Iveco se po nedávné rámcové smlouvě na 253 dieselových autobusů Streetway a Crossway pochlubilo dalším významným úspěchem; novou rámcovou smlouvou, tentokrát na hybridní kloubová vozidla Urbanway Hybrid. Ta byla uzavřena mezi výrobcem a pražským dopravním podnikem (DPP) s platností do dubna 2028. V jejím rámci chce Praha jako vůbec první město u nás odebrat až 140 kloubových autobusů Iveco Urbanway Hybrid 18m vybavených sériovým hybridním pohonem. Mají pomoci splnit do roku 2030 Klimatický plán hlavního města Prahy, v jehož rámci by po hlavním městě mělo jezdit 75 % vozidel bez lokálních emisí, případně nízkoemisních.
Jedná se o významný posun, protože naprostou většinu výběrových řízení na velké autobusy pro hlavní město donedávna vyhrávala firma SOR Libchavy Daniela Křetínského. A zároveň o úsporu pro hlavní město, protože vysoutěžená cena 1,549 miliardy korun je o 468 milionů nižší, než předpokládaná cena 2,017 miliardy. První kloubové hybridní autobusy Iveco by se měly v pražských ulicích objevit již v roce 2024 a postupně nahrazovat právě velkokapacitní vozidla SOR, kterým pomalu končí životnost.
🚌TISKOVÁ ZPRÁVA | 140 kloubových hybridních autobusů IVECO Urbanway Hybrid 18M.
— Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (@DPPOficialni) April 12, 2023
👉Vítězem tendru na nákup autobusů se stala společnost Iveco Czech Republic. Dle uzavřené smlouvy můžeme v následujících pěti letech nakoupit až 140 vozidel tohoto typu a staneme se prvními… pic.twitter.com/v10NmELknf
Iveco Urbanway Hybrid 18m využívá výhod sériově hybridního pohonu bez převodovky. Na jedné straně pracuje motorgenerátor tvořený šestiválcovým dieselem Tector 7 o objemu 6,7 l (čistě dieselová Iveca využívají Cursor 9 s objemem o dva litry větším) o výkonu 286 k/1 000 Nm a generátorem s permanentními magenty o výkonu 272 k. Na druhé potom elektromotor s permanentními magnety o trvalém výkonu 218 k a krátkodobém 272 k s funkcí retardéru a ASR napájený kromě motorgenerátoru také vyrovnávací baterií. Ta je tvořena buď superkapacitorem s 0,82 kWh, nebo baterií Li NMC s 31,8 kWh a možností externího dobíjení.
Vůz měří 17 910 mm, je plně nízkopodlažní, klimatizovaný, se vzduchovým pérováním s funkcí kneeling. Je ocelové samonosné konstrukce ošetřené kataforézou a sestavené z deseti modulů. Vedle plechové střechy jsou boční panely hliníkové, čelní panely pak polyesterové. Praha objednala provedení se čtveřicí dvoukřídlých dveří, které pojme až 130 cestujících, z toho 35 sedících. Jeho konstrukční maximální rychlost činí 70 km/h. Dodán bude v novém červeno-šedém nátěru PID.