Energica Motor Company, dříve průkopník v oblasti elektrických motocyklů, čelí finanční krizi a čeká na likvidaci po rozhodnutí správní rady. Tato situace je šokující ránou pro odvětví elektrických motorek. Společnost se proslavila svou klíčovou rolí při založení šampionátu MotoE a inovacemi v oblasti elektrických motorek. I přes statečné pokusy udržet se na konkurenčním trhu podlehla finančním problémům, což zanechalo dědictví plné inovací a ambicí.
Pád společnosti není pouze důsledkem vnitřních problémů. Odborníci v oboru upozorňují na vnější faktory, jako je nedostatečná medializace šampionátu MotoE, která nedokázala přilákat pozornost publika a investorů, jež Energica naléhavě potřebovala. Mnozí se domnívají, že Dorna, organizace zodpovědná za MotoE, nedala elektrické sérii takovou váhu, jakou si zasloužila, a považovala ji spíše za doplněk než za revoluční krok v motorsportu. Tento nedostatek podpory způsobil, že Energica musela od začátku čelit obtížné bitvě za prosazení elektrické mobility. Jak se k této situaci vyjádřil motorcyclesports.net
Problémy však nesouvisely jen s viditelností. Technologie vysoce výkonných elektrických motocyklů je stále v raném stádiu vývoje. Energica se pustila do tohoto segmentu, což bylo rozhodně odvážné, ale možná příliš brzké. I když společnost posouvala hranice, aktuální stav baterií a technologií nabíjení zůstává hlavní překážkou pro širší přijetí elektrických superbiků, což je výzva, kterou ani Energica nedokázala překonat.
Na svém Instagramovém účtu se v pátek Energica rozloučila tímto textem: „Když otáčíme poslední stránku této úžasné knihy, přemýšlíme o tom, co jsme se za toto desetiletí (nebo více) neobyčejných věcí naučili, co jsme udělali a čeho jsme dosáhli. Začali jsme s nápadem, proměnili jsme ho v koncept, uskutečnili jsme ho - a nakonec jsme se dostali až k vám. Týden nebo víkend, pracovní den nebo svátek, vždy jsme se soustředili na brainstorming při hledání nových nápadů a hledali další krok, který nás přiblíží k cíli, a sdíleli tuto cestu plnou radostí a výzev s vámi všemi. Nemůžeme být pyšnější na to, co jsme vybudovali, a na dopad, který jsme udělali - a VY jste byli našimi nejlepšími spojenci a vyslanci, protože jste ukázali, že věci se dají dělat i jinak a že to může být zábavné. I když se naše cesty rozcházejí, duch našeho dobrodružství bude navždy rezonovat v našich srdcích. DĚKUJEME všem, kteří se podíleli na této pozoruhodné cestě.“
Nedovolím si na závěr opomenout vlastní poznámku k této události. Vysoce výkonné a exotické motocykly jsou stále nedoceněnou kategorií kvůli jejich nekonkurenceschopnosti ve srovnání s jejich spalovacími protějšky. Jejich cílová skupina je stále velmi úzká, skládající se převážně z nadšenců, kteří disponují značným jměním, protože cena těchto motorek je vysoká. Jsem rád, že jsem se mohl na většině jejich modelů svézt. Když jsem Energicu srovnával se Zerem, což byli jejich nejbližší konkurenti, Energicu jsem přirovnával k Samsungu a Zero k Applu. Apple je zaměřen na uživatele, kteří preferují jednoduchost a intuitivní ovládání, zatímco Samsung je navržen pro uživatele hledající pokročilé funkce a vyšší úroveň přizpůsobitelnosti. Zero sice nemá tak pokročilé komponenty jako Energica, ale je snadno pochopitelné a ovladatelné. Energica zase vyniká zpracováním, použitými materiály, designem a technologiemi. Doufám, že Zero v budoucnu nepotká stejný osud jako Energicu a že jejich kroky ke zlevnění výrobního procesu a zpřístupnění širší klientské obci jim pomohou vést byznys v černých číslech.
Elekteicke motorky si zkratka budou jeste muset na svuj debut pockat az technologie baterii poskoci o par levelu vyse.
Zatim jsou to jen predrazene hracky na nedelni projizdku.