V rámci testu nového Volkswagenu ID. Buzz GTX jsme se se zúčastnili prezentace inovativního systému C-ITS resp. Car2X na dálnicích v Česku. Tento moderní informační systém, který spravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), je aktuálně nasazen na přibližně 240 kilometrech českých dálnic a jeho cílem je zlepšit bezpečnost silničního provozu díky komunikaci mezi vozidly a dopravní infrastrukturou.Systém se nazývá C-ITS a na straně Volkswagenu, který je první značkou, jenž tuto službu v Česku podporuje, se technologie nazývá Car2X.
Jak Car2X funguje?
Car2X je technologie umožňující propojení vozidel vybavených tímto systémem s dalšími účastníky provozu i s okolní infrastrukturou. V praxi to znamená, že například vozidla údržby dálnic (tzv. vozy se šipkou upozorňující na uzavřený pruh) mohou vysílat informace o uzavírce nebo překážce na silnici automaticky, bez zásahu lidského faktoru. Díky tomu dochází k minimalizaci rizika chyb způsobených člověkem.
Volkswagen v Česku jako první spustil oboustrannou komunikaci s infrastrukturou a IZS
Řidiči vozů s aktivovaným Car2X systémem pak dostávají v reálném čase upozornění přímo na displeji přístrojové desky. Systém může informovat například o zavřeném pruhu, kolonách, nebo upozornit na blížící se vůz integrovaného záchranného systému (IZS). Právě u vozidel IZS je další výhodou, že při aktivaci jejich výstražného signálu mohou ostatní vozy vybavené Car2X obdržet pokyn k vytvoření záchranné uličky. Často se totiž stává, že řidiči v koloně slyší houkání vozidla IZS, ale zpočátku vůz nevidí a neví ve kterém směru jede. Když je vůz IZS vybaven komunikací C-ITS, dostane vůz s aktivovanou funkcí Car2X informaci, že vozidlo IZS jede za ním a řidič zároveň dostane i pokyn k vytvoření záchranné uličky. To teoreticky může být dříve, než by řidič vůbec vůz IZS uslyšel.

Další funkcí je upozornění na kolony. Pokud vozidlo s aktivovanou funkcí Car2X zpomalí pod 60 km/h, systém vyšle signál do okolí, že se v daném úseku tvoří kolona. Díky těmto informacím jsou ostatní řidiči varováni o možné dopravní situaci a mohou přizpůsobit svou jízdu.
Výhody systému Car2X
Hlavní přínos spočívá ve zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy. Systém nejenže informuje řidiče o situaci na silnici, ale také přispívá k prevenci nehod. Například pokud máte aktivovaný adaptivní tempomat, systém dokáže automaticky reagovat na přijaté informace a včas zpomalit, čímž se snižuje riziko nouzového brzdění. Zároveň se nejedná pouze o jednostranné přijímání informací – vozy vybavené Car2X samy přispívají k celkovému toku dat. Například pokud se vaše auto ocitne v koloně, automaticky informuje systém o této situaci, což pomáhá ostatním řidičům i správcům silnic.
Aktivace systému ve voze Volkswagen
Aby Car2X ve vašem voze fungoval, je nutné ho nejprve aktivovat. V menu nastavení soukromí stačí funkci zapnout a zároveň povolit výstrahu na nebezpečí. Tato nastavení jsou vázána na uživatelský účet, takže pokud se do vozidla přihlásíte pod svým účtem, nemusíte funkci opakovaně aktivovat. Při používání je však třeba počítat s tím, že sdílíte údaje o poloze nebo neočekávaném brzdění, což je v souladu s ochranou osobních údajů.
Testování v reálných podmínkách
V rámci prezentace systému Car2X jsme měli možnost otestovat jeho funkčnost na dálnici D5 v úseku mezi Berounem a Prahou, kde je již tato technologie nasazena. Předem připravený testovací vůz údržby vysílal informace o uzavírce pruhu, což se zobrazilo na displeji vozu. Bohužel při našich následných jízdách jsme v reálném provozu neměli příležitost zažít situaci, kdy by systém aktivně informoval o nějaké dopravní události. To však ukazuje, že technologie je stále ve fázi rozšiřování a záleží na počtu vozidel a zařízení vybavených tímto systémem.
Budoucnost C-ITS v Česku
C-ITS je rozhodně krokem vpřed pro bezpečnost silničního provozu. Jakmile bude tato technologie dostupná ve větším množství vozidel a ideálně na všech úsecích dálnic, lze očekávat znatelný pokles nehodovosti a zlepšení plynulosti dopravy. Kromě Volkswagenu ID. Buzz GTX, na kterém jsme systém testovali, by tato funkce měla být dostupná prakticky ve všech nových osobních vozech značky Volkswagen. Z divize Volkswagen Užitkové vozy by to pak měly být minimálně vozy Volkswagen ID. Buzz a Volkswagen Multivan.

Zaujala vás funkce C-ITS resp. Car2X? Chtěli byste, abychom se na ni v reálném provozu více zaměřili při testu nějakého Volkswagenu? Napište nám své názory do komentářů.