V pátek 3. června 2022 přinesl Český Rozhlas informaci, že Evropská unie vyzývá k mnohem rychlejšímu budování sítě dobíjecích stanic. To je samozřejmě rozumné, protože elektromobily budou rychle přibývat ať se nám to líbí, nebo ne. Zaujala nás však informace, která následovala, že cílem je, aby na páteřních komunikacích, jako je naše dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, vzdálenost mezi nabíjecími stanicemi nebyla větší než 60 km. Sympatický hlas z rádia mluvil o cíli mít mezi dobíječkami na dálnici D1 vzdálenost menší než 60 km. Odpůrci elektromobilů určitě zajásali a přívrženci zesmutněli. Oba ze stejného důvodu, že situace je údajně špatná.
Podívejme se, jaká je skutečná situace na již zmíněném úseku mezi Prahou a Brnem. Budeme počítat pouze rychlodobíjecí stanice přímo na dálničních odpočívadlech, případně odpočívadlech a parkovištích do vzdálenosti maximálně kilometr od sjezdu z dálnice.
Kde lze nabít z Prahy do Brna ?
- 0.km: Praha – Chodov, čerpací stanice, MOL (1× 50 kW Siemens)
- 1.Km: Praha – Chodov, OC Westfield, PRE (1× 50 kW ABB)
- 6.km: odpočívka Průhonice, čerpací stanice Pumpa, ČEZ (6× 180 kW ABB)
- exit 6.km Průhonice: čerpací stanice Pumpa – zezadu, ČEZ (4× 50 kW ABB)
- exit 6.km Průhonice: Lidl (1× 50 kW ABB)
- exit 6.km Průhonice: Čestlice, OC Spektrum, ČEZ (1× 50 kW ABB)
- exit 6.km Průhonice: Čestlice OC Albert, E.ON (1× 50 kW ABB)
- 33.km: odpočívka Bělčice, MOL (1× 50 kW Siemens + 150 kW Siemens)
- exit 66.km Loket: McDonald´s, ČEZ (1× 50 kW ABB + 1× 150 kW-75 kW Alpitronic)
- exit 90.km Humpolec: Vystrkov, Tesla Hypercharger (6× 150 kW CCS a Tesla, Tritium)
- exit 90.km Humpolec: Vystrkov, čerpací stanice Benzina – Orlen, E.ON (4× 50 kW ABB + 1× 175 kW ABB)
- 109.km: odpočívka Pávov, Ionity (2× 350 kW Tritium)
- exit 134.km Měrín: parkoviště Měřín, E.ON (1x 50 kW ABB)
- 144.km: odpočívka velké Meziříčí, MOL (1x 50 kW Siemens)
- exit 146.km Velké Meziříčí, MOL (1x 50 kW Siemens)
- exit 162.km Velká Bíteš: čerpací stanice B.C.S., E.ON (1× 50 kW ABB)
- exit 178.km Ostrovačice: D1 Hotel Restaurant, ČEZ (2× 50 kW ABB)
- exit 178.km Ostrovačice: čerpací stanice 67., E.ON (1× 50 kW ABB)
- 187.km: odpočívka Troubsko, E.ON (1× 50 kW ABB)
- 198.km: odpočívka Brno – Tuřany, PRE (1× 75 kW Alpitronic)
Kde lze nabít v opačném směru, tedy z Brna do Prahy
- exit 178.km Ostrovačice: D1 Hotel Restaurant, ČEZ (2× 50 kW ABB)
- exit 178.km Ostrovačice: čerpací stanice 67., E.ON (1× 50 kW ABB)
- exit 162.km Velká Bíteš: čerpací stanice B.C.S., E.ON (1× 50 kW ABB)
- exit 146.km Velké Meziříčí, MOL (1× 50 kW Siemens)
- exit 134.km Měrín: parkoviště Měřín, E.ON (1× 50 kW ABB)
- 109.km: odpočívka Pávov, Ionity (2× 350 kW Tritium)
- 96.km: odpočívka Herálec, MOL (1× 50 kW Siemens)
- exit 90.km Humpolec: Vystrkov, Tesla Hypercharger (6× 150 kW CCS a Tesla, Tritium)
- exit 90.km Humpolec: Vystrkov, E.ON (4× 50 kW ABB + 1x 175 kW ABB)
- exit 66.km Loket: McDonald´s, ČEZ (1× 50 kW ABB + 1x 150 kW Alpitronic)
- 29.km: odpočívka Naháč, PRE (1× 75 kW Alpitronic)
- 29.km: odpočívka Naháč, E.ON (1× 50 kW ABB)
- 10.km: odpočívka Nupaky, Ionity (2× 350 kW Tritium)
- exit 6.km Průhonice: čerpací stanice Pumpa – zezadu, ČEZ (4× 50 kW ABB)
- exit 6.km Průhonice: Lidl (1× 50 kW ABB)
- exit 6.km Průhonice: Čestlice, OC Spektrum, ČEZ (1× 50 kW ABB)
- exit 6.km Průhonice: Čestlice OC Albert, E.ON (1× 50 kW ABB)
- 1.Km: Praha – Chodov, OC Westfield, PRE (1× 50 kW ABB)
- 0.km: Praha – Chodov, čerpací stanice, MOL (1× 50 kW Siemens)
Co jsme zjistili?
Ve směru do Brna lze na dálnici D1 a bezprostředním okolí (do vzdálenosti do jednoho kilometru) nabít elektromobil na 20 místech, ve směru na Prahu dokonce na 21. V některých případech je možné na jednom místě (např. odpočívadlo) nabíjet u několika společností, jejichž stojany jsou vzdáleny pouhých několik desítek nebo stovek metrů. Například v Průhonicích je nedaleko od sebe 5 nabíjecích míst společností ČEZ, E.ON a Lidl s 13 nabíjecími stojany, na kterých může současně nabíjet 26 vozů. Celkem tři stojany jsou ultrarychlé s maximálním výkonem až 180 kW! Další obdobná místa jsou ve Vystrkově (2 místa společností Tesla a E.ON s celkem 11 stojany), v Ostrovačicích (2 místa společností E.ON a ČEZ s celkem 3 stojany) a na odpočívce Naháč (2 místa společností E.ON a PRE s 2 stojany).
V případě, že tato místa s více možnostmi nabíjení budeme počítat za jedno místo, tak směrem do Brna lze nabíjet na celkem 14 místech. Průměrná vzdálenost mezi nimi je zhruba 15 kilometrů. Největší vzdálenost mezi nabíječkami je 33 kilometrů v úseku mezi 33. km (odpočívka Bělčice) a exitem na 66. km (Loket – McDonald´s).
Ve směru na Prahu je celkem 14 různých nabíjecích míst s průměrnou vzdáleností 14 km. Největší vzdálenost mezi nabíječkami je v tomto směru 37 kilometrů, jde o úsek mezi exitem na 66. km (Loket – McDonald´s) a odpočívkou Naháč na 29. km.
Závěr
Menší vzdálenosti než 60 km mezi nabíjecími stanicemi jsme na dálnici D1 dosáhli již před více než třemi lety. Momentálně je mezi Prahou a Brnem 20 nabíjecích míst s celkem 41 rychlonabíjecími stojany, v opačném směru 21 nabíjecích míst s celkem 40 rychlými stojany. V současnosti je tento počet zcela vyhovující, stojany obvykle nejsou zdaleka plně obsazené. Zvýší-li se za několik let počet elektromobilů na našich silnicích o desítky či stovky tisíc, rozhodně ale bude nutné budování dalších nabíjecích stanic zrychlit.