Kolik dobíjecích stanic je na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem?

Je mezi nimi menší vzdálenost než 60 km?
Kolik dobíjecích stanic je na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem?
Fotografie: Zoltán Pultzner, fDrive.cz
  • Evropská unie vyzývá k mnohem rychlejšímu budování sítě dobíjecích stanic.
  • Kdy bude na páteřních silnicích a dálnicích vzdálenost mezi nimi menší než 60 km?
  • Jaký je stav na naší nejvytíženější dálnici D1 z Prahy do Brna?

V pátek 3. června 2022 přinesl Český Rozhlas informaci, že Evropská unie vyzývá k mnohem rychlejšímu budování sítě dobíjecích stanic. To je samozřejmě rozumné, protože elektromobily budou rychle přibývat ať se nám to líbí, nebo ne. Zaujala nás však informace, která následovala, že cílem je, aby na páteřních komunikacích, jako je naše dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, vzdálenost mezi nabíjecími stanicemi nebyla větší než 60 km. Sympatický hlas z rádia mluvil o cíli mít mezi dobíječkami na dálnici D1 vzdálenost menší než 60 km. Odpůrci elektromobilů určitě zajásali a přívrženci zesmutněli. Oba ze stejného důvodu, že situace je údajně špatná.

Podívejme se, jaká je skutečná situace na již zmíněném úseku mezi Prahou a Brnem. Budeme počítat pouze rychlodobíjecí stanice přímo na dálničních odpočívadlech, případně odpočívadlech a parkovištích do vzdálenosti maximálně kilometr od sjezdu z dálnice.

Dobíjecí stanice ČEZ na dálnici D1 v Průhonicích

Kde lze nabít z Prahy do Brna ?

Dobíjecí stanice ČEZ na dálnici D1 v Ostrovačicích

Kde lze nabít v opačném směru, tedy z Brna do Prahy

Dobíjecí stanice Ionity na dálnici D1, odpočívka Pávov

Co jsme zjistili?

Ve směru do Brna lze na dálnici D1 a bezprostředním okolí (do vzdálenosti do jednoho kilometru) nabít elektromobil na 20 místech, ve směru na Prahu dokonce na 21. V některých případech je možné na jednom místě (např. odpočívadlo) nabíjet u několika společností, jejichž stojany jsou vzdáleny pouhých několik desítek nebo stovek metrů. Například v Průhonicích je nedaleko od sebe 5 nabíjecích míst společností ČEZ, E.ON a Lidl s 13 nabíjecími stojany, na kterých může současně nabíjet 26 vozů. Celkem tři stojany jsou ultrarychlé s maximálním výkonem až 180 kW! Další obdobná místa jsou ve Vystrkově (2 místa společností Tesla a E.ON s celkem 11 stojany), v Ostrovačicích (2 místa společností E.ON a ČEZ s celkem 3 stojany) a na odpočívce Naháč (2 místa společností E.ON a PRE s 2 stojany).

V případě, že tato místa s více možnostmi nabíjení budeme počítat za jedno místo, tak směrem do Brna lze nabíjet na celkem 14 místech. Průměrná vzdálenost mezi nimi je zhruba 15 kilometrů. Největší vzdálenost mezi nabíječkami je 33 kilometrů v úseku mezi 33. km (odpočívka Bělčice) a exitem na 66. km (Loket – McDonald´s).

Ve směru na Prahu je celkem 14 různých nabíjecích míst s průměrnou vzdáleností 14 km. Největší vzdálenost mezi nabíječkami je v tomto směru 37 kilometrů, jde o úsek mezi exitem na 66. km (Loket – McDonald´s) a odpočívkou Naháč na 29. km.

Nabíjecí stanice MOL na dálnici D1, odpočívka Herálec

Závěr

Menší vzdálenosti než 60 km mezi nabíjecími stanicemi jsme na dálnici D1 dosáhli již před více než třemi lety. Momentálně je mezi Prahou a Brnem 20 nabíjecích míst s celkem 41 rychlonabíjecími stojany, v opačném směru 21 nabíjecích míst s celkem 40 rychlými stojany. V současnosti je tento počet zcela vyhovující, stojany obvykle nejsou zdaleka plně obsazené. Zvýší-li se za několik let počet elektromobilů na našich silnicích o desítky či stovky tisíc, rozhodně ale bude nutné budování dalších nabíjecích stanic zrychlit.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze