Je libo Teslu po čínsku? Stojí jako Škoda Octavia

7
Je libo Teslu po čínsku? Stojí jako Škoda Octavia
Fotografie: Changan Automobile
  • Tesla Model 3 musí v Číně kromě tradiční konkurence čelit i nové hrozbě
  • Automobilka Changan Automobile postavila a prodává její kopii
  • Nabízí v lecčems srovnatelné parametry, ale za výrazně nižší cenu

Kdo si myslí, že Čína už má dostatečnou vlastní tvůrčí i ideovou základnu na to, aby nepotřebovala kopírovat úspěšné západní vzory (jak to v minulosti zcela otevřeně a ve velkém dělala a lacino tak přišla k obřímu know-how), je zjevně na omylu. Číňané podle oficiálních vyjádření nepovažují nepokryté kopírování za krádež duševního vlastnictví, ale za poctu tvůrci originálu. Takže podobným způsobem poctili desítky, možná stovky evropských automobilů a nyní se této cti opakovaně dostává Tesle, která je na tamějším trhu mimořádně úspěšná. A to zkrátka nedává domácím výrobcům spát. S firmou Xpeng, která od Američanů otevřeně okopírovala uživatelské rozhraní a dokonce i webové stránky, se Tesla dokonce soudila.

Prostě střižený interiér také spíše více než méně připomíná svůj nepokrytý americký vzor

Jedním z posledních plodů tohoto přístupu je sedan střední třídy Shenlan SL03. Ten je stejně velký jako Tesla Model 3, tvary se podobají rovněž spíš více než méně a koneckonců i samotný název auta nezapře, kde se inspiroval. Těžko soudit, zda jde o marketingový trik Číňanů, či pouhý posměšek vůči západním firmám, jak jsou při vymáhání svých práv na duševní vlastnictví v Číně proti domácím firmám prakticky bezmocné. Pravdou ale je, že na domácí zákazníky tento přístup zafungoval 100% a automobilka Changan Automobile nasbírala podle electrek.co pouhých několik hodin po oficiální premiéře modelu Shenlan SL03 15 000 rezervací. Ty hodlá do konce roku uspokojit a napřesrok začít vyrábět dalších 15 000 Shenlanů měsíc co měsíc.

Tesle se nápadně podobá i prostě řešený interiér s obřím displejem uprostřed, i udávaný dojezd 515 či 705 km podle čínských norem. Ostatně ji s Changanem spojuje i dodavatel baterií CATL. Na vývoji se ovšem podílel i elektronický gigant Huawei, který má s licenčními vztahy se západem rovněž své zkušenosti. A co stálo za ohromujícím úspěchem? Nejspíše cena. Ta totiž začíná na 183 900 jüanech, což je zhruba 704 000 Kč a pro zajímavost je to prakticky stejně jako tamější cena Octavie 2.0 TDI v základní výbavě. Tesla Model 3 ovšem v říši středu začíná na 279 900 jüanech, což je 1,07 milionu korun. Zda je Tesla o tolik lepší, o kolik je dražší, v tuto chvíli těžko soudit. Ale Číňané už svůj názor vyjádřili.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Pardón, ale já tam Teslu 3 nevidím. A nebo je každý sedan střední třídy kopií Tesly 3? :-D A když evropské automobilky vesele kopírují designové trendy, je to v pořádku, když to udělá někdo v Číně, byť tam vlastně často navrhují auta lidé z Evropy a Koreje (Jižní), tak je to hrozné haló! :-D
Ale občas jsou některé titilky hold jenom Clickbait.
Martin Lacina
Neni to TM3. Ma to totiz jako kazde normalni auto kaplicku…

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze