Společnost Kia Europe jako první automobilka testuje technologii tzv. „akumulátorového průkazu“ (Battery Passport) na úrovni jednotlivých článků. Novinka má uživatelům elektromobilů přinést detailní přehled o stavu baterie, snazší servis i vyšší zůstatkovou hodnotu vozidla. Technologie totiž umožňuje v reálném čase sledovat zdravotní stav (SoH), provádět diagnostiku a sledovat historii servisních zásahů po celou dobu životnosti baterie.
„Cílem Kia je nastolit nový zákaznický standard z hlediska transparentnosti a vlastností akumulátoru,“ uvedl Marc Hedrich, prezident a CEO společnosti Kia Europe. „Testováním akumulátorových průkazů na úrovni článků získáváme poznatky o tom, jaké vlastnické výhody můžeme našim zákazníkům nabídnout. Kromě výhod, jako je delší životnost akumulátoru, dále rozvíjíme vztahy založené na důvěře.“
Testování v praxi
Kia již testuje průkazy na modelu EV3 vybaveném systémem monitorování jednotlivých článků Dukosi. Data o stavu baterie se přenášejí do digitálního průkazu, k němuž mají přístup uživatelé, servisní technici i regulátoři, přímo přes infotainment vozidla. Testovací vůz dorazil z Koreje do Německa už letos v únoru a projekt aktuálně koordinuje Technická univerzita v Delftu ve spolupráci s Hyundai Motor Group (HMG) a partnery v rámci evropského programu DATAPIPE.
Služba má být do února 2027 dostupná pro všechny modely Kia s elektrifikovaným pohonem.
Kia také založila interní organizaci, která připravuje službu nezávislého vydávání akumulátorových průkazů. Ta půjde nad rámec evropských předpisů, zahrne i údaje o bezpečnosti a vytvoří nový průmyslový standard. Služba má být do února 2027 dostupná pro všechny modely Kia s elektrifikovaným pohonem (čisté elektromobily i hybridy).
Na rozdíl od běžných systémů sledujících jen celý modul umožňuje řešení Kia monitorovat každý článek zvlášť. Díky tomu lze odhalit problémy včas, provádět cílené opravy a prodloužit životnost baterie. V praxi to bude znamenat nižší náklady na údržbu, vyšší prodejní hodnotu ojetého elektromobilu a přehled o skutečném stavu baterie. Z pohledu udržitelnosti pak přispívá tato transparentnost k efektivnější recyklaci a nižšímu množství odpadu.
