Jubilejní 20. ročník Pražského festivalu designu a módy Designblok už počtvrté zavítal do prostor holešovického výstaviště. Velkolepá oslava přináší rekordních 342 vystavovatelů. Značka Renault je hlavním partnerem výstavy již druhým rokem a jelikož je letošní ročník plný významných výročí, ať už je to 100 let republiky, 120 let značky Renault nebo v neposlední ředě 20 let Designbloku, je letošním hlavním tématem výstavy oslava. K této příležitosti značka přichystala dvě expozice - venkovní, která oslavuje 120 let vystavením modelů, které významně ovlivnily vývoj Renaultu, a vnitřní, které kraluje koncept Dezir oslavující jak design, tak budoucnost značky. Na Designbloku jsou mimo jiné k vidění i elektrické motorky Kuberg a elektrická Čezeta model 506.
Slavnostní odhalení proběhlo již den před oficiálním otevření pro veřejnost, tedy 24. 10., a zúčastnil se ho i významný host Nicolas Dortindeguey, který je interiérovým designérem značky Renault. Ten nás při komorním setkání seznámil se zákulisím Design Centra v Technocentre ve Francii, které má v současné době přes 15 tisíc zaměstnanců ze 30 zemí světa, z čehož je asi 60 designerů.
Každý z nich se zaměřuje na specifickou problematiku (barvy, materiály, fyzické modelování, virtuální modelování, modulární části, interface, ...), ať už jde o interiér, exteriér nebo o jejich propojení. Dále popisoval, že sériové výrobě předchází okolo 5 let vývoje: 2 roky designové části a 3 roky uvedení do výroby. Při práci designerů se v dnešní době používají nové nástroje. Vše sice stále začíná u tužky a papíru, ale poté nastupují novodobé pomůcky, převážně grafické tablety. Z digitální formy poté jednotlivé týmy modelářů vytváří fyzickou podobu a v posledních letech se v této fázi také hojně rozšířilo využití virtuální reality.
Další, s čím nás Nicolas Dortindeguey seznámil, byl jeho poslední projekt Symbioz. Jde o jedinečný autonomní prototyp, který vznikl za pouhé 3 roky, což je u takto inovativního a pokrokového vozu velmi krátká doba. Byl určen pro předváděcí jízdy, při kterých představoval nové technologie. Jednou z těchto novinek byla i jízda v plně autonomním režimu, při kterém má řidič virtuální brýle a v okolí oken jsou mu promítána různá prostředí, jako třeba koncertní sál s vystoupením. V tomto režimu je možné umístit sedadlo do horizontální pozice a díky virtuální realitě lidé popisovali zážitky podobné stavu beztíže.
Poté byl prostor na dotazy. Přepis najdete níže.
Jak při vytváření interiéru probíhá spolupráce s designery dodavatelů?
Nicolas Dortindeguey, designér interiéru Renaultu: Tento postup je v dnešní době novinkou a stále k tomu moc nedochází. Povětšinou zůstává práce na interiéru velmi interní.
Když jde o výrobu sériového vozu, obdrží designéři na začátku seznam požadavků, tedy tzv. „packet“, jak to funguje v případě konceptu?
Počáteční požadavky u vytváření konceptů nejsou, jen je sestaven speciálně formovaný tým.
Do jaké míry se používá při výrobě 3D tisk?
Hojně se využívá pro prototypy a koncepty. V dnešní době jsou 3D tiskárny schopny tisknout i hliník a další kovy. U sériové výroby se zatím nevyužívají vůbec, ale technologie postupuje velice rychle.
Co z prototypu Symbioz se objeví v budoucnu u sériových vozů?
V tuto chvíli vám toho nemohu moc prozradit. Počítá se s pozvolnou autonomizací vozů, nejde to udělat naráz, i když systémy už to umožňují. Problematika okolo autonomie je obrovská, v první řadě jde o přijetí lidmi, dále se pokračuje přes normy, všelijaká vládní ustanovení a zvládnutí technologie, v neposlední řadě jsou zapotřebí i důkladně značené silnice. Jednoduše řečeno, problematika je to složitá a je toho moc. Dále se designem vždy učíme a tyto poznatky zkracují řešení výrobních problémů.
Z poslední studie vyplívá, že za nehodovost v posledních letech může převážně příval informací jdoucí k řidiči během jízdy ze strany systémů ve voze. Jak se k tomuto problému stavíte?
To je velmi dobrý dotaz. Firma zaměstnala za poslední 3 roky přes 500 lidí zabývajících se pouze touto problematikou. Je to opět veliká věda, určovat jaké informace poputují k řidiči a dokonce v jakém pořadí, když auta v dnešní době vyhodnocují tolik informací. Tito lidé vytvářejí systémy snižující počet informací jdoucích k řidiči a zároveň ho upravují tak, aby nutkání používání telefonu za jízdy bylo co nejnižší. Tento vývoj se řídí velice kontrolovanými pravidly.
Jak designéři řeší přebírání a kopírování inovací či jiných prvků konkurencí?
My se snažíme neustále hledět vpřed a přicházet s novými věcmi, ale naši advokáti jsou velmi zaneprázdnění. (smích)