Konec bezplatného parkování pro elektromobily v Praze se blíží. Co se stane pak?

15
Konec bezplatného parkování pro elektromobily v Praze se blíží. Co se stane pak?
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Konec bezplatného parkování pro vozy EV a PHEV končí letos 31. prosince
  • Od prvního ledna nového roku bude muset každý majitel vozu platit klasické parkovné
  • Zatím je řešení celé věci v nedohlednu

Pokud patříte mezi ty, kteří si kvůli bezplatnému parkování po celém území Prahy (na modrých a fialových zónách) pořídili vůz s technikou plug-in hybrid či rovnou elektromobil, musíte pamatovat na to, že letos 31. prosince tato výsada bez výjimky končí. Původní motivace politického vedení hl. města Prahy, aby obyvatelé Prahy ušetřili a současně uvažovali o nákupu co nejčistších osobních a užitkových vozidel, tak od 1. ledna příštího roku pozbyde celého smyslu. Volné bezplatné parkování elektromobilů, plug-in hybridů s emisemi CO2 do 50 gramů na km (a vodíkových aut) na modrých a fialových zónách je delší dobu trnem v oku hlavně odpůrcům elektromobility, kteří takovou výhodu již zkraje zavedení naprosto odsuzovali a brali ji jako šikanu obyčejných lidí, kteří musí jezdit starším benzinový či naftovým autem bez nároku na registrační značku s písmeny EL.

A společně s tím nastává otázka, co bude následovat v okamžiku, kdy každý z majitelů elektromobilu bude muset od 1. ledna 2025 povinně platit za své parkovací místo v Praze? Bude přitom naprosto jedno, zda se jedná o firemní vozidlo, klasické osobní vozidlo jedné z mnoha pražských rodin a nebo v našem případě o testovací novinářský vůz, který se po týdnu vrátí zpět do dealerství. Poplatky neminou nikoho a kdo bude neochotný platit roční poplatek za místo ve své ulici, toho brzy dostane hodně nepopulární „špehovací autíčko“ s kamerami a majáčky na střeše. Již dnes je jasné, že tohle bude problém a nemalá část obyvatel Prahy (a taktéž dojíždějících za prací) si zrušení bezplatného parkování nebudou chtít nechat líbit. Jsme Češi a jako národ máme pověst, že chceme každé omezující nařízení obejít či na něm najít výhrady, kvůli kterým nemusí být platné.

Jediným a zákonně platným řešením by ale mohla být nová rada města, která by bezplatné parkování pro vozidla s ekologickým typem pohonu jednoduše znovu obnovila a uvedla v okamžitou platnost. Jenže to je zatím v nedohlednu. Přitom je to tak jednoduché. Rozhodnutí o bezplatném parkování pro elektromobily je vždy čistě v dikci dotyčné obce. Současný benefit je tak možný prakticky v každém městě. Jenže to by současně znamenalo odliv financí do tamních městských kas, takže jsme zase na začátku. Sami jsme zvědavi, co nastane po prvním lednu příštího roku a zda se najde řešení, které bude pro všechny přijatelné a nejméně bolestivé.

Diskuze ke článku
Tomáš Veselý
Tomáš Veselý
Tak hlavne byl nesmysl tuto vyhodu zavest i pro PHEV. Spousta firemnich vozu nabijecku videla jen z dalky a je fakticky provozovana vyhradne v rezimu spalovaciho motoru…
elektromobilista novy
Naposledy upraveno: 24. 9. 12:41
Me by zajimalo jak velky je to problem ponechat tento benefit pro vynosy mesta. Z dat sbiranych "bonzo" carem museji mit docela slusny prehled o poctu dnu, pripadne "vozohodin" proparkovanych EL vozidlami. Verim, ze to dokazi sparovat i na vozy parkujici v miste bydliste vlastnika. Takove by mely z analyzy vypadnout.

Rika se, ze rast poctu parkujicich EL vozu je exponencialni. Soucasne jsou s posmechem komentovany prirustky novych registraci BEV vozu. Dokonce jsem slysel, ze ty vozy defacto neexistuji, protoze to jsou jenom vyjimecne registrace :))
Vim, ze se nebavime jenom o BEV, tento benefit maji i PHEV, ale je neskutecne jak se dokaze lhat a manipulovat i kdyz jsou tyto cile ve vzajemnem konfliktu.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Skoro denně jezdím do Prahy pracovat a bez auta to nejde dělat. Až zavedou placení, tak odmítám zákazníky v Praze. Nejsem ochoten starat se neustále o placení parkovného a přesvědčování zákazníka, že mi to musí uhradit.
Josef L
Josef L
Jde jen o peníze, Praha za tím vidí 100 mil. Kč do kasičky (na prémie). Je to ostuda, jak je to nastaveno a započítávat do toho PHEV byl od začátku nesmysl. Hlavně že neustále omezují průjezdnost města, přidělávají cyklopruhy, po kterých by jezdil leda sebevrah a vyhazují nesmyslné peníze např. na opravy silnic, které to nepotřebují, nebo kropení silnic (což stojí miliony) a podobné kraviny. Lidé, kteří byly na vážkách s koupením EV mají nyní jasný signál - Praha nebude toto preferovat, kupte si pětilitr s dvojturbem, Magistrátu je to u zadele.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze