Je dobojováno. Bezplatné parkování elektromobilů v Praze končí

4
Je dobojováno. Bezplatné parkování elektromobilů v Praze končí
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Po dlouhých jednáních padl konkrétní návrh úpravy zvýhodnění parkování lokálně bezemisních vozidel
  • Ten podle očekávání ruší úplné osvobození od poplatků za stání v modrých zónách
  • Obsahuje však jedno právně sporné opatření

Dopravní výbor zastupitelstva doporučil podle ČTK po složitém vyjednávání městské radě schválený návrh na úpravu rezidenčního parkování v Praze. Ten ruší hlavní výhodu elektromobilistů, totiž bezplatné parkování na modrých rezidentských zónách. Její platnost byla několikrát mimořádně prodloužena, protože Praha není dlouhodobě schopna dokončit čím dál akutnější komplexní reformu pražského parkování, která by reflektovala skutečné potřeby Pražanů i dojíždějících a reagovala na nové skutečnosti a trendy. Město ovšem zároveň ovšem musí snižovat škodlivé emise, generované na svém území a právě bezplatné parkování pro elektromobily a plug-in hybridy se ukázalo jako účinný prostředek k jejich relativně rychlému rozšiřování.

Elektromobilisté (spolu s majiteli vodíkových aut) tak začnou platit za rezidenční parkování místo očekávaného začátku prázdnin až na jejich konci, tedy od 30. srpna. Dostanou však 50% slevu, za první vozidlo tak zaplatí ročně 600 Kč. Sleva se nevztahuje na vozy typu plug-in hybrid (PHEV), jichž se dosud rovněž týkalo bezplatné parkování, od počátku platnosti úpravy tedy začnou platit stejně, jako všechna ostatní spalovací auta. Novinkou úpravy je možnost pro abonenty parkovat za 24 000 Kč ročně kdekoliv po Praze, zatímco stávající model, který zůstává nadále v platnosti, je ohraničen jednotlivými městskými obvody. Předseda výboru Sedeke to označil za férovou cenu, ačkoliv by podobná možnost měla být pro platící abonenty samozřejmostí, byť ohraničenou případnou vzdáleností od centra, nikoliv hranicí městského obvodu. Nedávno zrušená přenosná parkovací karta se v návrhu neobjevila.

Zároveň s tím nechá rada zpracovat analýzu nízkoemisních zón, reflektujících chystné zpřísnění emisních limitů od roku 2030. Mírně odlišný návrh předložil náměstek pro dopravu Hřib, ten měl bezemisním vozidlům za 25 tisíc korun ročně povolit pouze ve smíšených a návštěvnických zónách, a to mimo Prahy 1 a 2, poloviční slevu za běžné parkování v zónách obsahoval také.

Návrh ovšem obsahuje potenciálně problematické zvýhodňování Pražanů před řidiči bezemisních vozidel odjinud, jichž by se sleva netýkala, jak upozornil Hřib. Pokud by ministerstvo shledalo jeho nezákonnost, mohlo by po jej pozastavit, to by ale zablokovalo celý systém rezidentského parkování, upraveného stejnou normou.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Škoda, bylo to tak pohodlné. Za 24 tis. ročně se mi to nevyplatí, parkovné mě stálo nejvíce 20 tis. za rok, v době, kdy jsem parkoval opravdu často, nyní to je odhadem 10 tis, ročně. Bohužel problém je, že v některých místech, kde jsem stál 3-4 hodiny (divadlo, firemní akce apod.) tak je nyní omezené parkování na 2 hodiny, tedy už je jedno, zda člověk dostane pokutu za překročení nebo nezaplacení vůbec. Havně neustálé hlídání parkovací doby a její prodlužování je opruz, doufám, že se o to postará nějaké aplikace. Radnice vybere o 100 mil. Kč ročně více na parkovném, což je pro ni nepodstatné a zkomplikuje lidem život.

Uvidíte jak hodně poklesnou registrace PHEV ve Středočeském kraji, to byla velká motivace pro lidi, co parkují v Praze. Podle mě se tito lidé vrátí ke spalovacím autům, protože stejně v drtivé většině se jednalo o firemní auta, která nenabíjeli.

Celkově dojde k tomu, že lidé omezí ježdění do centra s EV, raději si vezmou spalovací taxi, což byl asi zamýšlený účel radnice, aby se uvolnila parkovací místa v centru a mohli tam zase pěkně parkovat spalovací auta.
Jan Schoedlbauer
Jan Schoedlbauer
Dá se paradoxně říct, že tomu i fandím. Jako EVčkáři i tak budeme mít příjemnou slevu na modrou a PHEV se jen zneužívaly. Rozdělení pravidel pro čisté BEV a PHEV je věc, která se měla v zásadě udělat hned na začátku. Když to má prditko a něco to vypouští, navíc dost často bez využití baterky, jsou stejné podmínky absurdní. Nemyslím, že by to mělo záporný vliv na počty registrací bateriových aut v hlavním městě...
Tomas Kot
Tomas Kot
No a jak to tedy bude kdyz prijedu s el autem do prahy?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze