Tesla po dlouhých měsících spekulací a úniků představila facelift svého nejprodávanějšího Modelu Y. Juniper, jak se faceliftovanému modelu přezdívá, přináší jak dlouho očekávané a zejména potřebné designové oživení, tak nový interiér a technologická vylepšení. Díky lepší aerodynamice má delší dojezd, je tišší a díky úpravám podvozku je pohodlnější. My jsme jako jedni z prvních v Česku měli možnost podrobně nový Model Y prozkoumat.
Nová Tesla Model Y v Česku! Jaká je?
Původní Tesla Model Y vstoupila na trh v roce 2019 a od té doby Tesla vyrobila více než 3,5 milionu kusů toho velmi úspěšného modelu. Tak úspěšného, že se v roce 2023 i 2024 stal nejprodávanějším autem na celé planetě, a to bez ohledu na typ pohonu. Model Y bodoval i v Česku, kde se stal nejprodávanějším elektromobilem. V uplynulých třech letech je evropským zákazníkům dodáván Model Y z německé Gigafactory. A Tesla nyní chce úspěchy svého nejprodávanějšího modelu prodloužit a přichází tak s dlouho očekávaným faceliftem.
Hlavní změny faceliftu
- Nový design přední a zadní části
- Nový interiér s ambientním osvětlením, pohodlnějšími a odvětrávanými sedačkami a displejem pro druhou řadu sedadel
- Vylepšená aerodynamika prodloužila dojezd o 11 km (Standard Range) nebo 35 km (Long Range AWD)
- Pohodlnější podvozek s technikou převzatou z Modelu 3
- O 20 % lepší odhlučnění
- Přidaná přední parkovací kamera a páčka pro blinkry
Hezčí design ve stylu Cybertrucku a konečně přední kamera!
Tesla se při faceliftu modelu Y vydala mnohem dál než většina ostatních automobilek, které obvykle mění jen minimum dílů, zejména grafiku světel. Tesla však přepracovala tvar kapoty, světel, blatníků a kompletně změnila také zadní část vozu. Výrazně se zaměřila také na aerodynamiku. Celkově tak došlo k mnohem větším změnám, než by se mohlo zdát. Původní design modelu Y už působil zastarale a připomínal nafouknutý Model 3. Nový Model Y je už jiná káva a naživo vypadá skutečně výborně.
Přední část vozu je zcela nová. Design čerpá inspiraci z modelu Cybertruck, což je patrné na úzkém světelném pásku, který připomíná právě Cybertruck nebo nový Cybercab. Hlavní matrixová světla jsou umístěna v samostatném modulu pod tímto páskem tak, jak je to dnes módní a jak to předvedla už celá řada jiných výrobců. Od Citroenu, přes BMW až třeba po Audi.

Velkou novinkou je konečně přidání přední parkovací kamery, která dosud z nepochopitelných důvodů u Tesel chyběla, která umožňuje pohled zepředu přímo na displeji infotainmentu. Tesla nejen po dlouholeté kritice kameru přidala, ale dala si záležet na její použitelnosti, je totiž vyhřívaná a lze ji i opláchnout. I přes její exponované umístění by i v zimních měsících mělo být díky tomu možné ji udržovat čistou.
Boční profil vozu zůstal téměř beze změn, kromě nového designu kol, což je u faceliftů běžné. Novinkou jsou ale četná aerodynamická vylepšení, všimnout si lze například nových zpětných zrcátek s rýhou, která usměrňuje proudění vzduchu. Jiné jsou difuzory, přední nárazník nebo podběhy kol. Tesla se na aerodynamiku zaměřila výrazně, což vedlo ke zlepšení o 5 % a zvýšení dojezdu o 35 km podle WLTP u verze s větší baterií a o 11 kilometrů u menší baterie, a to přestože kapacity baterií i motory zůstaly stejné. Tesla se také zaměřila na spotřebu jednotlivých elektrických komponent, které by nyní měly být úspornější.
Také zadní část vozu prošla radikální změnou, která byla více než potřeba. Nový zadní LED pásek je nejen estetický, ale vůbec poprvé mezi výrobci používá zcela netradiční přístup, kdy se světlo od LED pásku odráží od speciálního povrchu pod ním, což vytváří zajímavý vizuální efekt a písmena „Tesla“ jsou zde díky tomu elegantně zvýrazněna. Pokud je ale auto vypnuté, černá reflexní plocha pod světlem může působit trochu zvláštně, ale to je spíše otázka vkusu.

Zadní část doplňuje výraznější spoiler, přepracovaný nárazník a difuzor, což přispívá k lepší aerodynamice. Celkově je facelift modelu Y velmi povedený. Naživo působí vůz moderně, svěže a originálně. Výrazně se odlišuje od původního designu, který už byl okoukaný a Model Y si na ulici s jiným vozem nespletete. Na facelift jde o skutečně velkou změnu, kterou lze jen pochválit a troufám si říci, že Model Y bude velmi dobře vypadat po mnoho následujících let.
Nový interiér ve stylu Modelu 3. A má páčku pro blinkry!
Ještě větší změnou, než exteriér, prošel interiér. Zde se ale moc překvapení nekoná, Model Y totiž přebírá povedené změny a vylepšení z nedávno faceliftovaného Modelu 3 (Highland). Veganskému interiéru, který můžete mít v černé nebo bílé verzi, nově dominuje barevný LED pásek pod čelním sklem táhnoucí se až ke dveřím. Na nich najdeme nové materiály – příjemný textil, měkčené plasty a umělou kůži, která působí výrazně prémiověji, než u starého, poněkud levně působícího Modelu Y. Nicméně stejně jako u Modelu 3, ani zde se nesetkáme s pravým ambientním osvětlením v interiéru, který je ve tmě jinak takřka úplně tmavý. Rozdílem je tak skutečně jen barevný LED pásek.

Na středovou konzoli přidala Tesla pravý hliník, kapsy ve dveřích mají nyní polstrování ze všech stran, dveře mají větší otevírací tlačítko a celkově působí interiér dospělejším, luxusnějším a prémiovým dojmem. Kde Tesla výrazně zabrala jsou také sedadla, která hned na první posez působí komfortnějším dojmem, oceňuji zejména delší sedák. Díky perforování jsou nově nejen vyhřívaná, ale i odvětrávaná (jen ty vpředu). Oproti konkurenci sice stále chybí masážní funkce, ale i toto je velký posun kupředu.
A že Tesla naslouchá přáním zákazníkům je vidět nejen na přidání přední kamery, ale i na přítomné páčce u volantu pro blinkry! Její kritizovaná absence u Modelů X, S i 3 nahrazená nepraktickými dotykovými tlačítky na volantu se u mnoha uživatelů nesetkala s pochopením a je skvělé, že se Tesla rozhodla pro navrácení, respektive neodstranění. Volič směru u volantu už ale chybí a směr jízdy je nutno volit na dotykovém displeji, to mi ale osobně nevadí.
Velký rozdíl čeká na cestující na zadních sedadlech. Ty mají lepší konstrukční zpracování, znatelně delší sedák a poskytují tak pro stehna lepší oporu, zejména delším lidem. Opět musím ocenit rovnou podlahu, vybrání pro nohy páté osoby a po vzoru Modelu 3 přibyl také osmipalcový displej pro ovládání klimatizaci i multimédií. Klimatizace je ale bohužel stále jen dvouzónová a teplotu si vzadu nastavit nelze. Zadní sedadla dělená v poměru 2:3 lze i elektricky polohovat (pouze opěradlo), a to jak před displej, tak pomocí tlačítek na boku sedadel. V kufru přibyla také tlačítka na jejich kompletní elektrické sklopení do roviny, což je velmi praktické. Tlačítkem je lze opět elektricky vrátit zpět.
V kufru navíc Tesla nahradila kritizované rovné plato mnohem praktičtějším skládacím. Stále bych uvítal spíše zasouvací nebo sklápěcí, jako u konkurence, ale i toto je velký krok vpřed. Celkový objem kufru se zmenšil o 20 litrů, bohužel Tesla nezveřejňuje konkrétní VDA hodnoty objemu kufru po plato, takže přesný objem zůstává záhadou. Přední kufr má nově automaticky otvírací kapotu (zavřít ji ale musíte ručně) a je o poznání větší než u staršího Modelu Y, bohužel Tesla ani zde konkrétní objemy nesděluje.
Pohodlnější a tišší jízda
Zásadním rozdílem má být pohodlnější a tišší jízda díky přepracovanému podvozku po vzoru Modelu 3. Ten jsem za jízdní komfort chválil a je u něj vidět, jak moc Tesla dospěla. Pokud se to samé povedlo převést také do Modelu Y, bude to velký posun kupředu od tvrdého a nepříliš pohodlného předchozího Modelu Y. To budeme moci vyzkoušet zhruba za 3 týdny, kdy budeme moci nový Model Y projet.

Díky zavedení dvojitých akustických skel a novým materiálům tlumícím hluk má nový model Y nabízet také o poznání tišší jízdu. Hluk od kol a vozovky je snížen o 22 %, hluk způsobený nárazem o 20 % a hluk způsobený větrem o 20 %. Nová nízkoemisní skla také odrážejí o 26 % více sluneční energie, což v kombinaci s tišší a účinnější klimatizací pomáhá i přes velkou skleněnou střechu udržovat komfortní teplotu v létě. Uvidíme, jaká bude praxe.
Baterie i motory zůstaly
Ačkoliv různé úniky předpokládaly verzi s větší baterií, mnohem větším dojezdem a dalšími zásadními změnami, realita je jiná. Tesla nakonec nechala baterie úplně stejné a na výběr bude tedy opět větší Li-Ion baterie využitelnou kapacitou 75 kWh nebo menší Lithium železo fosfátová baterie s využitelnou kapacitou 57,5 kWh. Kromě zmiňovaných změn na podvozku a aerodynamice nechala Tesla rovněž stejné motory. Technické změny jsou tedy v tomto ohledu minimální a je to trochu škoda, protože konkurence se už na Teslu dotáhla a v dojezdu i efektivitě na dálnici je často i lepší.
Technické parametry Tesla Model Y facelift (2025) Long Range AWD
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 792 × 1 982 × 1 624 mm, 1 992 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 324 kW, 441 koní, točivý moment: 420 Nm |
Baterie | 78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,3 kWh / 100 km, dojezd: 568 km |
Cena od | 1 299 900 Kč |
Stejně jako v mnoha jiných případech, startuje Tesla s omezenou nabídkou motorizací, kterou bude postupně rozšiřovat. V Česku je zatím dostupná pouze takzvaná Launch Series za vysokou cenu 1,5 milionu korun včetně DPH, což je model s pohonem všech kol, který nabídne dojezd 568 kilometrů a zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,1 vteřiny díky přidanému acceleration boostu. V rámci Launch Series dostanete také tažné zařízení, speciální úpravy v interiéru, speciální badge a označení a pár exkluzivních prvků v interiéru. Pokud se vše sečte, je nový Model Y o něco dražší než původní (zhruba 30 tisíc Kč), ale není to velký rozdíl. Launch Series si tak pořídí hlavně skuteční nadšenci. Lze ale očekávat, že po náběhu prodejů Tesla uvede i běžné verze, které budou cenově blíže původnímu Modelu Y.
Technické parametry Tesla Model Y facelift (2025) Standard Range RWD
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 792 × 1 982 × 1 624 mm, 1 921 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 220 kW, 299 koní, točivý moment: 420 Nm |
Baterie | 60 kWh (57,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,3 kWh / 100 km, dojezd: 466 km |
Cena od | 1 099 900 Kč |
V Asii už je dostupná i základní verze s pohonem zadních kol a dojezdem 466 kilometrů, což je o 11 kilometrů více než u staré verze. Časem se určitě dočkáme také ostré Performance verze nebo verze s pohonem zadních kol. Stejně jako u předchozího modelu Y platí, že pro Evropany se budou všechny verze vyrábět v německé Gigafactory u Berlína.
Tesla budě opět bodovat
První faceliftované Modely Y budou evropským zákazníkům doručeny v březnu a rozhodně je na co se těšit. Auto je mnohem pohlednější, dospělo i v interiéru a Teslu musím ocenit i za naslouchání zákazníkům, díky čemuž jsme se (konečně!) dočkali přední parkovací kamery, návratu páčky blinkrů nebo praktičtějšímu řešení kufru nebo interiéru. Naopak je škoda, že jsme se nedočkali pokroku v bateriích či motorech. Společně s vylepšeným jízdním komfortem a odhlučněním se ale rozhodně díváme na velmi povedený facelift, který má na to kralovat žebříčkům prodejů po několik dalších let.
Jel jsem Highlandem Performance po dálnici a nedá se nic dělat...i v performance na normal podvozek to bylo lepší/tišší svezení jak v novým Passatu do kterýho jsem bezprostředně přesed...co pak LR/SR...