Kdo si myslí, že Čína už má dostatečnou vlastní tvůrčí i ideovou základnu na to, aby nepotřebovala kopírovat úspěšné západní vzory (jak to v minulosti zcela otevřeně a ve velkém dělala a lacino tak přišla k obřímu know-how), je zjevně na omylu. Číňané podle oficiálních vyjádření nepovažují nepokryté kopírování za krádež duševního vlastnictví, ale za poctu tvůrci originálu. Takže podobným způsobem poctili desítky, možná stovky evropských automobilů a nyní se této cti opakovaně dostává Tesle, která je na tamějším trhu mimořádně úspěšná. A to zkrátka nedává domácím výrobcům spát. S firmou Xpeng, která od Američanů otevřeně okopírovala uživatelské rozhraní a dokonce i webové stránky, se Tesla dokonce soudila.
Jedním z posledních plodů tohoto přístupu je sedan střední třídy Shenlan SL03. Ten je stejně velký jako Tesla Model 3, tvary se podobají rovněž spíš více než méně a koneckonců i samotný název auta nezapře, kde se inspiroval. Těžko soudit, zda jde o marketingový trik Číňanů, či pouhý posměšek vůči západním firmám, jak jsou při vymáhání svých práv na duševní vlastnictví v Číně proti domácím firmám prakticky bezmocné. Pravdou ale je, že na domácí zákazníky tento přístup zafungoval 100% a automobilka Changan Automobile nasbírala podle electrek.co pouhých několik hodin po oficiální premiéře modelu Shenlan SL03 15 000 rezervací. Ty hodlá do konce roku uspokojit a napřesrok začít vyrábět dalších 15 000 Shenlanů měsíc co měsíc.
Tesle se nápadně podobá i prostě řešený interiér s obřím displejem uprostřed, i udávaný dojezd 515 či 705 km podle čínských norem. Ostatně ji s Changanem spojuje i dodavatel baterií CATL. Na vývoji se ovšem podílel i elektronický gigant Huawei, který má s licenčními vztahy se západem rovněž své zkušenosti. A co stálo za ohromujícím úspěchem? Nejspíše cena. Ta totiž začíná na 183 900 jüanech, což je zhruba 704 000 Kč a pro zajímavost je to prakticky stejně jako tamější cena Octavie 2.0 TDI v základní výbavě. Tesla Model 3 ovšem v říši středu začíná na 279 900 jüanech, což je 1,07 milionu korun. Zda je Tesla o tolik lepší, o kolik je dražší, v tuto chvíli těžko soudit. Ale Číňané už svůj názor vyjádřili.
Ale občas jsou některé titilky hold jenom Clickbait.