Renault doplácí na partnerství s Nissanem, blíží se konec spolupráce?

Renault doplácí na partnerství s Nissanem, blíží se konec spolupráce?
Fotografie: Renault
  • Renault v prvním pololetí zvýšil tržby meziročně o 2,5 %
  • Skupina však kvůli účetní změně u podílu v Nissanu vykázala velmi nepříjemnou čistou ztrátu přes 11 miliard eur

Skupina Renault oznámila výsledky za první polovinu roku 2025. Navzdory růstu tržeb o 2,5 % na 27,6 miliard eur (přibližně 679 miliard korun) vykázala čistou ztrátu přes 11 miliard eur (asi 273 miliard korun). Hlavním důvodem je ovšem podle tiskového vyjádření účetní úprava spojená s podílem v japonské společnosti Nissan, která přinesla nepeněžní odpis ve výši 9,3 miliard eur (cca 229 miliard korun). Další negativní dopad, konkrétně 2,3 miliard eur (přibližně 57 miliard Kč), pak vyplývá ze samotného hospodaření Nissanu. Bez těchto vlivů by přitom Renault za pololetí zaznamenal čistý zisk 461 milionů eur (asi 11,3 miliardy korun), což samozřejmě vyvolává otázku – vyplatí se Francouzům do budoucna tato spolupráce?


Provozní marže skupiny každopádně klesla na 6 % z loňských 8,1 %. V samotné automobilové divizi se propadla z 6,6 % na 4 %. Renault jako příčiny označil nižší podíl užitkových vozidel, rostoucí váhu elektromobilů, k nimž se obecně vážou menší marže, či vysoce konkurenční prostředí.

Silné prodeje Dacie i Alpine

V oblasti prodeje si ale Renault udržel silné postavení na evropském trhu, kde byl druhou nejprodávanější značkou v kategorii osobních a lehkých užitkových vozů. Ve Francii skupina kralovala celkovému prodeji včetně elektrických a hybridních modelů. Dacia se pak v Evropě zařadila mezi deset nejprodávanějších značek a její model Sandero byl vůbec nejžádanějším vozem mezi soukromými zákazníky. Dařilo se ale i prémiové Alpine, která zvýšila odbyt o impozantních 85 %.

Navzdory slabším výsledkům v prvním pololetí zůstává Renault, který z velké míry neúspěch připisuje Nissanu, optimistický. Očekává totiž, že díky náběhu nových modelů a úsporným opatřením dosáhne za celý rok lepších výsledů.

Renault 5 je sice malý, ale s velkým stylem (TEST)

Jak přebírám roli generálního ředitele, jsem přesvědčen, že skupina Renault má všechny předpoklady k úspěchu: angažované týmy, silný produktový plán, jasné postavení značek a inovativní organizační strukturu. Výsledky za první pololetí, ač dosažené v náročném tržním prostředí, neodpovídaly našim původním ambicím. Již jsme ale zahájili soubor opatření, která mají zajistit splnění našich cílů. Přesto zůstává ziskovost skupiny Renault referenčním standardem v našem odvětví a jsme odhodláni tento standard udržet. Máme jasný plán: zachovat kontinuitu strategie a zároveň urychlit naši transformaci. V silně proměnlivém prostředí se soustředíme na to, co můžeme ovlivnit – motivujeme naše týmy, upřednostňujeme investice do produktů, usilujeme o špičkovou výkonnost a využíváme jedinečnou síť našich partnerů. Jsem přesvědčen, že skupina Renault má velmi dobrou pozici k tomu, aby v příštích letech přinášela udržitelnou a špičkovou hodnotu, “uvedl François Provost, generální ředitel skupiny Renault.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze