V tomto testu se budu věnovat hlavně modelu Eva 107, nicméně je mi to líto, protože Energica by si zasloužila několikadílný seriál, kde bych se mohl věnovat jejím začátkům, jednotlivým modelům, technologii, závodní historii i zániku této značky, která po desetiletí představovala lídra v oblasti silničních elektrických motocyklů.
Energica Eva 107 (test) – Symbol inovace, vášně a elektrické revoluce, která změnila svět motocyklů
Tabulka specifikací modelu Energica Eva 107
| Výkon | 107 kW |
|---|---|
| Maximální rychlost | 200 km/h |
| Akcelerace 0 – 100 km/h | < 3 vteřiny |
| Baterie a nabíjení | 11,7 (poslední verze 18,6/21,5) kWh, AC – 3,3 kW – 3,5h; DC – 25 Kw – 45 minut |
| Dojezd | 200 km |
| Hmotnost | 260 kg |
| Kola | 120/70–17 vpředu, 180/55–17 vzadu |
| Cena | > 750 000 Kč |
Neodpustím si něco málo k historii. Energica Motor Company byla italská společnost specializující se na výrobu vysoce výkonných elektrických motocyklů. Byla oficiálně založena v roce 2014, ale její kořeny sahají až do roku 2009. Energica se rychle etablovala jako lídr v oblasti elektrických silničních motorek a stala se výhradním dodavatelem motocyklů pro kategorii MotoE v rámci MotoGP. Hlavní nabídku tvořily 4 modely v různých úpravách. Konkrétně:
- Energica Ego: Vysokovýkonnostní sportovní motocykl s maximální rychlostí 240 km/h a akcelerací z 0 na 100 km/h za 3 sekundy. Tento motocykl byl v úpravě Corsa nasazen v závodech MotoE v rámci MotoGP.
- Energica EsseEsse9: Sportovní silniční motocykl, který vzhledem vzdává hold old-schoolovým strojům. Vyniká moderními technologiemi a je určený pro pohodlnou jízdu. Nabízí výkon 80 kW, točivý moment 180 Nm, vynikající zrychlení a maximální rychlost 200 km/h.
- Energica Experia: Poslední model, který společnost představila po úspěšném roce 2021, kdy její prodeje vzrostly o 91 %. Experia se představila v červnu roku 2022. Model byl navržený pro dlouhé vzdálenosti a pohodlnou jízdu ve dvou. Je to typické cestovní enduro, kterému se říká „Green Tourer“
- Energica Eva: Streetfighter s agresivním designem a výkonem, který kombinuje pohodlí a sportovní jízdu.











Závody
Energica Motor Company se zapsala do historie motocyklových závodů jako průkopník v oblasti elektrických motocyklů. V roce 2010 představila svůj první elektrický závodní motocykl eCRP, který se stal evropským šampionem TTXGP v roce 2010 a světovým vicemistrem v roce 2011. V roce 2019 se Energica stala výhradním dodavatelem motocyklů pro kategorii MotoE v rámci MotoGP, kde poskytovala modely Ego Corsa2, které vychází z modelu, který testuji a sdílí s ním převážnou většinu komponent. Tyto motocykly byly oceňovány pro svou spolehlivost a výkon, což přispělo k růstu povědomí o značce. Energica také soutěžila v MotoAmerica Super Hooligan Championship s modelem Eva Ribelle RS, kde dosáhla významných úspěchů.
Zánik společnosti
Navzdory úspěchům a inovacím čelila společnost finančním problémům, které byly umocněny krizí na trhu s elektrickými vozidly a poklesem investic v tomto sektoru. V roce 2021 získala Energica investici od amerického fondu Ideanomics Inc., což vedlo k rekordním prodejům modelu Experia. Nicméně, následné finanční potíže vedly k rozhodnutí o zahájení insolvenčního řízení v říjnu 2024. Energica se tak po více než desetiletí inovací a výroby vysoce výkonných elektrických motocyklů dostala do likvidace, což znamenalo konec jejího působení na trhu.
Design
Je bezesporu, že v Itálii se rodí jedny z nejkrásnějších dopravních prostředků a Eva 107 je toho zářným příkladem. Agresivní tvary s množstvím propracovaných detailů se v takto elegantním balení málokdy najdou. Motorce dominuje červený trubkový rám, jednotlivé díly karoserie jsou převážně z karbonu, zbytek tvoří kompozitní plasty a ostatní nosné prvky jsou z hliníku nahrubo opracovaného na CNC. Každý motocykl Energica má na pomyslné nádrži usazené logo ve tvaru blesku (nebo spíše EKG) a při otočení klíčkem projede bleskem 2× světelný záblesk a pak se rozsvítí, pro někoho je to kýč, pro jiného pěkný originální prvek, já myslím, že je to celkem cool.
Hlavní komponenty
Začneme hezky od podlahy, ale ještě předtím zmíním, že všechny použité komponenty jsou od špičkových italských dodavatelů, jejichž jména dobře znáte. Eva nazouvá prémiové pneumatiky Pirelli Diablo Rosso III. Brzdy má na svědomí Brembo. Přední kombinuje dvojitý kotouč s průměrem 330 mm a má systém Bosch Schwitchable ABS. Zadní brzda je jednokotoučová s průměrem 240 mm a také je vybavena systémem ABS od Bosche. Vidlice je od Marzicchi, má průměr 43 mm, zdvih 120 mm a můžete si u ní nastavit odskok, kompresi i předpětí pružiny. Zadní tlumič dodává Bitubo, má zdvih 110 mm a nastavení odskoku a předpětí pružiny. Ovládací prvky jako plynovou rukojeť, páčky a spínače dodává Domino, které spolupracuje i s firmami jako Ducati, MV Agusta nebo Aprillia.
4,3" plně barevný TFT displej zobrazuje velké množství jízdních údajů, včetně výkonnostní křivky, kde můžete pozorovat svůj progress na trati. Když mluvíme o trati, tak stopky jsou v nastavení také samozřejmostí. Jinak jsou na displeji zobrazeny běžné údaje o jízdních režimech, informace o baterii, ale i aktuální výkon, kroutící moment a spotřeba. Energica má samozřejmě také mobilní aplikaci. Ta nabízí obvyklou sadu funkcí a navigaci, ale osobní zkušenost s ní nemám.








Motor, baterie a nabíjení
Motor je chlazený kombinovaně olejem a vzduchem a má výkon 107 kW a 200 Nm. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá necelé 3 vteřiny. V režimu Eco uvádí výrobce dojezd až 200 kilometrů, což není žádná sláva, ale tato starší baterie má nominální kapacitu pouze 11,7 kWh. Před zaniknutím společnosti bylo možné pořídit tento model s baterií o kapacitě 18,6/21,5 kWh, což bylo nejvíce u sériově vyráběné motorky. Dále společnost uváděla, že v režimu Sport umí tento model pod plným výkonem ujet 50 kilometrů. Nabíjení je možné jak střídavým (AC), tak stejnosměrným (DC) proudem. Nabíjecí výkon činí v případě AC nabíjení 3,3 kW (3,5 hodiny) a v případě DC až 25 kW (necelých 40 minut na 85 %). Nabíjecí konektor CCS se nachází pod sedlem.
Jak jezdí?
Když se na motorku posadíte a odlehčíte ji ze stojánku, tak si okamžitě všimnete, že je opravdu těžká – 260 kg nejde se sportovní motorkou úplně dohromady. Rychlonabíjecí modul a kapalinou chlazené komponenty si vyžádaly svoji daň, proto je s motorkou docela složitá manipulace. Je těžká, velice těžká a je to znát, ale když už si najde stopu, tak je skvěle čitelná, předvídatelná a zakousnutá do silnice. Když už se rozjede, tak se přebytečná hmotnost vytratí. Výjezdy ze zatáček jsou díky kroutícímu momentu úplná fantazie. S ohledem na exkluzivitu této motorky v naší republice a také kvůli faktu, že si pořád drží cenu okolo půl milionu korun se s motorku neodvážím jít na hranu, ale její závodní charakter se nedá odepřít.
Když už se rozjede, tak se přebytečná hmotnost vytratí.
Další věcí, které si člověk okamžitě všimne, je velice nezvyklý a osobitý projev. Zvuk motoru je nezaměnitelný a když se k tomu přidá i řetěz, Eva 107 a motocykly Energica obecně jsou jedny z vůbec nejhlučnějších, i v porovnání se spalovacími motocykly se sériovými výfuky. Ve srovnávacím testu měření hlasitosti v rakouských Alpách vyšel v testu model Experia, cestovní enduro v podání značky Energica, jako vůbec nejhlučnější ze všech testovaných motocyklů, i spalovacích, a to jak na výjezdech ze zatáček, tak na rovinkách. Nejtišší byl pro zajímavost model DSR/X od Zero Motorcycles.
Jízdní režimy jsou čtyři, ukazováčkem na levé ruce se dostanete do nastavení jízdních režimů. Je zde Eco, Urban, Rain a Sport. Když se ukazováčkem přepíná páčka směrem doleva, tak se mění jízdní režimy, když doprava, tak se mění míra rekuperace. Můžete ji mít buďto úplně vypnutou, nebo ve třech dalších úrovních. ABS má na svědomí Bosch a je možné systém vypnout.
Zpátečka a mód slow movement
Když jsem zmiňoval složitou manipulaci kvůli vysoké hmotnosti, výrobce si této skutečnosti byl také vědom, proto je Eva vybavena jak zpátečkou, tak vodícím módem, který je ideální třeba pro nakládání do dodávky. Oba módy mají maximální rychlost 2,8 km/h. Zpátečku aktivujete dlouhým stisknutím pomyslného startéru a na vodící mód přepnete pomocí stejného tlačítka, jen krátkým stisknutím.
Zajímavostí je, že i v době vydání testu, po zániku společnosti, jsou a vždycky byly v ČR registrovány pouze čtyři motocykly Energica a já se na všech z nich projel. Máme zde dva zástupce modelu EsseEsse 9, jeden model Eva 107 a jeden model Ego. Model Ego jsem si mohl krátce vyzkoušet na výstavě E-Salon v roce 2018 a zbylé tři modely se ke mě dostaly poté najednou v rámci servisu, kdy jsem se s majitelem domluvil, že se na nich můžu projet a natočit pro vás recenzi. Na modelu Experia jsem se doposud neprojel a těším se, až tu příležitost dostanu. Určitě se s vámi pak podělím v testu.












Mnou testovaný model za sebou má bohužel nepříliš slavnou minulost, kdy strávil příliš dlouhou dobu na skladě bez potřebné péče a baterii se podařilo dostat zpět k životu pouze částečně, proto docházelo k rychlému vybíjení, nabíjecí výkon byl omezený a omezený byl i celkový výkon.
Je mi ctí patřit mezi hrstku vyvolených, kteří se u nás na Energice mohli projet, je to nezapomenutelný a nevšední zážitek a je mi líto, že firma, která toho dala světu tolik, už nebude součástí budoucnosti, ale pouze historie. Oficiální cestou už není možné si Energicu pořídit, nicméně stále existují obchody, kde se dá objednat jak nová motorka, tak náhradní díly. Cena nové motorky se pohybuje okolo 30 000 eur, tedy nějakých 750 000 korun. Na internetových bazarech je možné dohledat několik ojetých kusů, kde se ceny pohybují od 250 000 Kč nahoru. A jestliže svět v budoucnu čeká revoluce v elektrických motocyklech, tak vlastnictví jedné z Energic by mohl být zajímavý investiční záměr s ohledem na omezenou dostupnost, technologickou unikátnost a historickou hodnotu.
Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz
