Audi A8 je momentálně jediným vozem, který zvládá autonomní řízení úrovně 3. Do 60 km/h by tedy mělo být schopno jezdit zcela samo. Audi AI traffic jam pilot přebírá řízení vozidla na víceproudých silnicích s dopravou popojíždějící rychlostí až 60 km/h, pokud to legislativa na příslušném trhu povoluje a řidič tuto funkci aktivuje. Předpokladem automatizované jízdy je maximálně přesný obraz okolí v každém okamžiku. Klíčovou technologií pro dosažení tohoto stavu je umělá inteligence.
Audi však ani tak neusíná na vavřínech. Na globálně nejdůležitější odborné konferenci o umělé inteligenci – „NIPS“ v kalifornském městě Long Beach – ukazuje společnost Audi inovativní projekt předběžného vývoje. Jedná se o monokameru, která díky umělé inteligenci generuje velmi precizní prostorový model okolí vozidla. Konference podporovaná značkou Audi se koná od 4. do 9. prosince.
Projektový tým dceřiné společnosti Audi Electronics Venture (AEV) představuje nyní na konferenci NIPS (Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems) monokameru, která díky umělé inteligenci generuje velmi precizní prostorový model okolí. Tato technologie umožňuje přesně zaznamenávat okolí vozidla.
Jako senzor slouží běžně dostupná přední kamera, která snímá oblast před automobilem se zorným úhlem cca 120 stupňů a poskytuje 15 snímků za sekundu s rozlišením 1,3 megapixelu. Tyto snímky jsou následně zpracovány neuronovou sítí, v níž probíhá také tzv. sémantická segmentace. Přitom je každému pixelu přiřazena jedna ze 13 kategorií objektů. Na základě toho dokáže systém rozpoznávat ostatní osobní vozy, nákladní vozidla, domy, dopravní značení na vozovce, chodce i dopravní značky a rozlišovat mezi nimi.
Systém využívá neuronové sítě také pro získávání informací o vzdálenosti objektů. Vizualizace zde probíhá prostřednictvím tzv. linií ISO, což jsou virtuální vymezení, která definují konstantní vzdálenost. Na základě této kombinace sémantické segmentace a odhadu hloubky vzniká precizní prostorový model reálného okolí.
Technici Audi předem trénovali neuronovou síť pomocí metody „unsupervised learning“ (učení bez učitele), která na rozdíl od metody „supervised learning“ (učení s učitelem) nevyžaduje žádná předem roztříděná a klasifikovaná data. Na základě tohoto přístupu probíhá učení z pozorování situace a dění. Neuronová síť sledovala mnoho videí dopravních situací zaznamenaných stereokamerou. Z nich se síť naučila samostatně chápat pravidla, s jejichž pomocí vytváří prostorové informace z obrazů monokamery. Projekt společnosti AEV disponuje velkým potenciálem pro interpretaci dopravního dění.
Kromě AEV prezentují v expozici Audi na letošní konferenci NIPS vlastní témata z oblasti umělé inteligence také dva partneři z koncernu Volkswagen. Oddělení Fundamental AI Research datové laboratoře Data:Lab z koncernové divize IT se zaměřuje na učení bez učitele a optimální regulaci prostřednictvím tzv. variačního vyvozování, efektivní metody reprezentace rozložení pravděpodobnosti.
Tým Audi z laboratoře pro výzkum elektroniky Electronics Research Laboratory z kalifornského Belmontu ukazuje řešení pro jízdu na parkovištích a dálnicích založenou výhradně na umělé inteligenci. Řízení vozidla v příčném směru je přitom kompletně zajišťováno neuronovými sítěmi. Umělá inteligence se samostatně naučí generovat model okolí na základě dat z kamery a řídit automobil. Tento přístup nevyžaduje ani velmi přesnou lokalizaci, ani velmi přesné mapové podklady.
Audi při vývoji automobilů s funkcí autonomní jízdy profituje z rozsáhlé globální spolupráce v technické oblasti umělé inteligence, která zahrnuje inovativní a progresivní společnosti ze Silicon Valley, Evropy a Izraele.
Značka Audi se zúčastnila konference NIPS vlastní expozicí již v roce 2016 jako vůbec první výrobce automobilů. Audi je i v letošním roce sponzorem konference NIPS a hodlá svou síť kooperací v Kalifornii dále rozšiřovat. Specialisté na umělou inteligenci se mohou v expozici Audi na konferenci NIPS informovat také o pracovních příležitostech ve společnosti Audi.
Zdroj: tisková zpráva