Projeli jsme Audi e-tron GT ve verzi quattro. V čem se nová základní verze liší?
Čtyři verze na výběr
V nabídce značky dnes najdeme čtyři verze: vrcholné RS e-tron GT Performance s výkonem téměř 1 000 koní, poté RS e-tron GT, e-tron GT S a zcela nově také testovanou základní variantu quattro. Právě ta se poprvé stává vstupní branou do světa e-tronu GT a představuje verzi „pro rozumné“ – bez extrémů, ale stále se vším, co dělá toto auto výjimečným.









Zatímco sesterské Porsche Taycan (postavené na stejné platformě) nabízí i zadokolky a menší baterii, Audi zůstává věrné tradici – i základní model má pohon všech kol quattro a 105kWh baterii (97 kWh využitelných), která zaručuje dojezd až 622 km WLTP. Výkon činí 370 kW, tedy 476 koní, a s aktivovaným „boostem“ dokáže e-tron GT quattro krátkodobě vyrazit až s 430 kW a zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,1 s. To nejsou hodnoty nějaké „základní“ verze, ale spíš plnokrevného sportovního GT.
Audi e-tron GT (2024) quattro
| Rozměry | 4 997 × 1 964 × 1 369 mm, 2 310 kg |
|---|---|
| Výkon | 370 kW |
| Baterie | 105 kWh, CCS Combo, Mennekes |
| Dojezd | 622 km (WLTP) |
Design: elegance i síla v jednom
Zvenku se Audi e-tron GT měnit ani nemuselo – patří totiž mezi nejkrásnější auta, která značka v posledních letech vytvořila. Dlouhá kapota, dramaticky svažující se střecha, nízký profil a široká ramena dávají vozu postoj supersportu. Zadní partie se světelnou linkou a výsuvným spoilerem vypadají naprosto fantasticky a stále budí pozornost, ať už stojíte na parkovišti nebo projíždíte městem. Auto je nízké, široké a z každého úhlu působí, jako by se chystalo právě odstartovat ke sprintu. Z hlediska designu působí i po několika letech na trhu stále jako čerstvý koncept a je to neskutečně „sexy“ auto.
Interiér: luxus a poctivost staré školy
Uvnitř je to stále Audi v té nejlepší podobě. Zapomeňte na prohnuté displeje, Android Automotive a nový koncept, který Audi razí u nových A6 e-tron nebo Q6 e-tron. Zde je vše ještě „původní“. Materiály jsou precizní, vše má perfektní zpracování a konzervativnější řidiče potěší fyzická tlačítka pro klimatizaci a základní funkce – žádné bezduché dotykové plošky.







Centrální displej není největší, ale klasický systém Audi MMI je rychlý, přehledný a nechybí v něm obchod s Android aplikacemi. Je doplněn klasickým digitálním kokpitem, který si můžete konfigurovat podle chuti. Sedadla i v základní výbavě nabízejí výborné boční vedení a dlouhodobý komfort a člověk do nich dokonale zapadne. A kdo chce víc, může sáhnout po odvětrávané nebo masážní variantě. Prostornost je spíše sportovní než rodinná, ale kufr má ucházejících 405 litrů a „frunk“ přidává dalších 85 litrů. Panoramatická střecha pak interiér krásně prosvětluje a umocňuje pocit luxusu.










Jízdní dojmy: elektrická poezie pohybu
A teď to nejdůležitější – jízda. Audi e-tron GT quattro působí i v základní verzi jako čistokrevné sportovní náčiní, které dokáže potěšit každého, kdo má rád preciznost a cit. Dvojice elektromotorů pracuje s chirurgickou přesností, zátah je plynulý, ale nečekaně živý. Přestože to není RS, výkon 370 kW rozhodně není „rozvážný“. Auto má okamžitou reakci na plyn, ale je neagresivní – síla přichází kultivovaně, postupně, s citem. Přitom, když se rozhodnete, že je čas se projet, přepnete auto do režimu Dynamic a okamžitě se promění.
Podvozek je bez přehánění fenomenální. Vzduchové odpružení zvládá dokonale filtrovat nerovnosti, ale zůstává pevné a čitelné. Každý přechod a kanál cítíte přesně tak, jak potřebujete – ne jako rázy, ale jako informaci. Řízení je naprosto precizní, má ideální odpor a přesnost. I na obrovských 21" kolech je ale komfort překvapivě dobrý a v zatáčkách vůz drží stopu s jistotou, která budí respekt. Na výjezdu pak elektronika posílá sílu přesně tam, kam má – není tu ani náznak přetáčivosti, jen dokonale kontrolovaná trakce.
Opět nechybí dvoustupňová převodovka na zadní nápravě, což je mezi elektromobily stále celkem rarita a až nedávno k tomuto řešení přistoupil i Mercedes u CLA. Při prudkém zrychlení se kolem 100 km/h ozve jemné „cvaknutí“, mírné cuknutí a vůz přejde na druhý stupeň – výsledkem je nejen efektivnější akcelerace ve vyšších rychlostech, ale i jistý „mechanický pocit“, který elektrickým autům často chybí. A pokud si připlatíte za natáčecí zadní nápravu, zjistíte, že e-tron GT umí být na úzkých okreskách překvapivě hravý a v nízkých rychlostech nečekaně obratný.
Sportovní charakter bez kompromisů
e-tron GT quattro působí jako elektrický ekvivalent klasické R8 pro každý den. Je tichý, kultivovaný a pohodlný, ale když ho přepnete do režimu Dynamic, změní se v dravce. Auto okamžitě ztuhne, sníží světlou výšku a pedály i řízení získají ideální odpor. Bez umělého zvuku, bez pozérství – jen čistá a syrová síla doprovázená lehkým kvílením elektromotorů. A když přijde zatáčka, cítíte, jak se celé auto napne, jak vám komunikuje každý milimetr asfaltu pod koly. Tohle není sterilní elektromobil, ale skutečné řidičské auto, které vám dovolí řídit, ne jen sedět a čekat, až všechno zařídí software. Vrcholem je poté příplatkový aktivní podvozek, který do zatáček naklápí auto jako Pendolino, kompenzuje náklony karoserie při zrychlení i zpomalení a jízda s ním je nejen zajímavá, ale hlavně pohodlná. A při ušetření pár (stovek) tisíc při koupi této základní verze quattro tak budete mít extra „budget“ právě na výbavu typu aktivního podvozku
Základ, který dává smysl
Audi e-tron GT quattro je přesně tou verzí, kterou model potřeboval. Dává smysl jak pro každodenní používání, tak pro nadšence, kteří si chtějí užívat elektrickou jízdu bez nutnosti utrácet za verze S nebo dokonce RS. Nabízí výkon 370 kW, dojezd přes 600 km, nabíjení 320 kW, komfort i podvozek, který je blízko dokonalosti. A hlavně – zůstává Audi každým coulem, se sportovní duší, precizností a elegancí, která nestárne.
Je to možná „základní“ e-tron GT, ale ve skutečnosti působí jako dokonale vyvážené GT pro řidiče, kteří chtějí všechno – styl, komfort, techniku i emoce. Pokud někdo tvrdí, že elektromobily nemohou být zábavné, měl by se projet právě tímto autem. Audi e-tron GT quattro je důkazem, že sportovní charakter a elektromobilita se dnes už nevylučují – právě naopak.
Foto: fdrive.cz
