MAN pracuje na nabíječkách s výkonem do 3 000 kW. První ukázka již proběhla

MAN pracuje na nabíječkách s výkonem do 3 000 kW. První ukázka již proběhla
Fotografie: MAN
  • Nabíjecí výkony až do 3 000 kW mohou zvýšit efektivnost a flexibilitu elektrických trucků v dálkové dopravě
  • Tahač MAN se při nabíjecí zkoušce nabíjel výkonem 1 025,5 kWh
  • Za 30 minut nabíjení dočerpal 400 km dojezdu

V bavorském Plattlingu se 19. července konala první veřejná ukázka nabíjení baterií elektrického nákladního vozidla zařízením s výkonem přes 1 000 kilowattů a při proudu 1 500 ampérů. Dost na to, aby 40tunový e-truck značky MAN za 30 minut dostal energii na přibližně 400 kilometrů jízdy. Na premiéře megawattového nabíjení, která byla součástí prezentace výsledků výzkumného projektu NEFTON spuštěného v roce 2021, se zúčastnilo kolem 200 hostů z oblasti politiky, obchodu, vědy i z médií. V rámci tohoto projektu MAN Truck & Bus a Technická univerzita Mnichov spolu s pěti dalšími partnery z oblasti vědy a průmyslu analyzovali systém sestávající z trucku s bateriovým elektrickým pohonem, nabíjecí stanice a ze síťového připojení a navrhli jej pro různé aplikace v dálkové dopravě. Vývoj se soustředí na zařízení MCS (Megawatt Charging System) pro ultrarychlé nabíjení elektrických nákladních vozidel během přestávky řidiče nebo při nakládání a vykládání na rampě.

„V projektu NEFTON se nám podařilo vyvinout technologie pro nabíjení elektrických nákladních vozidel za velmi krátkou dobu as výkonem přes 1000 kW. Náš výzkum se zaměřil na účelnost, náklady a připojení na síť. Spolu s našimi partnery jsme jasně demonstrovali, že e-trucky a megawattové nabíjení jsou dokonalou kombinací pro komplexní dekarbonizaci silniční nákladní dopravy. Technologie je tady, nyní musíme v úzké spolupráci s politiky, energetickým průmyslem a výrobci užitkových vozidel posunout vpřed rozšíření nabíjecí infrastruktury,“ říká Dr. Frederik Zohm, člen představenstva pro výzkum a vývoj v MAN Truck & Bus.

S megawattovým nabíjením se e-trucky stanou bezemisní alternativou k dieselovým nákladním vozidlům ve všech běžných segmentech – včetně dálkové dopravy. V Německu se zhruba 80 % veškerého zboží přepravuje po silnici. To znamená, že nákladní vozidla produkují převážnou většinu emisí skleníkových plynů v nákladní dopravě. Přechod na trucky s nulovými emisemi je proto klíčový pro dosažení cílů Pařížské klimatické dohody. Profesor Markus Lienkamp z Katedry automobilového inženýrství Technické univerzity v Mnichově, který vede projektové konsorcium NEFTON, vysvětluje další aspekty: „Vědecky prokázaná fakta říkají: Bateriová elektrická vozidla mají účinnost přibližně 75 %, takže trucky na palivové články s účinností 26 % paliva s účinností pouhých 14 % jsou tomu na míle vzdálena. Na opravdu efektivní využití technologie megawattového nabíjení však stále chybí infrastruktura na hlavních dopravních tazích.

Bavorský ministr hospodářství, regionálního rozvoje a energetiky Hubert Aiwanger, který byl jedním z hostů prezentace, zdůraznil: „Výzkumný projekt ukazuje, že high-tech a odborné znalosti z Bavorska formují mobilitu budoucnosti. Takové iniciativy postupně dekarbonizují logistiku a nákladní dopravu, čímž zároveň posilují i Bavorsko. Proto bych chtěl poděkovat všem, kteří se úspěšně zúčastnili projektu NEFTON. Právě systém megawattového nabíjení výrazně zrychluje nabíjecí časy nákladních vozidel, a proto je milníkem pro elektrickou mobilitu. MAN již prokázal vhodnost této technologie pro praxi a sehrál klíčovou roli při standardizaci. Technologii MCS zohledňujeme i v našem aktuálním programu financování.

Projekt NEFTON potvrzuje potřebu veřejné nabíjecí infrastruktury

Na základě analýzy skutečných scénářů od čtyř dopravních společností výsledky výzkumu společnosti NEFTON jasně ukazují, jak důležitá pro přechod na udržitelný systém pohonu je veřejná síť rychlého nabíjení: I když elektrifikovat dopravu v regionálním a distribučním provozu je již možné s využitím vlastní nabíjecí infrastruktury v logistických, efektivní transformace dálkové dopravy vyžaduje nabíjecí stanice s výkonem do jednoho megawattu každých 50 km podél hlavních dálničních tahů. Nabíjecí výkony až do 3 000 kW mohou v budoucnu dokonce zvýšit efektivnost a flexibilitu elektrických trucků v dálkové dopravě. NEFTON se již zabýval i obousměrným nabíjením pro možné integrování nákladního vozidla jako akumulační jednotky do elektrické sítě – pro efektivnější využití dodávky elektřiny ve dne. Partnery MAN a mnichovské Technické univerzity jsou AVL (dodavatel pohonných systémů), expert na výkonovou elektroniku PEA, Technická univerzita v Deggendorfu, FfE (vývojová a konzultační společnost zaměřená na sektor energetiky) a Fraunhofer ISE (poskytl zkušební zařízení pro testování). Projekt financuje Spolkové ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu.

Silné odhodlání rozšiřovat infrastrukturu

Podle odborných odhadů bude do roku 2030 zapotřebí přibližně 50 000 vysoce výkonných megawattových nabíjecích stanic, aby se transformace mobility elektrických nákladních vozidel v Evropě udržitelně posunula vpřed. Očekává se, že do té doby by každé druhé nákladní vozidlo MAN zaregistrované v Evropě mělo mít bateriový elektrický pohon. To je důvod, proč se MAN podílí i na projektech nabíjecí infrastruktury, jako je například NEFTON. Kromě toho začátkem července začalo partnerství s dodavatelem energie E.ON s cílem zřídit kolem 400 nabíjecích zařízení na přibližně 170 místech po celé Evropě. Kromě toho MAN jako člen TRATON GROUP je spolu s Daimler Truck a Volvo Trucks zapojen i do joint-venture společnosti Milence, který v Evropě postupně vybuduje přinejmenším 1 700 nabíjecích lokalit pro užitková vozidla. (Mimochodem, společný podnik Milence nedávno otevřel v přístavu Antverpy jedno z prvních velkých parkovišť pro nabíjení nákladních vozidel). MAN má ve svém portfoliu i vlastní nabíjecí infrastrukturu a nabízí patřičné poradenské služby pro své zákazníky prostřednictvím spolupráce s partnery.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze