Koncem minulého týdne byla za přítomnosti bavorského ministerského předsedy Markuse Södera v továrně BMW Group Dingolfing zahájena výroba nové generace BMW řady 5, včetně jeho nové čistě elektrické varianty BMW i5. Výrobní závod v Dolním Bavorsku, který v roce 2023 oslaví 50 let výroby automobilů BMW, tak po iX a BMW řady 7 spustil výrobu již třetího čistě elektrického modelu během dvou let. Podíl čistě bateriových vozidel na celkové výrobě v největší evropské továrně BMW Group by se měl zvýšit ze čtyř procent v roce 2021 na více než 40 procent v příštím roce. Milan Nedeljković, člen představenstva BMW AG odpovědný za výrobu, dnes v Dingolfingu řekl: „BMW i5 a naše továrna v Dingolfingu jsou dokonalým příkladem toho, jak se BMW Group transformuje pro elektromobilitu a své výrobní závody směřuje směrem k BMW iFACTORY. Elektromobilita je v našich továrnách po celém světě novou normou. Do roku 2024 začleníme do naší výrobní sítě celkem 15 čistě elektrických modelů.“
Aby toho BMW Group byla schopna dosáhnout, sází na flexibilní architekturu a většinu svých modelů nabízí zákazníkům po celém světě s různými druhy pohonu. BMW řady 5, stejně jako předtím řada 7 a BMW X1, bude k dispozici jak s čistě elektrickým pohonem, tak se spalovacím motorem, případně jako plug-in hybrid. Tento přístup vyžaduje vysokou míru flexibility, která však společnosti umožňuje efektivně využívat kapacity svých továren a současně přizpůsobovat nabídku měnící se poptávce zákazníků. K tomu Nedeljković dodal: „Následujeme trh. Poptávka zákazníků určuje, jak vypadá skutečný mix pohonných jednotek.“ Tento přístup umožnily rozsáhlé investice do výrobní sítě. BMW Group investovala více než jednu miliardu eur do integrace výroby modelů iX, řady 5 a 7 v továrně v Dingolfingu.
BMW řady 5, jako klíčový model továrny v Dingolfingu, vnáší do výroby nový impulz
Ředitel továrny Christoph Schröder očekává, že zahájení výroby nového BMW řady 5 v příštích několika letech zvýší celkový počet zde vyrobených vozů: „BMW řady 5 je tradičně stěžejním modelem továrny v Dingolfingu a i tentokrát bude důležitým impulzem pro zvýšení objemu výroby.“ V roce 2022 sjelo z montážní linky továrny v Dingolfingu více než 280 000 vozů. V nadcházejícím roce, po zahájení výroby modelů BMW řady 5 Touring a osmé generace BMW M5, Schröder očekává, že se toto číslo vyšplhá výrazně nad 300 000 vozů. Z přibližně 12 milionů vozů BMW dosud vyrobených v továrně v Dingolfingu připadá celkem osm milionů, tedy dvě třetiny, na modely BMW řady 5. Tato modelová řada je s historií místní továrny úzce spjata. Přesně před 50 lety, v září 1973, sjel z výrobní linky v tomto pro BMW novém výrobním závodě vůbec první automobil značky – BMW 520i první generace v mandarinkově oranžové barvě.
Od té doby se továrna v Dolním Bavorsku stala jedním z nejvýznamnějších míst automobilového průmyslu a současně motorem hospodářského rozvoje regionu. Roční mzdové náklady na více než 18 000 zaměstnanců BMW v dingolfingské továrně přesahují jednu miliardu eur a výrobní závod má uzavřeny dodavatelské smlouvy s přibližně 1 000 dolnobavorskými společnostmi. Kromě investic do provozu na výrobu automobilů BMW Group od roku 2015 směřuje více než jednu miliardu eur investic také do zdejší produkce komponentů elektrických pohonných jednotek.
Továrna v posledních letech zintenzivnila své aktivity v různých oblastech: od podpory biodiverzity ve svém areálu přes prevenci a recyklaci odpadů, kdy na jedno vyrobené vozidlo zůstane pouze přibližně 600 gramů odpadu určeného k likvidaci, až po dekarbonizační opatření. Kromě získávání zelené energie podepsala místní továrna také dlouhodobou smlouvu na dodávky lokálně vyráběného tepla z regionální biomasy pro účely vytápění. To bude od poloviny desetiletí pokrývat přibližně polovinu spotřeby teplé vody v továrně, čímž se sníží emise CO2 o 10 až 15 %.
Technické parametry BMW i5 eDrive 40
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 5 060 × 1 900 × 1 505 mm, 2 130 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 250 kW, 340 koní, točivý moment: 430 Nm |
Baterie | 83,9 kWh (81,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 205 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,7 kWh / 100 km, dojezd: 582 km |
Cena od | 1 749 800 Kč |