Vše o ukončených dotacích na elektromobily v ČR. Dařilo se i Číňanům

9
Vše o ukončených dotacích na elektromobily v ČR. Dařilo se i Číňanům
Fotografie: MG Motor
  • Jednoznačně nejoblíbenější byly elektromobily Tesla
  • Do nejlepší desítky se však dostala i čínská značka MG
  • Domácí Škoda Auto byla 4. nejoblíbenější

Program na podporu elektromobility odstartoval 18. března 2024. Teoreticky bylo podle parametrů Výzvy možné, aby NRB přijímala žádosti až do konce září 2025. Tempo, s jakým podnikatelé a firmy žádali o zaručení úvěrů, ale od počátku naznačovalo, že alokovaná částka bude vyčerpána dříve,“ zhodnotil průběh programu Michal Nebeský, člen představenstva NRB. „Budoucnost české ekonomiky je v návratných finančních nástrojích, mezi které jednoznačně patří i záruční programy NRB. Umožňují nám totiž opakovaně využívat finanční prostředky a podporovat potřebné oblasti. Věřím, že v budoucnu bude v portfoliu NRB finančních nástrojů přibývat a postupně se sníží také závislost České republiky na dotacích,“ dodává Tomáš Nidetzký, představenstva NRB.


Jak se lze dočíst přímo v tiskové zprávě Národní rozvojové banky, získat šlo finanční příspěvek v rozmezí 200 až 300 tisíc korun, a to z Národního plánu obnovy financovaného Evropskou unií. „Výzva překonala naše očekávání. Do 14. října, kdy byl zastaven příjem žádostí, jsme ve spolupráci s NRB evidovali více než 6 100 projektů na nákup vozidel, což je o více než 2 000 vozidel více, než byl závazek vyplývající z Národního plánu obnovy. Podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2 696 dobíjecích stanic,“ uvádí vrchní ředitel sekce hospodářství MPO Eduard Muřický. Bohužel pak dodává, že aktuálně MPO nechystá další výzvu na podporu elektromobility pro podnikatele, což se jistě nebude líbit například České fotovoltaické asociaci.

Nejžádanějších značky vozů v programu Záruka Elektromobilita

Pořadí Značka Počet vozů
1. Tesla 2 593
2. Volkswagen 569
3. Volvo 541
4. Škoda 533
5. BMW 288
6. MG 277
7. Mercedes 182
8. Hyundai 158
9. Kia 119
10. SsangYong 104

Podpora čisté mobility tím však nekončí. Například Ministerstvo životního prostředí připravuje výzvy na nákup bezemisních nákladních vozidel, veřejných dopravních prostředků či vlaků s alternativním pohonem s celkovou alokací několika miliard korun, financovanou z nového programu Modernizačního fondu. Ministerstvo dopravy zase podporuje výstavbu dobíjecí infrastruktury a nákup bateriových trolejbusů či nízkopodlažních tramvají pro Dopravní podnik hl. města Prahy. Dále Ministerstvo pro místní rozvoj pokrývá nákup elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů, tramvají a vozidel na bioplyn pro provozovatele veřejné dopravy na území krajů a obcí. V neposlední řadě MPSV pak vyhlásilo výzvu na nákup nízkoemisních vozidel pro sociální služby,“ doplňuje vrchní ředitel Eduard Muřický.

Celková částka určená pro program Záruka Elektromobilita přitom činila 1,95 miliardy korun a stačila zatím na 5 907 žádostí s tím, že podporu již získalo 4 581 podnikatelů. Dalších 237 žádostí bylo schváleno a v současné době NRB zpracovává 1 033 přijatých žádostí. Největší zájem byl nepřekvapivě o osobní vozy. Dominovala Tesla, druhý byl Volkswagen, pak Volvo a Škoda. V TOP 10 je i čínské MG. Nejde nicméně o finální čísla a ještě se budou kosmeticky měnit se zpracováním posledních žádostí. Jak jsme vás už informovali, ti, jež kompletní žádost o záruku poslali krátce před naplněním alokace, NRB informovala o tom, že bohužel již není možné garantovat poskytnutí záruky a bude je kontaktovat individuálně.

Dotační program Záruka Elektromobilita měl jednoznačně pozitivní dopad na rozvoj bezemisní dopravy v České republice, kde v rámci Evropské unie dlouhodobě patříme mezi nejzaostalejší státy. Skutečnost, že se alespoň částečně podařilo i u nás rozhýbat prodeje elektromobilů, dokreslují i statistiky České leasingové a finanční asociace (ČLFA). Za první pololetí členové ČLFA profinancovali více elektromobilů než za celý loňský rok. Česká leasingová a finanční asociace je i nadále připravena aktivně se zapojit do dalších strategických iniciativ a programů státu, které pomohou modernizovat a ekologizovat vozový park v ČR. Je ale potřeba diskutovat i nad celkovou průmyslovou koncepcí, která bude tyto iniciativy zahrnovat a také objasňovat, proč jsou z dlouhodobého hlediska vice ekonomicky udržitelné,“ uzavírá Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.

Diskuze ke článku
Vladislav Pisa
Vladislav Pisa
Ssangyong je Korejec.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Je tady za povšimnutí jedna věc. Víte, proč uspěl Ssangyong? Protože záruka 1 mil. km nebo 10 let. A víte, proč se prodalo hodně Tesle? No, kolik z nich bylo v LFP? To číslo by mě velmi zajímalo. Podle mě lidi prahnout po LFP chemii, která slibuje dvojnásobný počet cyklů při menší míře rizika požáru. Má někdo podobný názor?
Dini Dini
Dini Dini
VW uškodil i nový model, který se začal doopravdy prodávat až snad o prázdninách a tu jejich předchozí verzi si nikdo nechtěl koupit. A samozřejmě i ty dodací lhůty. A i když jsem největší kritik nesmyslů o Tesle, je to dobré EV a kombinace rychlého dodání, rychlého rozhodování o výbavě a barvě, superchargerů a asi nejlepší možnosti ji po pár letech prodat, je to pořád nejlepší nabídka mezi EV.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze