Rivian, mladý americký výrobce elektromobilů, do kterého už loni vstoupil Volkswagen s miliardovou investicí, zveřejnil výsledky za druhé čtvrtletí letošního roku. A zatímco vývoj nového modelu R2 pokračuje podle plánu, provozní čísla ukazují tvrdý střet s realitou, což v reálu znamená meziročně nižší výrobu, slabší prodeje a také ztrátu, která převyšuje očekávání trhu.
Za druhé čtvrtletí prodal Rivian 10 661 vozů, tedy o 23 % méně než ve stejném období loni. Produkce se pak propadla ještě výrazněji, na 5 979 vozů. Podle firmy to ale byl pokles plánovaný – probíhá totiž příprava linek na modernizované verze modelů R1T a R1S. Firma současně dokončuje expanzi své hlavní továrny v Illinois, která má být připravena na výrobu očekávaného modelu R2.
RJ Scaringe, zakladatel a generální ředitel Rivianu, řekl: „V tomto čtvrtletí jsme dosáhli výrazného pokroku ve vývoji a testování modelu R2. Zároveň jsme prakticky dokončili rozšíření našeho závodu v Normalu ve státě Illinois a začali jsme instalovat výrobní zařízení pro zahájení produkce. Spolu s R2 zůstává jednou z našich hlavních priorit i autonomní platforma, o jejímž dalším vývoji se s vámi podělíme ještě letos.“
A jak dodává arenaev.com, finančně firma dopadla hůře, než se čekalo. Čistá čtvrtletní ztráta totiž činila 23 miliard korun, a to přestože tržby mírně překonaly prognózy. Důvodem zhoršené bilance jsou přitom především nové politické zásahy. Administrativa prezidenta Trumpa totiž zrušila tzv. „leasing loophole“, díky kterému šlo při leasingu elektromobilů získat federální dotaci, což bylo pro Rivian a obecně americké výrobce elektromobilů klíčové. Současně vstoupila v platnost nová cla na komponenty z Číny, což dále navýšilo náklady.
Navzdory těmto problémům i tak Rivian čeká, že dodrží letošní plán prodat 40 až 46 tisíc vozidel. Do budoucnosti pro něj každopádně bude klíčový model R2, který má přijít v roce 2026 a být dostupný v přepočtu za startovací cenu kolem 950 tisíc korun. A cílem zmiňovaného partnerství s Volkswagenem je navíc, mimo jiné, i snížení výrobních nákladů právě na R2, aby se firma mohla přiblížit ziskovosti.
















