Automobilka Tesla vyrobila za pět let více než 3,5 milionu kusů Modelu Y na třech světadílech. Kombinace velkého vnitřního prostoru, dobré aerodynamiky, efektivních pohonů a funkčního nabíjecího i telematického ekosystému zákazníkům učarovala a Model Y se stal ještě před faceliftem i ve druhé polovině svého modelového života opakovaně bestsellerem a v roce byl dokonce vůbec nejprodávanějším evropským autem napříč všemi pohony. Zhruba v té době se navíc stal předmětem cenových válek především v Číně, ale i v jiných regionech, a poměrně razantního zlevňování, která z něj udělalo volbu s bezkonkurenčním poměrem ceny, výkonu a hodnoty. V jednu chvíli se dokonce i v Česku základní cena dostala těsně nad milion korun, což byla bolavá lekce hlavně pro evropské automobilky, které tou dobou za stejné peníze nabízely klidně o dvě třídy menší elektromobily.
Nyní se doba změnila, Evropa usilovně dohání, co v elektromobilitě zameškala, do toho sílí invaze dotovaných čínských elektromobilů a Tesla už nebude mít zdaleka tak jednoduchou pozici. Přesto zmodernizovaná Tesla Model Y přichází místo očekávané revoluce jen s evolucí, byť výraznou. Ta se zaměřila v první řadě na stárnoucí design, který byl častým terčem kritiky, hned ve druhé pak na odstranění nejčastěji zmiňovaných nedostatků v komfortu, výbavě a funkčnosti. Automobilka dokonce rozeslala tiskovou zprávu, což je samo o sobě velký pokrok v komunikaci s okolním světem. Netřeba se však předčasně radovat, protože nedlouhý text sestává z drtivé většiny z adoračních marketingových frází, mezi nimiž je použitelných informací minimum. A o technice pak ani slovo. Následný text tedy extrahuje věrohodné informace z oficiálních i neoficiálních zdrojů.
O změnách konstrukce skeletu se zásadně dozvídáme jen z neoficiálních zdrojů, od nichž víme, že už před faceliftem se Model Y minimálně dvakrát rozsáhle strukturálně změni; jednou při zavádění strukturální baterie, podruhé při zavádění gigacastingu. Ten byl zpočátku používán pro výrobu zadní části vozu, nyní už by měl sloužit pro celý skelet, minimálně tedy u vozů, vyrobených v Šanghaji. Předpokládáme ale, že byla tato změna s faceliftem zavedena i v Berlíně, odkud budou i nadále proudit Modely Y pro evropský trh. Pokud by to byla pravda, lze očekávat výrazné zlepšení tuhosti a následně i komfortu plus odolnosti proti šíření pazvuků. To ostatně oficiální tisková zpráva naznačuje.
Pohled do technických údajů ukazuje, že se prodloužil dojezd, ovšem z neoficiálních zdrojů už víme, že na očekávané navýšení brutto kapacity baterie nedošlo. Zároveň citelně poklesla nejvyšší rychlost ze stávajících 217 na 201 km/h, lze tedy předpokládat rozsáhlé přepracování pohonných jednotek, o nichž ovšem výrobce neprozradil vůbec nic, takže si počkáme na věrohodné neoficiální informace. V tuto chvíli oficiálně pouze to, že WLTP dojezd zatím jediného nabízeného provedení Long Range AWD se prodloužil z 542 na 568 km, přičemž takové navýšení by nasvědčovalo opět spíše evolučním změnám.
S designem se můžeme vrátit k oficiálním deklamacím. A rovnou začněme nejviditelnějšími a zároveň i nejpřekvapivějšími změnami, tedy přepracovaným designem obou konců auta. Ten se kupodivu odchýlil od elegantní stylu modernizovaného Modelu 3 a odkázal se na brutální styl nového Cybertrucku a nedávno představené podoby Cybercabu. Kromě aerodynamických bonusů se tu od počátku počítá s adaptivní funkcí předních světlometů a také novým umístěním panoramatické kamery přímo v přídi, pro zachování viditelnosti vybavené ostřikovačem a vyhříváním. Vzadu se pak nachází průběžný světelný pás, vybavený technologií nepřímého odrazu světla.
Interiér údajně vzniká novými výrobními procesy, takže by měl být lépe řemeslně zpracován. Chybět nebude ambientní osvětlení, těšit se můžeme na nová přední sedadla se změněným tvarem a konečně i odvětráváním. Zadní sedadla dostávají delší sedáky a hlubší prolisy, plus lépe přístupné úchyty pásů. Chybět nebude jejich vyhřívání ani elektricky ovládané sklápění plus možnost vytvoření rovné podlahy. Přepracovaná byla středová konzola s uzavíratelnou schránkou. A konečně oficiálně – na rozdíl od Modelu 3 se dočkáme, přinejmenším na evropském trhu, zachování tradiční fyzické páčky blikačů. Naše předchozí spekulace na základě dostupných fotografií tedy byly naštěstí nesprávné. Byla ovšem přepracována a podle zatím neoficiálních informací už se s ní nedají ovládat stěrače. Pracovalo se i na odhlučnění, nové materiály a kompletní akustické zasklení omezilo decibely, pronikající dovnitř, zhruba o pětinu. Zvýšila se rovněž schopnost oken odrážet teplo, takže ho dovnitř proniká méně a k tomu tišší a účinnější klimatizace by měla dále podtrhnout tepelnou pohodu, i když standardní střešní okno si ani nadále nezastíníte.
Konektivita byla vždy u Tesly silným tématem a zde tomu není jinak. Hned první změnou je nový, barevný dotykový 8" displej před zadními sedadly, jaký známe už z modernizovaného Modelu 3. Na něm bude možné nejen ovládat klimatizaci a multimédia, ale třeba i hrát hry či streamovat video a hudbu. Tamtéž také najdeme dva USB-C porty s výkonem až 65 W, přičemž další jeden bude vpředu. Přepracování se dočkal soundsystém, který využije mj. skryté reproduktory, překryté akusticky průhlednou textilií. Lepší budou i hands-free mikrofony. Mezi další změny patří výkonnější telefon s větším dosahem, výrazně rychlejší Wi-Fi s delším dosahem. Spolehlivěji a rychleji by měl nyní fungovat i klíč v telefonu. Samozřejmě se i nadále počítá s OTA aktualizacemi.
Nová Tesla Model Y už je k objednání proti nevratné záloze 6 000 Kč i v Česku, zatím ovšem pouze v jediné verzi, jejichž počet se v budoucnu samozřejmě rozšíří a klesnou i ceny. Startovací limitovaná edice Launch Series, postavená na základě verze LR AWD, totiž stojí 1 529 900 Kč plus 25 500 Kč za doručení a dokumentaci, tedy téměř o čtvrt milionu více oproti stejné verzi stávající generace, kterou je do vyprodání skladu stále možné si objednat, a to i prostřednictvím konfigurátoru. V ceně tu je ovšem jak černý lak Solid nebo stříbrný Quicksilver, sada 20" kol a tažné zařízení, tedy doplňky v hodnotě 128 600 Kč. První vozy by měly v okamžiku psaní textu dorazit v březnu 2025.
Technické parametry Tesla Model Y facelift (2025) Long Range AWD
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 792 × 1 982 × 1 624 mm, 1 992 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 324 kW, 441 koní, točivý moment: 420 Nm |
Baterie | 78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,3 kWh / 100 km, dojezd: 568 km |
Cena od | 1 299 900 Kč |