Konec hegemonie v pražské MHD. Iveco získalo velkou zakázku na hybridní autobusy

3
Konec hegemonie v pražské MHD. Iveco získalo velkou zakázku na hybridní autobusy
Fotografie: Iveco
  • Zakázky na velké pražské městské autobusy získával v poslední době téměř bez výjimek SOR
  • Ivecu se povedl již druhý průlom a získalo kontrakt až na 140 kloubových hybridních autobusů Urbanway
  • Smlouva je rámcová, tedy bez povinnosti odebrat jediný autobus, ale očekává se její plné využití

Iveco se po nedávné rámcové smlouvě na 253 dieselových autobusů Streetway a Crossway pochlubilo dalším významným úspěchem; novou rámcovou smlouvou, tentokrát na hybridní kloubová vozidla Urbanway Hybrid. Ta byla uzavřena mezi výrobcem a pražským dopravním podnikem (DPP) s platností do dubna 2028. V jejím rámci chce Praha jako vůbec první město u nás odebrat až 140 kloubových autobusů Iveco Urbanway Hybrid 18m vybavených sériovým hybridním pohonem. Mají pomoci splnit do roku 2030 Klimatický plán hlavního města Prahy, v jehož rámci by po hlavním městě mělo jezdit 75 % vozidel bez lokálních emisí, případně nízkoemisních.

Jedná se o významný posun, protože naprostou většinu výběrových řízení na velké autobusy pro hlavní město donedávna vyhrávala firma SOR Libchavy Daniela Křetínského. A zároveň o úsporu pro hlavní město, protože vysoutěžená cena 1,549 miliardy korun je o 468 milionů nižší, než předpokládaná cena 2,017 miliardy. První kloubové hybridní autobusy Iveco by se měly v pražských ulicích objevit již v roce 2024 a postupně nahrazovat právě velkokapacitní vozidla SOR, kterým pomalu končí životnost.


Iveco Urbanway Hybrid 18m využívá výhod sériově hybridního pohonu bez převodovky. Na jedné straně pracuje motorgenerátor tvořený šestiválcovým dieselem Tector 7 o objemu 6,7 l (čistě dieselová Iveca využívají Cursor 9 s objemem o dva litry větším) o výkonu 286 k/1 000 Nm a generátorem s permanentními magenty o výkonu 272 k. Na druhé potom elektromotor s permanentními magnety o trvalém výkonu 218 k a krátkodobém 272 k s funkcí retardéru a ASR napájený kromě motorgenerátoru také vyrovnávací baterií. Ta je tvořena buď superkapacitorem s 0,82 kWh, nebo baterií Li NMC s 31,8 kWh a možností externího dobíjení.

Vůz měří 17 910 mm, je plně nízkopodlažní, klimatizovaný, se vzduchovým pérováním s funkcí kneeling. Je ocelové samonosné konstrukce ošetřené kataforézou a sestavené z deseti modulů. Vedle plechové střechy jsou boční panely hliníkové, čelní panely pak polyesterové. Praha objednala provedení se čtveřicí dvoukřídlých dveří, které pojme až 130 cestujících, z toho 35 sedících. Jeho konstrukční maximální rychlost činí 70 km/h. Dodán bude v novém červeno-šedém nátěru PID.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Ty jo, to zní dobře, zajímala by mě reálné spotřeba vs. relálná spotřeba předchozího BUSu SOR, kam se to posunulo. Netušíte někdo? :-)
Martin Podhorný
Martin Podhorný
Hegemonie skončila už loňskou zakázkou na 250 naftových autobusů Iveco Streetway... To jen pro upřesnění.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze