Jistě to znáte – největším argumentem proti elektromobilům je jejich ne úplně velký dojezd na jedno nabití. Pokud nebudeme brát do úvahy modely od Tesly Motors, které nabízejí již dostatečně dlouhý dojezd pro pohodlné cestování, spojený s velmi rychlým nabíjením prostřednictvím Superchargerů, tak se pohybujeme maximálně okolo 250 kilometrů, a to ať už jde o Nissan Leaf druhé generace, popřípadě BMW i3, které je vybaveno systémem REx. A právě druhý zmíněný vůz nám nedávno dělal společnost, a tak jsme s ním cestovali po Republice, abychom vám ukázali, že žít s elektromobilem se dá bez větších omezení.
Na začátek ještě zmíníme, že dojezd na elektrickou energii se v BMW i3 pohybuje okolo 110 kilometrů. Dalších zhruba 130 kilometrů vám zaručí systém REx. Každopádně tento systém jsme si zakázali používat a snažili se cestovat výhradně na energii, kterou jsme si uložili do baterií pomocí nabíjecích stanic.
Automobil jsme si vyzvedávali v Praze, kde jsme nacestovali zhruba 100 kilometrů. V Praze je situace velmi dobrá. Nabíjecích stanic zde máte nespočet. Pokud však potřebujete rychlonabíjecí stanici, pak je dobré zamířit do ulice Duhová na Praze 4, kterou provozuje ČEZ a nabídne (na rozdíl například od rychlodobíjecí stanice u prodejny IKEA na Černém Mostě) i konektor Combo, kterým i3 disponuje. Zde jsme BMW i3 nabíjeli i my a poté nás čekal první delší přesun, konkrétně do Hradce Králové, kde na Riegrově náměstí najdete další rychlonabíjecí stanici od skupiny ČEZ.
Před odjezdem nám auto ukazovalo dojezd 102 kilometrů. Cestovali jsme po dálnici D11 rychlostí 90 km/h na režim Eco Pro. Klimatizace byla nastavená na 22 stupňů Celsia a hýčkalo nás i vyhřívané sedadlo řidiče. Průměrná spotřeba při sjezdu na kruhovém objezdu v Opatovicích činila 14,6 kWh a dojezd byl 29 kilometrů. Dálnici jsme tedy zdolali bez komplikací a v pohodě dorazili do Hradce Králové, kde jsme auto nabili. Po zhruba 30 minutách nabíjení rychlonabíjecím standardem byl dojezd opět necelých 90 kilometrů, tak jsme mohli pokračovat směrem do Litomyšle.
Vzdálenost | Cena nabíjení | Nabíjecí stanice | Druh nabíjecího konektoru | |
---|---|---|---|---|
Praha | 0 km | 0 Kč | ČEZ - rychlonabíjení | Combo |
Hradec Králové | 116 km | 0 Kč | ČEZ - rychlonabíjení | Combo |
Litomyšl | 51 km | - | - | - |
CELKEM | 167 km | 0 Kč | - | - |
Druhý den nás čekala cesta do Pardubic, Hradce Králové a dále přes Trutnov až do Vrchlabí. Cestu Litomyšl–Pardubice–Hradec Králové ujedete běžným tempem na jedno nabití úplně v pohodě. Na zmíněném Riegrově náměstí v Hradci Králové naleznete rychlodobíjecí stanice. My jsme si domluvili schůzku v OC Atrium, které je zhruba pět minut cesty od nabíječky. Po návratu ze schůzky bylo auto plně nabité a připravené na další cestování. Cesta vedla tentokrát přes Jaroměř a Trutnov až do Vrchlabí. Přesnější informace najdete v tabulce níže.
Vzdálenost | Cena nabíjení | Nabíjecí stanice | Druh nabíjení | |
---|---|---|---|---|
Nabíjení přes noc | 0 km | 72 Kč (15 kWh) | - | 240 V |
Hradec Králové | 75 km | 0 Kč | ČEZ - rychlonabíjení | Combo |
Úpice | 54 km | - | - | - |
Trutnov | 13 km | - | - | - |
Svoboda nad Úpou | 11 km | - | - | - |
Vrchlabí | 21 km | 0 Kč | ČEZ - rychlonabíjení | Combo |
CELKEM | 174 km | 72 Kč | - | - |
Ve Vrchlabí najdete hned dvojici nabíjecích stanic. V podzemních garážích na Náměstí T. G. Masaryka je klasická stanice ČEZu, kde potřebujete jeho čip. Zde jsme ovšem nenabíjeli.
Ještě ten den naše cesta vedla z Vrchlabí do Hradce Králové, kde jsme opět nabíjeli. Během 25 minut jsem si vyřídil všechny zmeškané hovory, SMS zprávy a pár e-mailů a nastal čas vyrazit směr Pardubice a do Litomyšle.
Vzdálenost | Cena nabíjení | Nabíjecí stanice | Druh nabíjení | |
---|---|---|---|---|
Vrchlabí | 0 km | 0 Kč | ČEZ | Combo |
Hradec Králové | 60 km | 0 Kč | ČEZ - rychlonabíjení | Combo |
Pardubice | 25 km | - | - | - |
Litomyšl | 51 km | - | - | - |
CELKEM | 136 km | - | - | - |
O dva dny později naše cesta vedla do Brna, do Vyškova a zpět do Brna. U nabíjecích stanic často potkáte velmi zajímavé lidi, ať už se jedná o další majitele či fanoušky elektromobilů, popřípadě lidi, kteří vůbec netuší, co děláte, a občas se vás i ptají, zda nepotřebujete pomoc. Holt asi kabely, které „trčí“ z auta, u někoho navozují pocit nějaké poruchy. Zpátky k naší cestě. Nabíjeli jsme hned dvakrát. Jednou v areálu AAA Auto, kde najdete rychlonabíjecí stanici od ČEZu. Podruhé v podzemních garážích v Rooseveltově ulici. Zde však budete potřebovat čip od ČEZu. Zde jsem měl domluvené hned dvě schůzky. Po necelých třech hodinách jsem měl auto nabité a mohl vyrazit směr Litomyšl.
Vzdálenost | Cena nabíjení | Nabíjecí stanice | Druh nabíjení | |
---|---|---|---|---|
Litomyšl | 0 km | 67,2 Kč | - | 240 V |
Brno | 92 km | 0 Kč | ČEZ - rychlonabíjení | Combo |
Vyškov | 34 km | - | - | - |
Brno | 34 km | 0 Kč | ČEZ - rychlonabíjení | Combo |
Litomyšl | 88 km | - | - | - |
CELKEM | 248 km | 67,2 Kč | - | - |
V plánu byla i cesta zpět do Prahy, ale potkal nás defekt. Ti chytřejší z vás vědí, že BMW i3 nemá rezervu, a to ani dojezdovou. Jak celá situace dopadla, se dočtete v samostatném článku. Prozradíme, že naše poslední cesta vedla z Hradce Králové do Prahy. V Hradci jsme opět nabíjeli u rychlonabíjecí stanice ČEZu na Riegrově náměstí, kde je nabíjení zdarma. Dálnici D11 pak rychlostí okolo 100 km/h dorazíte do Prahy bez komplikací. Minimálně na první nabíjecí stanici v Praze. A pokud by vás tlačil čas tak jako nás, využijete prodlužovač dojezdu REx.
Vzdálenost | Cena nabíjení | Nabíjecí stanice | Druh nabíjení | |
---|---|---|---|---|
Hradec Králové | 0 km | 0 Kč | ČEZ - rychlonabíjení | Combo |
Praha | 122 km | - | - | - |
CELKEM | 122 km | 0 Kč | - | - |
Tolik naše krátké shrnutí o cestování s BMW i3. Ano, námi vypůjčená varianta nabízela „prodlužovač“ dojezdu, které BMW označuje jako REx, ale ve většině případů, benzinovou nádrž potřebovat nebudete. Hodně udělá taky dobré naplánování. Jak můžete vidět, cestování s elektromobilem po České republice stojí opravdu minimální částky a díky zlepšující se síti nabíjecích stanic se při troše plánování dá cestovat i s elektromobily s menším dojezdem na delší vzdálenosti. Rozhodně se není čeho obávat, důležité je mít cestu dobře naplánovanou a přizpůsobit tomu jízdní styl, případně svůj další program. Ideální je tak plánovat si schůzky v okolí dobíjecích stanic, což ale většinou není vůbec nic těžkého, ba právě naopak. Nachází se totiž většinou v centrech či obchodních domech, kde je kaváren či restaurací v okolí dostatek.
Vzdálenost | Cena nabíjení | Cena za 1 ujetý kilometr | |
---|---|---|---|
CELKEM | 847 | 139,2 Kč | 0,16 Kč |
- Cena za nabíjení je počítána průměrnou sazbou 4,8 Kč / 1 kWh
- Nutnost připočíst cenu nabíjecího čipu od ČEZu, který stojí 150 Kč / měsíc