Konec karbonu? BMW ho nahrazuje lnem a funguje to

Konec karbonu? BMW ho nahrazuje lnem a funguje to
Fotografie: BMW
  • BMW Group představila přírodní kompozity připravené pro sériovou výrobu budoucích modelů
  • Materiály z obnovitelných zdrojů snižují emise CO₂e o desítky procent

BMW Group oznámila další krok směrem k udržitelnější automobilové budoucnosti. Po úspěšných testech na závodní trati potvrdila, že kompozity z přírodních vláken – konkrétně z lnu – jsou připraveny i pro sériovou výrobu.

Vývoj probíhal podle zprávy několik let ve spolupráci se švýcarským specialistou na čisté technologie, firmou Bcomp, do které BMW zároveň investovalo prostřednictvím své divize BMW i Ventures. Výsledkem jsou lehké, pevné a zároveň ekologičtější komponenty, které už zvládly i přísné homologační testy například pro střechy vozidel. A nejde jen o papírové parametry – první reálné nasazení proběhlo už v roce 2019 ve Formuli E, následovaly modely BMW M4 DTM a GT4 a nyní čeká materiály skutečná zatěžkávací zkouška – to bude 24hodinový závod na Nürburgringu.

Díly z přírodních vláken tedy již v reálu nahrazují tradiční karbonové kompozity (CFRP), přičemž podle dat BMW dokáží ve výrobě snížit emise CO₂e až o 40 % – a to ještě předtím, než se začne uvažovat o jejich recyklaci na konci životnosti.

Franciscus van Meel, generální ředitel BMW M GmbH, k tomu uvedl: „Kompozity z přírodních vláken jsou důležitým prvkem inovativních řešení pro snížení hmotnosti v motoristickém sportu, protože umožňují snížit emise CO₂e ve výrobním procesu. Přírodní vlákna jsou inovací, která dokonale ilustruje slogan BMW M ‚Born on the racetrack. Made for the streets‘ (Zrozeno na závodní trati. Navrženo pro silnice). Proto jsme velmi rádi, že můžeme potvrdit připravenost těchto materiálů pro sériovou výrobu, což je průlom, jehož jsme dosáhli se společností Bcomp, která je oficiálním partnerem BMW M Motorsport. Nyní se těšíme na použití těchto materiálů v budoucích modelech BMW M určených pro běžné silnice.

Škoda Auto jde stejnou cestou

Přírodní kompozity nejsou jen doménou BMW. Technický len využívá třeba i Škoda Auto v elektrickém konceptu Enyaq RS Race, o němž jsme psali nedávno a vzbudil u vás velký zájem. V jeho případě z biokompozitů vznikly nárazníky, blatníky, střecha i interiér. Výsledek? Radikálně lehčí a agresivnější verze běžného Enyaqu Coupé, která ukazuje, co všechno technický len zvládne i bez uhlíkové stopy.

Enyaq RS Race
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze