Kia předběhla evropské předpisy. Testuje akumulátorové průkazy na úrovni článků

Kia předběhla evropské předpisy. Testuje akumulátorové průkazy na úrovni článků
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Korejská automobilka spustila první veřejné testy digitálních průkazů baterií
  • V reálném čase zobrazují zdravotní stav každého článku akumulátoru

Společnost Kia Europe jako první automobilka testuje technologii tzv. „akumulátorového průkazu“ (Battery Passport) na úrovni jednotlivých článků. Novinka má uživatelům elektromobilů přinést detailní přehled o stavu baterie, snazší servis i vyšší zůstatkovou hodnotu vozidla. Technologie totiž umožňuje v reálném čase sledovat zdravotní stav (SoH), provádět diagnostiku a sledovat historii servisních zásahů po celou dobu životnosti baterie.

Akumulátorové průkazy

Cílem Kia je nastolit nový zákaznický standard z hlediska transparentnosti a vlastností akumulátoru,“ uvedl Marc Hedrich, prezident a CEO společnosti Kia Europe. „Testováním akumulátorových průkazů na úrovni článků získáváme poznatky o tom, jaké vlastnické výhody můžeme našim zákazníkům nabídnout. Kromě výhod, jako je delší životnost akumulátoru, dále rozvíjíme vztahy založené na důvěře.

Testování v praxi

Kia již testuje průkazy na modelu EV3 vybaveném systémem monitorování jednotlivých článků Dukosi. Data o stavu baterie se přenášejí do digitálního průkazu, k němuž mají přístup uživatelé, servisní technici i regulátoři, přímo přes infotainment vozidla. Testovací vůz dorazil z Koreje do Německa už letos v únoru a projekt aktuálně koordinuje Technická univerzita v Delftu ve spolupráci s Hyundai Motor Group (HMG) a partnery v rámci evropského programu DATAPIPE.

Služba má být do února 2027 dostupná pro všechny modely Kia s elektrifikovaným pohonem.

Kia také založila interní organizaci, která připravuje službu nezávislého vydávání akumulátorových průkazů. Ta půjde nad rámec evropských předpisů, zahrne i údaje o bezpečnosti a vytvoří nový průmyslový standard. Služba má být do února 2027 dostupná pro všechny modely Kia s elektrifikovaným pohonem (čisté elektromobily i hybridy).

Na rozdíl od běžných systémů sledujících jen celý modul umožňuje řešení Kia monitorovat každý článek zvlášť. Díky tomu lze odhalit problémy včas, provádět cílené opravy a prodloužit životnost baterie. V praxi to bude znamenat nižší náklady na údržbu, vyšší prodejní hodnotu ojetého elektromobilu a přehled o skutečném stavu baterie. Z pohledu udržitelnosti pak přispívá tato transparentnost k efektivnější recyklaci a nižšímu množství odpadu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze