Dnes si dáme mix příjemných a smutných zpráv. Výrazný výrobce elektromotorek končí, dotační program na elektrická vozidla u nás skončil, ale také do Česka míří nové značky a Tesla plánuje velké nabíjecí centrum. Tak vítejte u fNews.
fNews #284 – Konec prémiových elektrických motorek i dotací
Podcast v audio formě
- přehrát tuto epizodu (mp3)
- odebírat podcast (RSS)
- odebírat podcast na Spotify
- odebírat na Apple Podcasts
Pojďme si odbýt jednu smutnou zprávu. Kdo se zajímal o výkonné elektrické motorky nemohl přehlédnout společnost Energica. Ta nyní kvůli finančním potížím míří do likvidace a na sítích se rozloučila s fanoušky. Společnosti nechyběly ambice, stojí také za šampionátem MotoE. Náš odborník na elektrické motorky Jirka Paroubek o jejích strojích mluvil s nadšením a zmiňoval, že trochu předběhly dobu. Jsou to špičkové motorky, které jsou však velmi drahé a zaměřené na velmi úzkou skupinu uživatelů.
A tyhle čínské značky znáte? Je to už taková zábavná hra, kdy si téměř každý týden říkáme o dalších a dalších čínských automobilních značkách, které míří do Evropy. Dnes konkrétně mohu potvrdit, že značky Omoda a Jaecoo, spadající pod čínské Chery, míří rovnou do Česka. Import má na starosti společnost Grand Automotive Central Europe, již etablovaná jako prodejce Nissanu. Prvním autem bude spalovací kompaktní SUV Omoda 5 a následně přijde i jeho elektrická verze s výkonem 200 k, baterií 61 kWh, nabíjecím příkonem 80 kW a normovaným dojezdem 430 km.
Národní rozvojová banka oznámila konec dotačního programu na podporu elektromobility. Celkem přijala 5 907 žádostí a většina z nich již byla vyřízena. Na první místě se mezi dotovanými vozidly umístila Tesla, následovaná Volkswagenem, Volvem a až na čtvrté příčce je domácí Škodovka. Jinak silné korejské značky Hyundai a Kia se jen těsně vešly do tabulky deseti nejžádanějších. Necelé 2 miliardy korun určené pro program tak byly vyčerpány a zda bude titul v budoucnu obnoven zatím nevíme.
Nabíjení elektromobilů a solární panely, to je kombinace, která dává smysl nejen doma, ale i na veřejných nabíječkách. Je si toho vědoma i Tesla, která připravuje projekt Oasis. Na dálnici Interstate 5, která je důležitou spojnicí na západním pobřeží USA, konkrétně mezi Los Angeles a Bay Area, má do poloviny roku 2025 vyrůst obří nabíjecí HUB. Ten má zahrnovat 168 stojanů Supercharger a spoléhat na 11 MW solárních panelů nejen na přístřešcích, ale také 30 akrech půdy vedle nabíječky. Součástí bude také bateriové úložiště o kapacitě 39 MWh. Díky slunné lokalitě by centrum mělo být jen minimálně závislé na připojení k síti.
Myslíte, že výkonné elektrické motorky mají budoucnost? A opláčete konec značky Energica? Dejte nám vědět do komentářů a sledujte fDrive.cz.