Kdo při jízdě v Audi A8 nese odpovědnost v režimu 3. stupně autonomního řízení?

Kdo při jízdě v Audi A8 nese odpovědnost v režimu 3. stupně autonomního řízení?
  • AI Traffic Jam Pilot se zatím spustí pouze při rychlosti do 60 km/h
  • Autopilotovi nedělají problémy ani neukáznění účastníci provozu
  • V automobilu se nachází první širokoúhlý laserový skener na světě

Audi A8 je jakožto první vozidlo s podporou třetí úrovně autonomního řízení vybaveno systémem Audi AI s podporou Traffic Jam Pilot. Jednou z největších zajímavostí je rozhodnutí automobilky nést 100% zodpovědnost v případě, že by se po dobu užívání tohoto režimu něco pokazilo. Podle definice Society of Automotive Engineers může být třetí stupeň autonomie aktivován pouze v určitých situacích a vhodných prostředích (obvykle jízda po dálnici). Pro řidiče to znamená, že může vykonávat jakoukoliv jinou činnost: pracovat, dívat se na filmy nebo si číst zprávy.

Kdy přesně může nejnovější Audi A8 přejít na třetí úroveň autonomního řízení, to se odvíjí od konkrétních podmínek. AI Traffic Jam Pilot totiž nelze jednoduše vypnout a zapnout, jak se vám zlíbí. Aby pilot dostal zelenou, musí nejprve splnit přesně dané podmínky stanovené výrobcem. Ve chvíli, kdy je možné funkci Traffic Jam Pilota spustit, vám dá auto signál zeleným zablikáním displeje infotainmentu.

U Audi A8 takováto situace nastane, jakmile se ocitnete v dopravní zácpě a pohybujete se rychlostí menší než 60 km/h. Musíte se však nacházet na dálnici – ve městech tuto funkci aktivovat nejde. Jakmile dálnici opustíte, systém to díky napojení na mapy HERE HD okamžitě rozpozná a systém vypne. Oznámení o blížícím se ukončení autopilota dá automobil s předstihem na vědomí. Pokud byste se chtěli na nedělní vyjížďce pokochat pěkným podzimním plenérem, máte smůlu. Autopilotovi nedělají problémy ani neukáznění řidiči, kteří vám znenadání „udělají myšku“. Ošetřeny jsou i situace, kdy byste si chtěli u zapnutého AI pilota dát šlofíka. Kamera umístěna v palubní desce vás sleduje a neustále vyhodnocuje četnost a frekvenci mrkání i pohyb obličeje. Pokud oči zavřete na příliš dlouho, systém vás varuje výstražným signálem. A pokud se „neprobudíte“ do deseti sekund, systém za vás odstaví auto ke krajnici.

V případě, že byste doopravdy nebyli schopni řízení převzít, vás po audiovizuálních signálech začne stahovat bezpečnostní pás a systém začne „křičet“ ještě víc. Potom s vámi auto pomocí brzdění párkrát zatřese, aby si získalo vaši pozornost. Pokud ani tak nezareagujete, odstaví se vozidlo na kraj, zapne výstražná světla a po deseti sekundách zavolá první pomoc. Mezitím odemkne dveře automobilu, aby se do něj mohla dostat pomoc, a rozsvítí světla v interiéru.

Autopilotovi nedělají problémy ani neukáznění řidiči, kteří vám znenadání ‚udělají myšku‘.

Za schopností provádět extrémně složité real-time výpočty stojí jednotka zFAS, která je „mozkem“ systému. Ta byla vytvořena společností Delphi a je uložena pod sedadlem řidiče. Uvnitř se mimo jiné nachází i čip NVIDIA Tegra K1, který nepřetržitě zpracovává 360stupňové záběry z okolí vozidla a rozpoznává nejrůznější objekty. V automobilu se nachází také první širokoúhlý laserový skener na světě s rozsahem 145 stupňů a dosahem 80 metrů. Najdete jej ve spodní třetině výrazné masky a disponuje samostatným stěračem a ohříváním pro zimní měsíce.

Dnešní technologicky vyspělé automobily tak brzdí už jen legislativa. Kdy se celosvětového schválení provozu komerčních automobilů s třetí úrovní autonomního řízení dočkáme, to zatím není jasné. V Německu využívání funkce Traffic Jam Pilot schváleno již bylo a ve Velké Británii by k tomu mělo dojít v roce 2019. Doufejme že další země budou brzy následovat.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze