Pokud patříte mezi ty, kteří si kvůli bezplatnému parkování po celém území Prahy (na modrých a fialových zónách) pořídili vůz s technikou plug-in hybrid či rovnou elektromobil, musíte pamatovat na to, že letos 31. prosince tato výsada bez výjimky končí. Původní motivace politického vedení hl. města Prahy, aby obyvatelé Prahy ušetřili a současně uvažovali o nákupu co nejčistších osobních a užitkových vozidel, tak od 1. ledna příštího roku pozbyde celého smyslu. Volné bezplatné parkování elektromobilů, plug-in hybridů s emisemi CO2 do 50 gramů na km (a vodíkových aut) na modrých a fialových zónách je delší dobu trnem v oku hlavně odpůrcům elektromobility, kteří takovou výhodu již zkraje zavedení naprosto odsuzovali a brali ji jako šikanu obyčejných lidí, kteří musí jezdit starším benzinový či naftovým autem bez nároku na registrační značku s písmeny EL.
A společně s tím nastává otázka, co bude následovat v okamžiku, kdy každý z majitelů elektromobilu bude muset od 1. ledna 2025 povinně platit za své parkovací místo v Praze? Bude přitom naprosto jedno, zda se jedná o firemní vozidlo, klasické osobní vozidlo jedné z mnoha pražských rodin a nebo v našem případě o testovací novinářský vůz, který se po týdnu vrátí zpět do dealerství. Poplatky neminou nikoho a kdo bude neochotný platit roční poplatek za místo ve své ulici, toho brzy dostane hodně nepopulární „špehovací autíčko“ s kamerami a majáčky na střeše. Již dnes je jasné, že tohle bude problém a nemalá část obyvatel Prahy (a taktéž dojíždějících za prací) si zrušení bezplatného parkování nebudou chtít nechat líbit. Jsme Češi a jako národ máme pověst, že chceme každé omezující nařízení obejít či na něm najít výhrady, kvůli kterým nemusí být platné.
Jediným a zákonně platným řešením by ale mohla být nová rada města, která by bezplatné parkování pro vozidla s ekologickým typem pohonu jednoduše znovu obnovila a uvedla v okamžitou platnost. Jenže to je zatím v nedohlednu. Přitom je to tak jednoduché. Rozhodnutí o bezplatném parkování pro elektromobily je vždy čistě v dikci dotyčné obce. Současný benefit je tak možný prakticky v každém městě. Jenže to by současně znamenalo odliv financí do tamních městských kas, takže jsme zase na začátku. Sami jsme zvědavi, co nastane po prvním lednu příštího roku a zda se najde řešení, které bude pro všechny přijatelné a nejméně bolestivé.
Rika se, ze rast poctu parkujicich EL vozu je exponencialni. Soucasne jsou s posmechem komentovany prirustky novych registraci BEV vozu. Dokonce jsem slysel, ze ty vozy defacto neexistuji, protoze to jsou jenom vyjimecne registrace :))
Vim, ze se nebavime jenom o BEV, tento benefit maji i PHEV, ale je neskutecne jak se dokaze lhat a manipulovat i kdyz jsou tyto cile ve vzajemnem konfliktu.