Jak nabíjet elektromobil za jízdy? Možnosti existují a už se i testují

Jak nabíjet elektromobil za jízdy? Možnosti existují a už se i testují
Fotografie: renault.cz
  • Při testování se Renault Kangoo Z.E. nabíjel při rychlosti 110 km/h
  • V roce 2022 bude na jednom švédském ostrově 1,6 kilometrů dlouhá testovací dráha
  • Momentálně musíme elektromobil nabíjet na parkovištích, v obchodních centrech či doma

Po prodloužení dojezdu elektromobilů a po zvýšení rychlosti jejich dobíjení může být dalším krokem v oblasti rozvoje elektrické dopravy zavedení dynamické bezdrátové technologie nabíjení elektrických vozidel.

První takové zkoušky s modely Renaultu již proběhly. Na dvou Renaultech Kangoo Z.E. bylo na speciální dráze ve francouzském Satory vyzkoušeno nabíjení při jízdě rychlostí 100 km/h. Jednalo se o součást projektu FABRIC, v rámci kterého firmy Qualcomm Technologies a Vedecom zabudovaly do experimentální dráhy hlavní část systému dynamického nabíjení a současně Renault nainstaloval druhou část systému do dvou sériových automobilů Renault Kangoo Z.E.. Zkušenosti z testu prokázaly, že nabíjení během jízdy je možné dokonce i v případě, že se vozidlo pohybuje rychlostí až 110 km/h.

Skupina Renault se ve spolupráci s 32 evropskými partnery podílí na projektu INCIT-EV, který si klade za cíl vyvinout inovativní řešení v oblasti nabíjení elektromobilů. Ve druhé fázi projektu, která bude zahájena ve druhém pololetí roku 2022, mají být mimo jiné představeny systémy dynamického indukčního nabíjení v městské oblasti v Paříži a také v příměstských i odlehlých oblastech ve francouzském Versailles.

Na švédském ostrově Gotland má být díky izraelskému startupu ElectReon do roku 2022 vybudována trasa o délce přibližně 1,6 km, která bude umožňovat bezdrátové nabíjení vozidel během jízdy. Bude zajišťovat elektřinu pro elektrické autobusy a nákladní automobily jezdící mezi letištěm a centrem Visby, hlavního města ostrova. Místní úřady si od tohoto opatření slibují snížení emisí oxidu uhličitého.

Než však dojde k rozšíření technologie DEVC, bude popularizace elektrické dopravy stále záviset kromě jiného na dostupnosti nabíjecích míst nebo na dojezdu elektrických vozidel. V současné době jsou elektromobily schopné na jedno nabití ujet stále více kilometrů. V případě nového Renaultu ZOE je dojezd již 395 km (podle metodiky WLTP), přičemž dojezdu 145 km je možné dosáhnout během pouhých 30 minut nabíjení díky nabíjení výkonem 50 kW. Velmi dobře jsou na tom po dojezdy i dalších elektromobilů, ať už jde o vozy Tesla, Hyundai nebo Kia.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze