S tím, jak se svět připravuje na éru čistě elektrických vozidel, se výroba baterií stala prioritou pro mnoho zemí světa. Ovšem některé hrají prim. Dle údajů zveřejněných na BloombergNEF vládla v roce 2022 ve výrobě baterií pro pohon elektrifikovaných vozidel Čína. Tato velmoc měla téměř 900 GWh výrobní kapacity neboli 76,7 % celosvětového podílu na všech bateriích.
Pozice | Stát | Výrobní kapacita | Podíl |
---|---|---|---|
1. | Čína | 893 GWh | 76,7 % |
2. | Polsko | 73 GWh | 6,3 % |
3. | USA | 70 GWh | 6,0 % |
4. | Maďarsko | 38 GWh | 3,3 % |
5. | Německo | 31 GWh | 2,7 % |
6. | Švédsko | 16 GWh | 1,4 % |
7. | Jižní Korea | 15 GWh | 1,3 % |
8. | Japonsko | 12 GWh | 1,0 % |
9. | Francie | 6 GWh | 0,5 % |
10. | Indie | 3 GWh | 0,3 % |
11. | Ostatní | 7 GWh | 0,6 % |
Za dominancí Číny v oblasti baterií je její vertikální integrace napříč zbytkem dodavatelského řetězce, od těžby kovů až po samotnou výrobu baterie. Výhodou je také fakt, že v Číně je největší trh s prodejem elektrifikovaných vozidel na světě, který jen v roce 2021 představoval 52 % celosvětového prodeje elektrifikovaných vozidel. Polsko je na druhém místě s méně než desetinou kapacity Číny. Kromě toho má na svém území gigafactory od LG Energy Solution's ve Wroclawi, což je největší fabrika svého druhu v Evropě a jedna z největších na světě. V celkovém srovnání evropské země (včetně nečlenů EU) tvořily v roce 2022 pouze 14,2 % celosvětové výrobní kapacity baterií. Evropa je tedy daleko za Čínou.
Jak bude vypadat budoucnost?
Stejný web dokonce na základě globálních prognóz předpověděl, jak se bude vyvíjet výrobní kapacita lithium-iontových baterií do roku 2027. Dle propočtů by mělo dojít k poklesu na straně Číny ze současných 76,7 % na budoucích 69,3 % a obrovskému nárůstu výrobní kapacity v USA a Evropě.
Pozice | Stát | Výrobní kapacita | Podíl |
---|---|---|---|
1. | Čína | 6 197 GWh | 69,3 % |
2. | USA | 908 GWh | 10,2 % |
3. | Německo | 503 GWh | 5,6 % |
4. | Maďarsko | 194 GWh | 2,2 % |
5. | Švédsko | 135 GWh | 1,5 % |
6. | Polsko | 112 GWh | 1,3 % |
7. | Kanada | 106 GWh | 1,2 % |
8. | Španělsko | 98 GWh | 1,1 % |
9. | Francie | 89 GWh | 1,0 % |
10. | Mexiko | 80 GWh | 0,9 % |
11. | Ostatní | 523 GWh | 5,8 % |
USA v příštích pěti letech zvýší svou kapacitu více než 10krát díky novému zákonu o snížení inflace. Je to i díky automobilkám Ford, General Motors, Toyota nebo společnostem SK Innovation a LG Energy Solution, které v posledních měsících oznámily investice do výroby baterií v USA. Evropa bude mít v roce 2027 celkem šest států z předpokládaných top 10 zemí pro výrobu baterií. Současné a budoucí továrny na baterie v Evropě pocházejí od směsice domácích a zahraničních firem, včetně německého Volkswagenu, čínského CATLu a jihokorejského SK Innovation. Aby se USA a Evropa odpojila od závislosti na Číně, budou muset do roku 2030 investovat 87 miliard dolarů, respektive 102 miliard dolarů, aby byla uspokojena domácí poptávka po bateriích.