Na mnichovském autosalonu jsme se toho o budoucnosti dozvěděli mnohem více, než naznačily vystavené premiéry i koncepty. Leccos, často mnohem zajímavější, zaznělo i mimo oficiální prezentace. Britský Autocar například vyzpovídal Markuse Schäffera, provozního ředitele Mercedes-Benzu, o budoucnosti automobilového trhu a ten nanesl hned několik vizí, z nichž automobiloví fanoušci nebudou nadšeni.
Podle Schäffera se právě nyní překresluje světový trh s automobily a lidé, kteří se vzhlédli v SUV, prý neustále přibývají. A to na úkor tradičních automobilových kategorií, v první řadě praktického kombi. Tedy karoserie, kterou do prémiového segmentu před lety právě Mercedes-Benz se svým ikonickým „pianem“ typu S 123 uvedl a jež si vzápětí získala obrovskou popularitu. Aktuálně tedy není vůbec jisté, zda se vůbec nějakého elektromobilu v karoserii kombi s třícípou hvězdou na kapotě dočkáme a jestli se Mercedes znovu nestane průkopníkem, až jako první praktické karoserie z prémiového segmentu naopak odstraní. Technicky prý není problém elektrické kombi postavit, ale zájem ze strany zákazníků prý neodpovídá případně vynaloženým prostředkům. Mezi řádky lze číst, že jsou dnes už jaksi automaticky myšleni čínští zákazníci, což ostatně sám ředitel dále nepřímo potvrdil.
Podobná nejistota se vznáší i nad klasickými sedany. Ty jsou sice naopak zase čínskou doménou, jenže o ně zase tolik nestojí zbytek světa. A především nad kabriolety a kupé. Právě zde otevřeně zaznělo, že Čína není stěžejním trhem roadsterů, po nichž celosvětově klesá poptávka. A podobné je to i s kupé. Zde ovšem zazněl i další důvod, proč tedy zřejmě zanedlouho máme jezdit téměř v čemkoliv jiném, než nač jsme byli léta zvyklí nebo po čem jsme léta toužili. Zachovat elegantně nízké proporce kabrioletu, který má v podlaze nějakých 11 nebo více centimetrů vysokou baterii, totiž není nic jednoduchého. Jenže tady ještě naděje úplně nehasne; proporce současných aut prý elektrifikačním záměrům nevyhovují, ale v Mercedesu prý vymýšlejí něco lepšího.
Neznamená to, že by do pěti lety z trhu zmizely sedany, kombi, kabriolety a kupé; přinejmenším se spalovacími či hybridními pohony tu s námi ještě nějaký čas zůstanou. Ovšem jak to bude s čistými elektromobily, ukáže až blízká budoucnost. Že podobným směrem uvažují i v jiných automobilkách, o tom nejlépe svědčí pohled na nově uváděné, čistě elektrické modely na speciálních EV platformách. V drtivé většině jde o SUV či crossovery, tu a tam nějaký mírně přerostlý hatchback či velký liftback kalibru Tesly. A také na rozložení světového trhu. V Evropě už se o budoucnosti automobilismu dávno nerozhoduje.
Jeden lék na depresi pro nás však pan ředitel přeci jen má. Nehodlá se prý vzdát poctivé přírodní kůže, dokud to bude jen trochu možné. I když i ona se jednoho dne prostě octla na rychle bobtnajícím černém seznamu, v Mercedesech se s ní budeme setkávat i v elektrickém věku, i když tu máme kvalitní koženky a moderní, ekologické náhražkové materiály. Schäffer k tomu dodal: „Abych byl upřímný, nechci volant z plastu nebo umělé kůže. Je to jediný kompromis, který bych neudělal, protože kožené nebo dřevěné volanty jsou na dotek mnohem, mnohem lepší.“