Jak prodlužuje špičková aerodynamika dojezd elektromobilu Škoda Enyaq iV?

1
Jak prodlužuje špičková aerodynamika dojezd elektromobilu Škoda Enyaq iV?
Fotografie: Martin Pultzner, fdrive.cz
  • Odpor vzduchu snižuje aerodynamický tvar karoserie, aktivní rolo systému chlazení, přední nárazník se vzduchovými clonami Air Curtains a aerodynamická kola
  • Díky optimalizovanému profilu střechy, speciálně tvarovaným vnějším zpětným zrcátkům a rovnému podvozku s difuzorem zadního nárazníku dochází k menším turbulencím vzduchu za vozem
  • Komplexní soubor efektivních aerodynamických řešení zajišťuje hodnotu součinitele odporu vzduchu cx od 0,257

Maximální dojezd nového vozu Škoda Enyaq iV činí více než 520 km, přičemž SUV těží z vynikající aerodynamiky. Díky svému aerodynamickému tvaru karoserie dosahuje první čistě elektrický model značky Škoda, postavený na modulární elektrifikované platformě (MEB) koncernu Volkswagen, vynikající hodnoty součinitele odporu vzduchu cx od 0,257. Kromě karoserie, která byla kompletně aerodynamicky optimalizována, přispívá k této výborné hodnotě také řada chytrých prvků: speciální aerodynamická kola, aktivní rolo chlazení v centrálním přívodu vzduchu na přídi vozu a rovněž speciálně tvarovaná vnější zpětná zrcátka, která nejsou umístěna v okenním trojúhelníku A-sloupku, ale na přední části dveří.


Škoda Enyaq iV vychází jako první sériový model české automobilky z modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Toto čistě elektrické SUV se bude vyrábět v hlavním závodě společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi, bude tak jediným modelem na bázi modulární platformy MEB, jehož výroba bude probíhat v Evropě mimo Německo. Karoserie je navržena tak, aby byla jak emocionální, tak aerodynamická. V kombinaci s účinným elektromotorem o výkonu 150 kW urazí Enyaq iV 80 v režimu WLTP s plně nabitou baterií více než 520 kilometrů.

Aktivní chladicí rolo řídí podle potřeby přívod vzduchu

V přední části vozu Enyaq iV se v centrálním přívodu vzduchu nachází nastavitelné chladicí rolo. V závislosti na potřebě vzduchu pro chlazení elektrického pohonu, lithium-iontové baterie a klimatizace, otevře elektronika chladicí rolo vždy pouze tak, na kolik je to nutné. Pokud je rolo úplně zavřené, dochází k výraznému zlepšení aerodynamiky vozu a k prodloužení dojezdu až o sedm kilometrů. Důmyslný tvar spodní části předního nárazníku a unikátně tvarované spoilery před předními koly směrují vzduch pod vozidlo, kde proudí podél podvozku a baterie. Společně se vzduchovými clonami Air Curtains, umístěnými v předním nárazníku pro další zrychlení vzduchu, optimalizují tyto prvky proudění vzduchu současně kolem podběhů kol směrem k zadní části automobilu. Protože jen samotná kola tvoří přibližně 25 % odporu vzduchu, jsou pro model Enyaq iV k dispozici aerodynamická kola z lehké slitiny, jež snižují vzduchové turbulence.

Škoda Enyaq (2020)

Vnější zpětná zrcátka, střešní spoiler a difuzor na zadním nárazníku minimalizují odpor vzduchu za vozem

K dosažení nízkého součinitele odporu vzduchu výrazně přispívá také snížení turbulencí za vozidlem. Protažený profil střechy a střešní spoiler s integrovanými finlety po stranách zvyšují přítlak vozu a společně s odtrhovými hranami zadního nárazníku zajišťují hladké proudění vzduchu kolem karoserie. Ke snížení turbulencí a ke zlepšení proudění vzduchu pod automobilem přispívá i plochý podvozek. Kromě toho snižuje turbulence za vozidlem také kombinace střešního spoileru a difuzoru zadního nárazníku s integrovaným spoilerem. Proudění vzduchu kolem vozu ovlivňují také aerodynamicky a aeroakusticky optimalizovaná vnější zpětná zrcátka, jejichž tvar vede vzduch cíleně směrem k zádi. Právě z tohoto důvodu jsou zpětná zrcátka umístěna na přední části dveří a nikoliv v trojúhelníku okna A-sloupku.

Škoda Enyaq (2020) 60 iV

Rozměry4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 1 998 kg
Výkon132 kW
Baterie62 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)404 km
Diskuze ke článku
Max Sidy Baldé
Max Sidy Baldé
Možná by nebylo od věci uvést součinitel odporu vzduchu jiných aut před tím než označíte Enyaq jako špičkový, 0.257 nevím co je na tom špičkového, běžná auta typu Opel Astra, mají součinitel menší, je to lehce lepší než dvacet let staré kombiky a dokonce i TMX která je velká jako stodola má soucinitel výrazně lepší tuším 2,4. Špičkové to může být možná v porovnání s krabicí typu Mercedes G ale ten má mnohem více předností než odpor vzduchu. 0.257 není na vysoký kombi špatné ale nevím jestli bych to nazýval špičkovým.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze